اصلی‌ترین ماده‌غذایی در بریتانیا یعنی نان سفید در آوریل نسبت به سال قبل ۲۸ درصد افزایش یافته است.

چرا قیمت مواد غذایی در اروپا این‌قدر بالا رفت؟

به گزارش قدس آنلاین، قیمت اسپاگتی و سایر پاستاها که جزء رژیم‌غذایی ایتالیایی است، نسبت به سال قبل تقریباً ۱۷ درصد افزایش یافت. در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا، قیمت پنیر تقریباً ۴۰ درصد بیشتر از سال گذشته افزایش یافت و سیب زمینی ۱۴ درصد افزایش قیمت داشت.

در سراسر اتحادیه اروپا، قیمت موادغذایی مصرفی به طور متوسط در آوریل حدود ۱۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

وضعیت در بریتانیا بدتر از همسایگان اروپای غربی است. قیمت موادغذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی ۱۹ درصد بالاتر بود که نشان‌دهنده سریع‌ترین نرخ تورم سالانه موادغذایی در بیش از ۴۵ سال گذشته است. در مقایسه، نرخ تورم سالانه موادغذایی ایالات‌متحده در ماه آوریل ۷.۷ درصد بود.

تورم مداوم موادغذایی خانوارهای کم درآمد را تحت فشار قرار داده و سیاستمداران اروپایی را نگران کرده است. در عین حال هزینه‌های تولید محصولات غذایی از جمله سوخت، گندم و سایر کالاهای کشاورزی، در بیشتر سال گذشته در بازارهای بین‌المللی کاهش یافته است. با افزایش هزینه‌های نیروی کار و احتمال سودجویی، بعید است قیمت موادغذایی به این زودی‌ها کاهش یابد.

شاخص سازمان ملل‌متحد از قیمت جهانی کالاهای غذایی، مانند گندم، گوشت و روغن نباتی، در مارس ۲۰۲۲، بلافاصله پس از حمله روسیه به اوکراین که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات در جهان است، به اوج خود رسید.

جنگ تولید غلات و نفت در منطقه را مختل کرد. این تأثیر جهانی نیز داشت و بحران‌های غذایی را در بخش‌هایی از شرق آفریقا و خاورمیانه تشدید کرد اما تا حدی به دلیل توافق برای صادرات غلات از اوکراین، از بدترین اتفاق اجتناب شد. قیمت گندم اروپا از ماه می گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. قیمت جهانی روغن نباتی حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است اما هنوز شاخص قیمت موادغذایی سازمان ملل در آوریل ۳۴ درصد بیشتر از میانگین سال ۲۰۱۹ بود.

جدا از قیمت کالاها، اروپا افزایش شدیدی را در هزینه‌ها در طول زنجیره تامین موادغذایی تجربه کرده است.

برخی از اقتصاددانان و خرده فروشان موادغذایی، تولیدکنندگان بزرگ جهانی موادغذایی را نشانه رفته‌اند که در عین افزایش قیمت‌ها، حاشیه سود دو رقمی را حفظ کرده‌اند. غول سوئیسی نستله در ماه آوریل گفت که انتظار دارد حاشیه سود امسال خود تقریباً مشابه سال گذشته حدود ۱۷ درصد باشد، در حالی که گزارش داد قیمت‌ها را تقریباً ۱۰ درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ افزایش داده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، با وجود کاهش قیمت شیر در بریتانیا قیمت موادغذایی به طور کلی در آینده نزدیک کاهش نخواهد یافت. درعوض، سیاستگذاران شاهد کاهش سرعت افزایش هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.