۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 885364

رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در مراسم روز جهانی هیدروگرافی، گفت: باید حجم سرمایه گذاری را در ساخت و تولید شناورهای آب‌نگاری افزایش دهیم چراکه تجهیرات موجود در بهترین حالت فقط پاسخگوی داده برداری در خلیج فارس است و حتی برای دریای خزر با توجه به شرایط خاص شناور مناسب آب‌نگاری نداریم.

تولید شناورهای آب‌نگاری افزایش یابد

به گزارش قدس آنلاین، «امیر مجید فخری» امروز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی هیدروگرافی که با شعار «هیدروگرافی، زیربنای همسانِ رقومی برای دریاها و اقیانوس‌ها» در سازمان نقشه برداری کشور برگزارشد با یادی از شهدای دریایی کشور و تبریک روز جهانی هیدروگرافی به صاحبان صنایع دریایی، گفت: ناوگروهی که از سرزمین ما یک دور کامل با موفقیت دور دنیا را طی کرد نشان داد مسوولیت سازمان نقشه برداری و سازمان بنادر و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه از نیازمندی‌های حوزه آبنگاری ایران عقب هستیم، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی حتما باید سرمایه گذاری ویژه‌ای را برای هیدروگرافی دریایی انجام دهد؛ اگر می‌خواهیم پاسخگوی این نیاز باشیم و ناوگروه‌های مختلف بر پایه زیرساخت چارت‌های دریایی تهییه شده در ایران در دریاها به مسیر خود ادامه دهند، باید حجم سرمایه گذاری را در ساخت و تولید شناورهای آبنگاری افزایش دهیم.

امیر فخری با ابراز امیدواری از اینکه در برنامه هفتم به موضوع آبنگاری توجه ویژه‌ای شده باشد، تاکید کرد: کشوری که در حال اعمال قدرت در آب‌های بین المللی است باید برنامه ریزی بلندمدت برای توسعه شبکه آب‌نگاری داشته باشد.

رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: هم اکنون نیازهای حوزه هیدروگرافی گسترده است. اما تجهیرات موجود در بهترین حالت فقط پاسخگوی داده برداری در خلیج فارس است و حتی برای دریای خزر با توجه به شرایط خاص شناور مناسب آب‌نگاری نداریم.

به گفته امیر فخری برای دریای عمان و اقیانوس هند و پهنه‌های آبی بزرگتر شناورهای خاص بزرگ و فلزی و با تجهیزات خاص نیاز است که هم کشور باید این موضوع را برای توسعه دریامحور مدنظر قرار دهد و هم دستگاههایی که مرتبط با این موضوعات هستند.

رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح درپاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص نحوه تامین این شناورهای غول پیکر آبنگاری، گفت: هم اکنون ایران تولید کننده این شناورها است شناور خلیج فارس و شناوری که هم اکنون پژوهشگاه اقیانوس شناسی در اختیار دارد صنایع دریایی ساخته است که ظرفیت آب‌نگاری هم دارد اما هماهنگی لازم برای استفاده از یک شناور در بخش هیدروگرافی لازم است وهم با یک شناور نمی شود کل این نیاز را برطرف کرد. برای دریای عمان و خلیج فارس حداقل به ۲ شناور احتیاح داریم اما اگر همین الان تصمیم به ساخت بگیرم حدود ۱۰ سال طول خواهد کشید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.