مدیرکل راه‌آهن شمال غرب گفت: طرح دوخطه شدن راه‌آهن قزوین ـ زنجان از تهران تا زنجان تکمیل شده و فقط ۱۱ کیلومتری که از محدوده تاکستان می‌گذرد، باقی مانده و مدیران محلی به ما اجازه تکمیل این طرح را نمی‌دهند.

تکمیل خط دوم راه‌آهن قزوین - زنجان معطل تصمیم مدیران محلی

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین ولدی ظهر امروز در نشست خبری مدیران و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی که در سالن جلسات سازمان نظام‌مهندسی استان قزوین برگزار شد، با بیان اینکه بخشی از راه‌آهن شمال غرب از سوزن خروجی ایستگاه سیاه‌چشمه، ایستگاه تاکستان، ایستگاه سیاه‌باغ تا ورودی ایستگاه غروه در برش استانی قزوین واقع شده، اظهار داشت: فردا یا پس‌فردا با حضور هیئت دولت محور پرسرعت تبریز به میانه افتتاح می‌شود و حدود ۱۹۰ کیلومتر به راه‌آهن شمال غرب اضافه می‌شود.

منوچهر صفری ایستگاه راه‌آهن تاکستان را شاخص‌ترین ایستگاه ریلی راه‌آهن شمال غرب توصیف کرد و افزود: در حال حاضر قطار حومه‌ای با ظرفی مسافربری ۳۲۰ نفر از مبدا تاکستان به مقصد تهران با بلیط ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم تاکستان خدمات می‌دهد.

وی با اشاره به پروژه دوخطه شدن راه‌آهن قزوین-زنجان به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور ادامه داد: اجرای این پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بزرگ‌ترین معضل ما برای تکمیل این پروژه مشکلات و معضلات اجتماعی شهر تاکستان است و برخی مسئولان محلی با طرح این ادعا که راه‌آهن تاکستان باید از داخل شهر خارج شود، جلوی اتمام این پروژه را گرفتند.

صفری تصریح کرد: انتقال ایستگاه راه‌آهن تاکستان به خارج از شهر که این کار به لحاظ فنی، اقتصادی و همچنین از نظر عرف روز دنیا منسوخ شده است و شهرسازی بر مبنای ریل اجازه نمی‌دهد که ایستگاه تاکستان از شهر به بیرون هدایت شود. اگر ایستگاه راه‌آهن و ریل بخواهد ۱۰ کیلومتر از شهر تاکستان دور شود، معضلات زیادی ایجاد می‌کند و جمعیت زیادی از تاکستانی‌ها باید ۱۰ کیلومتر به بیرون از شهر سفر کنند که هزینه‌های هنگفتی را به بار می‌آورد.

مدیرکل راه‌آهن شمال غرب با بیان اینکه در صدد هستیم که ایرادهای همجواری ایستگاه را برطرف کنیم، گفت: آمادگی داریم با ایجاد دیوارهای صوتی و گذرگاه‌ها جلوی مزاحمت‌های شبکه ریلی برای مردم را بگیریم و در عوض باید به ما اجازه داده شود که خط دوم راه‌آهن قزوین-زنجان در ایستگاه تاکستان احداث شود.

صفری افزود: طرح دوخطه شدن راه‌آهن قزوین-زنجان از تهران تا زنجان تکمیل شده و فقط ۱۱ کیلومتری که از محدوده تاکستان می‌گذرد، باقی مانده و مدیران محلی به ما اجازه تکمیل این طرح را نمی‌دهند. اجرای این طرح آورده و خدمات خوبی برای منطقه خواهد داشت و ظرفیت خدمات‌دهی به مسافران و ترافیک عبوری را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خط‌ فرعی سیلوهای گندم از این خط راه‌آهن می‌گذرد، اگر خط دوم راه‌آهن قزوین-زنجان جابه‌جا شود،‌ انتقال گندم از طریق این خط فرعی سیلوی گندم به مشکل برمی‌خورد. در ضمن این جابه‌جایی هزینه زیادی می‌طلبد و اجرای آن در وضعیت فعلی امکان‌پذیر نیست. بهترین راه است که این پروژه به سرانجام برسد.

