تصادفات در محورهای مواصلاتی شاهرود به خصوص محور مجن و طرود به طرز باور نکردنی افزایش یافته است و مسئولان یکدیگر را مقصر می‌دانند.

جاده‌های شاهرود همچنان قربانی می‌گیرند/ مردم کلافه از ترک فعل‌ها

به گزارش قدس آنلاین،  محور طرود در جنوب شهرستان شاهرود طی روزهای اخیر شاهد مرگ شش نفر بود، شهروندانی که قربانی ترک فعل‌ها و اقدامات ایمن سازی راه‌هایی شدند که باید در یکی دو دهه اخیر با همت همه مسئولان استان سمنان از ادارات کل تا شهرستانی صورت می‌گرفت اما نشد.

اگر قربانیان محور مواصلاتی شاهرود - مجن و شاهرود- طرود را تنها در بازه زمانی یک سال اخیر حساب کنیم از انگشتان دو دست هم بیشتر می‌شود. آخرین باری که مردم نسبت به تصادفات این چنین واکنش نشان دادند به قربانی شدن یک کودک در سه راهی مجن و یک جوان ۱۸ ساله باز می‌گشت.

بازهم حوادث

بازهم چنین حوادثی تکرار می‌شود. نمونه آن چند روز قبل بود که تصادف کامیون با پیکان پنج و تصادف کامیون دیگر در محور طرود یک کشته دیگر هم برجای گذاشت. ماجرا این است که ابتدا یک تصادف در محور طرود رخ داده و محور به روی کامیون‌ها بسته می‌شود اما فردای آن روز که مردم در جاده تجمع و با خشم جلوی کامیون‌ها را می‌گرفتند ششمین نفر نیز در یک تصادف دیگر کشته می‌شود.

عدم نصب دوربین، باریکی جاده، شانه غیر استاندارد و … همگی از عواملی هستند که جاده طرود را به یک قتلگاه بدل ساخته است. مردم اما به شدت کلافه هستند نخست بابت ترک فعل‌هایی که صورت گرفته و مردم باید با خون خودشان تقاص پس بدهند و در وهله دوم سکوت مسئولان استان سمنان که به زعم مردم حداقل در این نوع حوادث می‌توانند یک ابراز همدردی ساده را نیز با خانواده‌های قربانیان کنند.

روز گذشته نماینده شاهرود و میامی در مجلس و فرماندار شاهرود به طرود رفته تا در مراسم ختم درگذشتگان شرکت کنند و پای صحبت‌هایشان بنشینند امروز نیز استاندار سمنان به این منطقه سفر کرده بلکه بتوانند قدری از این خشم علیه مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان و اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان و دیگر دست اندرکاران مسئول استان و شهرستان بکاهند.

جاده‌های شاهرود همچنان قربانی می‌گیرند/ مردم کلافه از ترک فعل‌ها

راهداری: ما مقصر نیستیم!

مسئولانی که قول داده‌اند تا پیگیر باشند حتی فرماندار شاهرود تردد کامیون و تریلی را در محور طرود ممنوع اعلام کرد که البته به نظر می‌رسد این نوع اقدامات درمان نباشد. امروز اما گروهی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان را مقصر می‌دانند چرا که این اداره کل نیز می‌تواند نسبت به نصب دوربین و چشم گربه‌ای و علائم و… اقدام کند همچنین اختصاص اعتبارات به شرق استان سمنان دیگر خواسته مردم است به خصوص از زمانی که اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان از شرق استان سمنان جدا شد نیاز به توجه بیشتر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به شهرستان‌های شاهرود و میامی بیش از گذشته احساس می‌شد.

برخی دیگر اما راه و شهرسازی شرق استان سمنان را مورد خطاب قرار می‌دهند و اعتقاد دارند که یک بار اگر حادثه‌ای رخ دهد می‌توان آن را تقصیر ناایمنی خودرو گذاشت دو بار اگر رخ دهد می‌توان انسان را مقصر دانست اما وقتی پنج، شش یا هفت بار تصادف منجر به فوت تنها در یک بازه زمانی کوتاه رخ می‌دهد قطعاً یک جای کار مسئولان ایراد دارد. در این بین اما ادارات مجموعه وزارت راه مجموعاً بحث اعتبارات و کمبود آن را مطرح می‌سازند.

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان اما در بیانیه‌ای همان ابتدا اعلام کرد که در این اقدامات مقصر نیست.

اداره کل راه: ترمز کامیون و اداره کل راهداری مقصر هستند!

