مدیرکل امورمالیاتی خراسان رضوی گفت: تا ٢٠خرداد ماه سال جاری برای تعداد ۶هزار و ۴١٢ خانه لوکس و خانه‌های خالی مالیات محاسبه شد که برای این تعداد خانه، ٩۵میلیارد تومان مالیات تعیین شده که ۵۶ میلیون تومان آن وصول شده است.

مالیات خانه‌های خالی، تنها ۵۶ میلیون تومان

به گزارش قدس خراسان، احمدرضا مدبرنیا صبح امروز در نشست خبری اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی اظهار کرد: ١۴هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان از اشخاص حقیقی و حقوقی استان‌ به صورت مستقیم و غیرمستقیم مالیات وصول شده است.

مدیرکل امورمالیاتی خراسان رضوی افزود: ۵۴ درصد از این مالیات به صورت مستقیم و ۴۶ درصد به صورت غیرمسقیم یا مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

وی به ٣ هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان مالیات توزیع شده در بین دهیاری‌ها و شهرداری‌ها اشاره کرد و ادامه داد: این عدد نسبت به مدت مشابه سال ١۴٠٠ به میزان ١٢٠درصد رشد داشته که این عدد در سال ۱۴۰۰، هزار و ٧٧٠ میلیارد تومان بوده است.

مدبرنیا بخشی از مطالبات مالیات بر ارزش افزوده را مربوط به وصول پرونده‌های مالیاتی در سطح ملی و خارج از استان دانست و تصریح کرد: یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان توزیع شده در بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مربوط به وصول مطالبات خارج از استان و ملی است که این روند از سال ١۴٠٠آغاز شد و در سال ١۴٠١ به این میزان رسید.

مدیرکل امورمالیاتی خراسان رضوی اظهار کرد: در دو ماهه امسال بالغ بر ٢هزار و ٩٠٠ میلیارد تومان مالیات وصول شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶٠ درصد رشد داشته و از این میزان ٣٧٠ میلیارد تومان مربوط به پرونده‌های ملی بوده و در این دو ماهه به خزانه‌داری استان پرداخت شده است.

وی درباره پرونده‌های رسیده به این سازمان گفت: کل پرونده‌های سطح استان ٨۶٩ هزار پرونده حقیقی و ۴٧ هزار پرونده حقوقی است که از این تعداد بالغ بر ٢١ هزار پرونده مربوط اشخاص حقوقی و ٣۵٧ هزار مربوط به اشخاص حقیقی در سال ١۴٠٠است و پرونده‌های سال ۱۴۰۱ هنوز نهایی نشده است.

مدبرنیا ادامه داد: از ٣۵٧ هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی، ٢۴٨ هزار اظهارنامه تبصره بوده و مالیات این افراد براساس میزان فعالیت و اطلاعاتی که در سامانه وجود دارد قطعی سازی می‌شود و این افراد نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی ندارد.

مدیرکل امورمالیاتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ١٠٩هزار اظهارنامه مالیاتی داشته‌ایم که مطابق با اطلاعات سازمانی ۵٨ هزار از این اظهارنامه‌ها مطابقت داشت و قطعی‌سازی شد و در نهایت حدود ۵١ هزار اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی مورد حسابرسی قرار گرفت.

وی روند تخصیص مالیات‌ها را داده محور دانست و ادامه داد: تعیین مالیات از ممیز محوری به سمت داده محوری حرکت کرده و براساس فعالیت‌های فرد در طول یک سال انجام می‌دهد محاسبه می‌شود.

مدبرنیا در خصوص خانه های لوکس و خانه های خالی عنوان کرد: تا ٢٠خرداد ماه سال جاری برای تعداد ۶هزار و ۴١٢ خانه لوکس و خانه های خالی مالیات محاسبه شده که برای این تعداد خانه ٩۵میلیارد تومان مالیات تعیین شده که ۵۶میلیون تومان آن وصول شده است.