۶۰ درصد از پروژه‌های مصوب سفر برای توسعه ایستگاه راه‌آهن قزوین محقق شد

مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ هم در این نشست خبری با اشاره به اقدامات زیربنایی این نهاد اظهار داشت: در ماه‌های اخیر خط دوم حدفاصل قزوین تا هشتگرد را افتتاح کردیم که کمک زیادی به کاهش زمان سفر حدفاصل تهران تا قزوین کرد.

غلامحسین ولدی با بیان اینکه راه‌آهن شریفیه یکی از نقاط حادثه‌خیز شبکه ریلی بود و بالاترین میزان برخورد قطار با عابر پیاده را داشتیم، گفت: با همکاری شهرداری شریفیه دیواره‌ای به دور خط ریلی شریفیه کشیده شد که از آن تاریخ به بعد شاهد برخورد قطار با عابر پیاده نبودیم.

ولدی از نصب ۲ دستگاه آسانسور در ایستگاه راه‌آهن قزوین به عنوان پاسخ به یکی از مطالبات دیرین مردم نام برد و افزود: این آسانسورها در حال بهره‌برداری است و امسال هم نصب ۲ دستگاه پله برقی در ایستگاه را در دستور کار داریم. دستگاه‌ها هم خریده شده و ظرف ۳ ماه آینده نصب خواهد شد و ایستگاه قزوین به پله برقی مجهز خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایستگاه راه‌آهن قزوین از نظر منظر ظاهر مناسبی نداشت، ادامه داد: سال گذشته با تخصیص اعتبار بهسازی در منظر این ایستگاه داشتیم. همچنین در سفر ریاست‌جمهوری به قزوین ۳۰ میلیارد تومان برای توسعه این ایستگاه اعتبار گرفتیم که ۶۰ درصد از این اعتبار و پروژه‌های تعریف‌شده در سفر محقق شده است و تا پایان سال ورودی ایستگاه راه‌آهن قزوین اصلاح و سردر جدید آن ساخته می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن شمال ۲ در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به موقعیت راهبردی ایستگاه راه‌آهن قزوین گفت: موقعیت این ایستگاه به‌گونه‌ای است که تمامی قطارهای مسافری که از سمت آذربایجان، ارومیه و زنجان به تهران و مشهد مقدس می‌روند، از این ایستگاه عبور می‌کنند و به همین خاطر روزانه ۲۶ رام قطار مسافری از ایستگاه راه‌آهن قزوین عبور می‌کند و علاوه بر این ۴ قطار مبدا ایستگاه استان قزوین داریم که از قزوین به شهرهای مشهد و تهران حرکت می‌کنند.

ولدی با اشاره به افزایش سرعت قطارهای حومه‌ای قزوین به تهران افزود: در گذشته این قطارها مسیر قزوین به تهران را در ۱۷۰ دقیقه طی می‌کردند که خوشبختانه با افتتاح خط دوم زمان رسیدن از قزوین به تهران به ۱۲۴ دقیقه کاهش یافته و زمان سفر ۴۶ دقیقه کمتر شده است.

وی میانگین سرعت قطارها در محدوده استان قزوین را ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت عنوان کرد و گفت: در کل استان قزوین ۱۰ ایستگاه راه‌آهن دارد که ۸ ایستگاه در حوزه استحفاظی راه‌آهن شمال ۲ و ۲ ایستگاه هم در حوزه استحفاظی راه‌آهن شمال غرب است. مجموعاً ۳۰۰ کیلومتر راه ریلی اصلی و ۳۰ کیلومتر راه ریلی تجاری و صنعتی داریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.