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان اما تلویحاً ترمز کامیون و همچنین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان را مقصر دانسته است کما اینکه درباره تصادفات جاده مجن نیز بیان شده بود که وقتی رانندگان از گرگان به شاهرود می‌آیند مسیر مجن تا شاهرود را بعد از سربالایی‌های گردنه توسکستان، مهیای سرعت می‌بینند و در نتیجه به دلیل فقدان دوربین، با سرعت بالا خطر می‌آفرینند.

امیر عمیدی مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان اما ضمن بیان اینکه برخورد تریلر به خودروی سواری در محور طرود از پشت سر صورت گرفته و دلیل آن نیز نقص تریلی بوده است، می‌گوید: این نوع تصادفات سابقاً هم در همه نقاط کشور رخ داده است.

وی می‌افزاید: در این حادثه خودروی سواری منحرف شده و برخورد با تریلی دیگری را نیز رقم زده که علیرغم عرض کم جاده با توجه به وجود شیب شیروانی مناسب در محل برخورد، تریلر بدون واژگونی در حاشیه راه متوقف می‌شود.

جاده‌های شاهرود همچنان قربانی می‌گیرند/ مردم کلافه از ترک فعل‌ها

فقدان دوربین

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان با بیان اینکه وجود دوربین‌های کنترل سرعت یکی از عوامل بازدارنده است، می‌گوید: از آنجا که محور ۱۷۰ کیلومتری طرود به شاهرود حتی پلیس راه هم ندارد دوربین می‌تواند اقدامی برای جلوگیری از سرعت باشد لذا این امر در ارتباط با مسئولیت معاونت حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان قرار دارد.

عمیدی افزود: از سوی دیگر تخصیص اعتبارات از سنوات گذشته به اداره کل مذکور ابلاغ می‌گردد، لازم به ذکر است با توجه به ساختار سازمانی و شرح وظایف آن، به منظور برقراری ایمنی با استفاده از نصب دوربین و … این محور نیز مکاتبات متعددی شده است.

وی همچنین اعلام کرده است: ارتقای محور شاهرود - طرود و پیرو صدور مجوز ماده ۲۳ و مجوز برگزاری مناقصه از محل اعتبارات و تفویض شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور شروع عملیات ۱۲ کیلومتر مسیر با انتخاب دو پیمانکار انجام و مراحل تجهیز کارگاه، نقشه برداری، تحویل زمین و رفع موانع اجرای پروژه نظیر فیبر نوری و تأسیسات موجود در دست اقدام و در قطعه یک عملیات خاکبرداری آغاز شده است و به تناسب تخصیص اعتبارات ادامه خواهد داشت.

شانه سازی جاده

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان همچنین می‌گوید: در راستای شانه سازی مسیر نیز در سنوات گذشته با امکانات و ماشین آلات اداره کل مقدار حدود ۴۸ کیلومتر از مسیر شانه سازی و در حال حاضر نیز اکیپ اجرایی در حال بارریزی قسمتی از مسیر در محدوده چاه باقر است که نیازمند افزایش اکیپ و صدور مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است که مکاتبات لازم صورت پذیرفته و در حال پیگیری است.

بخش جالب صحبت‌های عمیدی اینجا است که او اعتقاد دارد دوربین کنترل سرعت می‌تواند جلوی تصادفات را بگیرد اما اذعان می‌کند که عرض جاده نیز کم است حال سوال برای مردم پیش می‌آید که اگر این محور هر ده کیلومتر به ده کیلومتر هم دوربین داشته باشد آیا تصادفات رخ نمی‌دهد؟ و آیا در محوری مثلاً مانند میاندشت که قتلگاه معروف زائران رضوی نامگذاری شده با وجود دوربین تصادفی رخ نمی‌دهد؟

محور ناایمنی که میزان ترانزیت است!

از سوی دیگر باید این سوال را پرسید بعد از تفکیک اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان از اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان چه مقدار از اعتبارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان به شاهرود و میامی اختصاص یافته تا صرف ایمن سازی جاده‌ها، نصب دوربین، علائم هشداری و… شود؟

به عبارت دیگر اگر بخواهیم برای این نوع حوادث مقصرانی پیدا کنیم از مسئولان استانی که بودجه را می‌بندند تا راهداری و راه و شهرسازی و فرمانداری و… مسئولیت هر ارگان به تناسب مسئولیتش و تأثیرگذاری اقداماتش چه میزان بوده است؟ پلیس راه شاهرود چندی قبل اعلام کرده بود که محور طرود ایمن نیست اما مردم از خود می‌پرسند که اگر این محور ایمن نیست اگر عرض اندکی دارد چطور همچنان میزبان تریلی‌های ترانزیتی است؟

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.