مدیرکل امورمالیاتی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه این اطلاعات همچنان در حال بارگزاری روی سیستم ها است و مراحل دادرسی در حال طی شدن است و بعضی از این خانه های خالی حذف و اضافه خواهد شد و متولی این امر وزارت راه و شهرسازی است هرگونه اطلاعاتی که در این زمینه از وزارت راه و شهرسازی ارسال  شود در سامانه قرار می گیرد.

وی به مالیات خودروهای لوکس اشاره کرد و گفت: در تاریخ اول خردادماه، تعداد ٩هزارو ٩٨٩خودرو لوکس شناسایی شده که ٩٩میلیارد و ۴٠٠میلیون تومان مالیات این خودروها بوده که ۴٧ میلیارد و ۵٠٠میلیون مالیات پرداخت شده است.

مدبرنیا نیروی انتظامی را متولی خودروهای لوکس دانست و اظهار کرد: در تاریخ ٢٠ خرداد ماه تعداد خودروهای لوکس به ١٠هزار و۶۶٨خودرو رسیده و آخرین مالیات مطالبه شده درباره خودروهای لوکس بالغ بر ١٠٣میلیارد تومان بوده که ۵۵ میلیارد تومان آن وصول شده و مابقی در مراحل دادرسی و اجرائیات است.

مدیرکل امورمالیاتی خراسان رضوی ادامه داد: مالیات های غیرمستقیم را مصرف کننده می پردازد و سهمی را در واحدها نمی توان در نظر گرفت و هرکس مصرف بیشتر داشته باشد مالیات بیشتری پرداخت خواهد کرد.

وی درباره میزان مالیات اخذ شده از صاحبان مشاغل آزاد عنوان کرد: از مالیات های مستقیم بالغ بر ١۶درصد را صاحبان مشاغل آزاد پرداخت کرده اند.

مدبرنیا درباره سیستم های اطلاعاتی برای جمع آوری داده های مالیاتی اظهار کرد: براساس دستگاه های پوز، حساب های بانکی، سامانه تجارت، اطلاعات بارنامه ای ثبت شده در سیستم ما، مالیات هر شخص سیستمی مشخص می شود.

مدیرکل امورمالیاتی خراسان رضوی آخر خردادماه را آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه صاحبان مشاغل دانست و عنوان کرد: تا تاریخ ٢٠خرداد بالغ بر ٧٠هزار و ۶٣۵مورد اظهارنامه مالیاتی و تبصره ارسال شده که از این تعداد ١٠هزار اظهارنامه از تبصره استفاده کرده اند.

وی در توضیح سامانه مودیان تصریح کرد: سامانه مودیان یک سامانه تحت مدیریت سازمان مالیاتی است و در این سامانه یک کار پوشه ای را برای هر شخص یا فعال اقتصادی تعیین می شود و در این کار پوشه کلیه اطلاعاتی مالیاتی فرد وجود دارد.

مدبرنیا عنوان کرد: از اول آبان ماه سال گذشته شرکت های بورسی، از اول دی ماه شرکت های دولتی و از اول فروردین اشخاص حقوقی موظف شده اند صورت حساب الکترونیکی داشته باشند و به سامانه مودیان متصل شوند که به  هر گونه نرم افزار، دستگاه پوز که قابلیت اتصال به سامانه مالیاتی را داشته باشد و صورت حساب الکترونیکی صادر کند به آن  پایانه فروشگاهی می گویند.

مدیرکل امورمالیاتی خراسان رضوی اضافه کرد: ۹۵ درصد درآمدهای وصولی در خراسان رضوی از محل درآمدهای مالیاتی است. اداره ای با عنوان اداره مبارزه با فرار مالیاتی تشکیل شده و اقدامات این اداره در راستای اطلاعات سامانه های ۱۵۲۶ و سامانه سوت زنی مالیاتی است. 

وی درباره پرونده های فرار مالیاتی در استان گفت: سامانه سوت زنی در اختیار سازمان مالیاتی و مدیرکل پولشویی تهران قرار دارد و از طریق گزارشات در سال گذشته بالغ بر ۹۳ واحد بررسی و برای ۷۱ مورد گزارش رسیدگی صادر شد که بالغ بر هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان کتمان درآمد و فروش در استان تحت عنوان فرار مالیاتی طی سال گذشته شناسایی شده است.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.