مدرس دانشگاه‌های ارومیه گفت: پایان نامه‌ها و رساله‌های تقلبی رتبه علمی کشور را دچار مشکل می‌کند.

مدرس دانشگاه‌های ارومیه: پایان نامه‌ تقلبی رتبه علمی کشور را دچار مشکل می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، فخرعلی قلی زاده روز جمعه با بیان اینکه عصاره تحصیلات ارشد و دکتری پایان نامه و رساله است، افزود: این روند در حوزه علوم پزشکی، انسانی و سایر حوزه‌ها صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند.

وی اظهار کرد: حوزه تعلیم و تربیت بدترین خسارت را از جانب پایان نامه‌های تقلبی متحمل می‌شود و افراد بی سواد با تکیه بر مدارک تقلبی وارد عرصه تعلیم و تربیت شده و چون از عهده این کار بر نمی‌آیند آسیب‌های زیادی به این عرصه وارد می‌شود.

مدرس دانشگاه‌های ارومیه به فرایند ارایه پایان نامه‌ها اشاره کرد و گفت: ناگفته نماند روند و فرایند بررسی و چاپ و نشر پایان نامه‌ها، رساله‌ها و مقالات روندی پردردسر و دست و پاگیر است بطوریکه بعضی از افراد مطمئن می‌شوند از عهده این کار نمی‌توانند بیایند.

وی یادآور شد: همچنین برخی حتی به تیم داوری مقالات، رساله‌ها و پایان نامه‌ها نفوذ کرده و این کار را به انحصار خود کشیده‌اند.

قلی زاده ادامه داد: تعدد مراکز آموزشی نظیر انتفاعی، غیر انتفاعی، آزاد و غیره باعث شده انواع مقالات سرازیر شود طوریکه عرضه زیاد و تقاضا کم شود.

وی تاکید کرد: جای تعجب است که در چاپ و نشر مقالات و پایان نامه‌های تقلبی و به عبارتی قاچاق علمی برخوردی صورت نمی‌گیرد.

برخی چاپ و فروش پایان نامه های تقلبی را شغل انتخاب کرده اند

مدرس دانشگاه‌های ارومیه افزود: برخی چاپ و نشر و فروش پایان نامه‌ها و رساله‌های تقلبی را برای خود شغل انتخاب کرده و اقدام به تغییر ادبیات نوشتاری مقالات و رساله‌ها کرده و به فروش می‌رسانند چنانکه حتی می‌بینیم راستی آزمایی هم نمی‌تواند تشخیص دهد که این رساله یا پایان نامه تقلبی است.

پایان نامه‌ تقلبی رتبه علمی کشور را دچار مشکل می‌کند

نجات صحنه علمی کشور به چاره اندیشی نیاز دارد

مدرس دانشگاه‌های ارومیه ادامه داد: نجات صحنه علمی کشور از این سرقت‌ها چاره اندیشی اساسی می‌طلبد تا حیثیت علمی کشور پایین نیاید وزرات علوم، وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین نمایندگان مجلس با ارایه طرح در مجلس مقالات و رساله‌های تقلبی را مورد بازنگری اساسی قرار دهند.

قلی زاده اضافه کرد: هر رساله، مقاله و پایان نامه، یا یک مشکل جامعه را باید حل کند و یا تبدیل به یک رشته علمی کشور شود در حالیکه چنین نیست.

وی با بیان اینکه فرایند مقاله و پایان نامه، با شناسایی روش‌های علمی، واقعی و حقیقی باید صورت بگیرد، گفت: در حالیکه امروز خرید و فروش و تهیه پایان نامه‌های تقلبی تبدیل به قاچاقی کاملا ناملموس شده و رواج شدیدی یافته که باید جلوی آن گرفته شود.

مدرس دانشگاه‌های ارومیه یادآور شد: در قاچاق علمی، طرف هم تایید چاپ و نشر پایان نامه تقلبی را می‌گیرد و هم با نفوذی که در تیم داوری پیدا می‌کند از طریق مختلف حتی تایید هیات داوری را هم می‌گیرد.

وی افزود: چاپ یک مقاله پنج سال طول می‌کشد در حالیکه افرادی که دست به قاچاق علمی می‌زنند در عرض یک ماه پایان نامه‌های تقلبی خود را به چاپ می‌رسانند.

پایان نامه‌ تقلبی رتبه علمی کشور را دچار مشکل می‌کند

پایان نامه‌های تقلبی تبدیل به تجارت شده است

مدرس دانشگاه‌های ارومیه یادآور شد: چاپ و نشر و فروش پایان نامه‌ها و رساله‌های تقلبی تبدیل به تجارت شده و در قبال در یافت پول به راحتی اقدام به تهیه پایان نامه برای متقاضی می‌کنند.

به گزارش قدس آنلاین، چاپ و نشر و کپی برداری از آثار دیگران در سال‌های اخیر تبدیل به سنتی ناپسند شده و روز به روز افزایش می‌یابد هر اندازه مراکز آموزشی افزایش یابد به همان اندازه بازار خرید و فروش پایان نامه‌های تقلبی جان می‌گیرند و زحمات دانشجویانی که سال‌ها وقت گذشته و اثری خلق کرده‌اند دست بدست شده و حتی با تغییر ادبیات نوشتاری قدرت تشخیص را از راستی آزمایی هم گرفته و از سوی دیگر پول کلانی نصیب دلالان این کار کرده و از طرف دیگر متقاضی را از تهیه پایان نامه و تحمل سختی و تلاش برای جستجو بی نیاز می‌کند و این بدترین آسیب به جامعه دانشگاهی و حتی جایگاه علمی کشور است و بعید نیست در دراز مدت تبعات ناخوشایندی بدنبال بیاورد بنابراین این زخم دیرین و معضل کهن نیازمند نگاه تیزبین متولیان امر و بازنگری و برخورد با سوداگران عرصه علم و دانشگاه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.