معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: "لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش" قانون کاملی است که تا سال‌ها قدرت اجرا دارد.

سرنوشت "لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش" چه شد؟

دست بردن در طبیعت و توسعه بی‌قید صنایع بدون ملاحظات زیست‌محیطی موجب شده تا محیط زیست و به‌ویژه حیات وحش کشور ما طی دهه‌های اخیر اوضاع بدی داشته باشد و به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در شرایطی قرار بگیرد که "با کوچک‌ترین تلنگری نابود شود!"

تنها قانون کشور ما در خصوص حیات وحش، "قانون شکار و صید" مصوب سال ۱۳۴۶ است که حتی اسم این قانون هم تنها به شکار و صید حیات وحش اشاره دارد! این قانون اصلاً مناسب با شرایط امروز محیط زیست کشورمان نیست چرا که با یک سری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و حتی بخش خصوصی طبیعت را تخریب می‌کنند اما در عین حال، مفاد قانونی و الزامی برای اینکه تخریب خود را جبران کنند یا اینکه اصلاً این تخریب را انجام ندهند یا اگر انجام می‌دهند تمهیداتی را به کار برند که این آسیب کمتر باشد، وجود ندارد.

در  همین راستا سازمان حفاظت محیط زیست در دوره ریاست جدید، "لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش" را برای حفاظت بهتر از حیات وحش کشور و زیستگاه آن ها پیشنهاد کرده است.

 در رابطه با این لایحه حسن اکبری؛ معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لایحه در کمیسیون حقوقی ـ قضایی مجلس است و هر دوشنبه با نمایندگان جلسه داریم. فضای حاکم بر کمیسیون چالش‌برانگیز اما خوب و مثبت است. البته هنوز به قسمت‌های چالش‌برانگیز لایحه، به ویژه جایی که ما مدعی مطالبه‌گری درخصوص زیستگاه‌ها و دستگاه‌های تخریب کننده محیط زیست نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر به همین روال پیش رویم می‌توانیم تا ۳،۲ ماه آینده لایحه را از این کمیسیون که اصلی‌ترین و تخصصی‌ترین کمیسیون درخصوص این لایحه است، عبور دهیم. تصویب لایحه احتمالاً به دوره بعدی مجلس شورای اسلامی برود اما موضوعی که اهمیت دارد این است که یک لایحه کامل از دولت به مجلس برود. ما برای این لایحه عجله‌ای نداریم و تأکید ما برای رسیدن به یک زیرساخت مناسب است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: قانون شکار و صید سابق ۵۰ سال در کشور استفاده شد و ما نیز به دنبال قانون کاملی هستیم که تا سال‌ها قدرت اجرا داشته باشد. در کنار آن یک سری مصوبه‌ها و آیین‌نامه‌هایی را نیز به دولت پیشنهاد دادیم که آن ها را از طریق شورایعالی پیگیری می‌کنیم. این مصوبه‌ها و آیین‌نامه‌ می‌تواند در کوتاه‌مدت بسیاری از مشکلات ما را حل کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.