مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دیدار خود با دبیرکل اتحادیه کشورهای عرب گفت: ششمین نشست وزیران اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب به تعویق افتاد؛ موضع ما در قبال سوریه تغییری نکرده است.

بورل: نشست وزیران اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب به تعویق افتاد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وبگاه اتحادیه اروپا، دفتر رسانه‌ های سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه کشورهای عرب دیدار و گفتگو کرد.

در بیانیه صادره از سوی دفتر رسانه‌ های سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا در خصوص سخنان «جوزف بورل» در این دیدار آمده است: در ارتباط با آخرین تحولات منطقه ای جاری و نیز همکاری های میان بروکسل و کشورهای عضو اتحادیه عرب با «احمد ابوالغیط» رایزنی کردم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این دیدار اضافه کرد: ابتدا، من از این فرصت استفاده کردم و تکرار کردم که کشورهای عضو اتحادیه عرب شریک بسیار مهمی برای اتحادیه اروپا هستند. در طول سال‌ ها، ما در مورد مسائل مهم برای هر دو طرف، مانند مبارزه با تروریسم، عدم اشاعه، حقوق بشر یا روند صلح (سازش) خاورمیانه (غرب آسیا) همکاری نزدیک داشته‌ ایم.

وی در این باره ادامه داد: آخرین نشست (پنجمین نشست وزیران اتحادیه اروپا- کشورهای عضو اتحادیه عرب) در فوریه سال ۲۰۱۹ در بروکسل برگزار شد، در آن زمان من هنوز وزیر امور خارجه اسپانیا بودم. از آن زمان، متأسفانه، (ششمین نشست وزیران اتحادیه اروپا-کشورهای عضو اتحادیه عرب) به تعویق افتاد. قرار بود این هفته برگزار شود و به دلیل پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه کشورهای عربی به تعویق افتاد.

بورل اضافه کرد: پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب یک تصمیم مستقل است و ما کاملا به آن احترام می گذاریم. اما ما همچنین می بینیم که این کار در شرایطی انجام شد که حکومت سوریه هیچ تلاش معناداری برای حل مناقشه انجام نداده است! موضع ما در قبال سوریه تغییر نکرده و تا زمانی که آنها در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل حرکت نکنند، تغییر نخواهد کرد.

این مقام اروپایی با تکرار مواضع پیشین محور عبری- غربی علیه دمشق مدعی شد: در حال حاضر هیچ پاسخگویی جدی از سوی دولت (سوریه) وجود ندارد... به همین دلیل است که اتحادیه اروپا و اتحادیه کشورهای عربی نشست وزیران خود را به درخواست اتحادیه اروپا به تعویق انداختند.

«جوزف بورل» اضافه کرد: اتحادیه اروپا به شدت علاقه مند به حفظ روابط با اتحادیه کشورهای عربی و به ویژه با کمیته اتحادیه در مورد سوریه است. ... علاوه بر این، ما وضعیت فعلی سودان را بررسی کردیم، از ازسرگیری مذاکرات در جده و آتش بس ۷۲ ساعته که از امروز اجرایی می شود نیز استقبال می کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه خاطر نشان کرد: یقیناً و به ناچار درباره تجاوز روسیه به اوکراین (عملیات ویژه نظامی مسکو) بحث کردیم! این جنگ عواقب بزرگی دارد و همانطور که شما گفتید بسیار غم انگیز است... اما این جنگ عواقب ناگواری برای بقیه جهان از نظر انرژی و امنیت غذایی دارد... این عواقب نقض اصول اساسی منشور ملل متحد توسط روسیه با راه اندازی یک جنگ غیرقانونی و ناموجه علیه همسایه خود است! ... ما پشتیبان رئیس جمهور اوکراین(ولودیمیر) زلنسکی برای طرح صلح ۱۰ ماده ای هستیم که بر اساس اصول اساسی منشور سازمان ملل متحد و بر اساس قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که با اکثریت قاطع آراء حمایت شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.