۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳
کد خبر: 880753

سفیر سابق ایران در موریتانی با بیان اینکه سیاستمداران ایران و عربستان باید توطئه‌های دشمن را خنثی کنند، گفت: ایران برای بررسی موضوعات مختلف باید در این کشور سفارتخانه داشته باشد.

دستاوردهای بازگشایی سفارت ایران در عربستان

به گزارش قدس آنلاین مراسم بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض با حضور علیرضا بیگدلی، معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، ایرانیان و امور مجلس و حسن زرنگار، سرپرست سفارت جمهوری ایران و با حضور علی الیوسف، معاون کنسولی وزارت امور خارجه عربستان سعودی و تعدادی از مقام های وزارت امور خارجه، سفیران و اعضای کادر دیپلماتیک مقیم عربستان سعودی و نمایندگان دفاتر سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی مستقر در ریاض برگزار شد.

بیگدلی در این مراسم با تشکر از تسهیلات ارائه شده برای بازگشایی و فعالیت سفارت ایران گفت: ایران و عربستان دارای ظرفیت های بسیاری در ابعاد مختلف دولتی و مردمی برای گسترش روابط هستند. فعالیت سفارتخانه ها مسیر همکاری های دو کشور را تسهیل می کند.

محمد عمرانی، سفیر سابق ایران در موریتانی درباره پیامدهای مثبت بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض به «راهبرد معاصر» گفت: موضوعی که به ویژه در بُعد منطقه ای از دید مسئولان و سیاست گذاران هر کشوری نباید مغفول بماند، قطع همکاری میان کشورهای مختلف و رقم خوردن شرایطی است که هیجانات مانع از تداوم ارتباط میان کشورهای همسایه می شود.

وی افزود: قطع ارتباط ایران و عربستان در هشت سال گذشته به تحمیل فشارهایی به هر دو کشور و منطقه منجر شد، به گونه ای که از داشتن سفارتخانه و نمایندگی در کشورهای یکدیگر محروم بودند. اکنون رایزنی ها و تلاش های دولت سیزدهم برای توسعه روابط با کشورهای همسایه نتیجه داده و افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض ازجمله اثرات تلاش های انجام شده است.

سفیر سابق ایران در موریتانی توضیح داد: ایران و عربستان به عنوان دو کشور بسیار مهم منطقه و دو کشور اسلامی همسایه، باید سطح روابط خود را ارتقا دهند، زیرا توسعه روابط روی سایر کشورهای منطقه تأثیر می گذارد. وجود نقاط مشترک فراوان و شباهت های میان ایران و عربستان نقطه اتکایی مثبت به شمار می رود تا دو کشور از جهات مختلف اعم از اقتصادی و سیاسی روابط خود را توسعه دهند و به حفظ امنیت و ثبات هر چه بیشتر منطقه کمک کنند.

عمرانی گفت: وجود حرمین شریفین در عربستان به لحاظ کارکردهای دینی و معنوی و حضور سالانه ده ها هزار اتباع ایرانی برای تشرف به سفر معنوی حج، اهمیت توسعه ارتباط با عربستان و بازگشایی سفارتخانه در این کشور را دوچندان می کند.

وی توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران برای رصد و بررسی موضوعات مختلف ازجمله پاسخگویی به نیاز اتباع ایرانی در عربستان باید در این کشور سفارتخانه داشته باشد. اخذ ویزا و حمایت کنسولی از اتباع ایرانی و پیگیری ارتباطات تجاری با عربستان با کمک دستگاه دیپلماسی مقدور می شود، بنابراین بازگشایی سفارت ایران در عربستان از جهات مختلف بسیار مهم است.

کارشناس سیاست خارجی با قدردانی از تلاش های بی وقفه دولت سیزدهم در تقویت روابط با کشورهای منطقه گفت: دولت سیزدهم از ابتدا سیاست متوازنی را در قبال منطقه در پیش گرفت، ناظر بر توسعه روابط با کشورهای مختلف به ویژه همسایگان که خوشبختانه این سیاست به بار نشسته است.

عمرانی افزود: ایران می تواند از ظرفیت های همکاری با 15 کشور همسایه به نحو احسن بهره مند شود. وجود 15 کشور در همسایگی ایران ظرفیت بسیار بزرگی ایجاد کرده است، به گونه ای که توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه می تواند کشور را از بحران های مختلف به سلامت عبور دهد.

وی تصریح کرد: گسترش روابط با کشورهای همسایه دستاوردهای بزرگی مانند توسعه اقتصادی، روابط امنیتی و تعاملات بیشتر در حوزه سیاست خارجی به دنبال داشته است. در دو سال گذشته این دیدگاه دولت توانسته به بهبود روابط ایران با کشورهای عربی منجر شود.

سفیر سابق ایران در موریتانی تأکید کرد: کشورهای عربی امروز به این نتیجه دست یافته اند حضور غربی ها در منطقه به جز افزایش بحران و دخالت در امور کشورها  و ملت ها دستاوردی نداشته است، به همین دلیل شاهد اتخاذ سیاست های مستقلی از سوی کشورهای عربی در سال های اخیر هستیم، موضوعی که به تغییر نگاه کشورهای عربی از جمله عربستان به ایران و تشویق آنها برای ازسرگیری ارتباط فی مابین منجر شده است.

عمرانی توضیح داد: توسعه روابط ایران و عربستان حافظ منافع دو طرف و آنچه در این موضوع حائز اهمیت است، اینکه دو کشور باید با پایش نقاط آسیب پذیر و تأکید بر منافع مشترک و پرهیز از ایجاد حساسیت و تمرکز بر موضوعات تحریک آمیز روابط  خود را به خوبی پیش ببرند، موضوعی که مدیریت آن برعهده  جریان های داخلی دو کشور و مسؤولان سیاست خارجی است.

وی تأکید کرد: جریان های سیاسی دو کشور باید مراقب باشند بار دیگر در دام هایی که دشمن سر راهشان می گذارد، قرار نگیرند و توطئه های دشمن را خنثی کنند تا مانعی بر سر توسعه روابط منطقه ای ایجاد نشود. دو کشور باید تلاش کنند هر چه بیشتر به سمت استفاده بیشتر از ظرفیت های همکاری فی مابین در حرکت باشند.

پایان پیام/ت

منبع: خبرگزاری فارس

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.