نزدیک 16 ساعت در روز مشغول فعالیت هستند تا روزانه نزدیک 14 هزار پرس، غذا برای زائران خانه خدا طبخ کنند. همین حالت سبب شده تا عنوان خادمی زائران خانه، برای افراد فعال در آشپزخانه حج، معنای دیگری داشته باشد.

اینجا افراد برای خدمت به حجاج، وقت زیارت ندارند

یکی از قسمت‌های مهم و حساس عملیات حج، واحد تهیه و طبخ غذا است. حجم کاری که در آشپزخانه‌های مدینه و مکه در ایام حج انجام می‌شود، طاقت‌فرسا و در عین‌حال کم‌نظیر است.

توضیحات آشپزهای زائران حج

جمهوری اسلامی در مدینه دو آشپزخانه در اختیار دارد که یکی از این آشپزخانه ها به نام اُحد در ایام پیک، روزانه ۱۴ هزار پرس غذا برای زائران و حجاج ایرانی طبخ می‌کند. همین حجم کاری سبب شده است تا خادمان بخش آشپزخانه از ساعت یک بامداد در محل کار خود حاضر شوند و تا هشت شب، مشغول طبخ غذا باشند.

اینجا افراد برای خدمت به حجاج، وقت زیارت ندارند

«در طول ایامی که در مدینه هستیم، یک بار بیشتر فرصت نشده است که به زیارت بروم»؛ این سخنِ تمام خادمان اینجاست. گلایه‌ای هم بابت این شرایط ندارند. چون می‌دانند که اگر خدمت به زائران خانه، اجرش از «زیارت» بیشتر نباشد، کمتر نیست. حرف آخر را هم سرآشپز آشپزخانه احد زد: تمام امید بچه‌ها در آشپزخانه این است که مورد نگاه آقا امام زمان(عج) قرار بگیرند.

اینجا افراد برای خدمت به حجاج، وقت زیارت ندارند

بر اساس این گزارش در مدینه و مکه ۴ آشپزخانه در اختیار ایران قرار دارد. در شهر مکه یکی از آشپزخانه به نام افندیه ظرفیت پخت ۷۰ هزار غذا در هر وعده را دارد که این اتفاق مورد توجه مسئولان کشور میزبان قرار گرفته است به گونه‌ای که در تلاشند تا مشابه این آشپزخانه را برای خودشان تأسیس کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.