تهران-ایرنا- یک مقام صهیونیست گزارش‌ها مبنی بر تعویق نشست سازشکاران موسوم به «نقب۲» در مراکش را تایید کرد.

لغو نشست نقب۲ درپی شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی

به گزارش قدس آنلاین یک مقام دیپلماتیک صهیونیست امروز (چهارشنبه) به i۲۴NEWS اعلام کرد که مراکش تصمیم گرفته میزبانی «اجلاس نقب۲» را در پاسخ به اقدامات اسرائیل برای گسترش قابل توجه شهرک‌ سازی‌های خود در کرانه باختری لغو کند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، در این باره به تایمز اسرائیل گفت که هیچ موعد قطعی برای این نشست تعیین نشده است.

این مقام آمریکایی گفت که تصمیم رژیم صهیونیستی برای توسعه شهرک سازی یک بار دیگر این روند را از مسیر خارج کرده است.

اخیرا پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس در گزارشی اعلام کرد: مراکش خواستار تعویق نشست وزارتی گروه سازش (چهار کشور عربی امضاکننده توافق سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) موسوم به «نقب۲» شده است.

توافق سازش موسوم به «آبراهام»، حاصل بیانیه مشترک رژیم صهیونیستی، امارات و ایالات متحده بود که در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ منعقد شد.

هیأت‌های عالیرتبه رژیم صهیونیستی، امارات و بحرین روز ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ توافقنامه آبراهام را که با میانجیگری آمریکا به دست آمد، در کاخ سفید امضا کردند.

اگرچه مراکش و سودان نیز بعدها به توافق آبراهام پیوستند اما مخالفت گسترده مردم چهار کشور امضاکننده این توافقنامه، مانع از اجرایی شدن آن شده است.

براساس گزارش پایگاه خبری آکسیوس، نشست گروه سازش قرار بود در پایان این ماه میلادی برگزار شود که برای چهارمین بار به تعویق افتاده است.

این رسانه آمریکایی با اشاره به توافق گروه سازش با رژیم صهیونیستی برای برگزاری این نشست در ماه مارس، نوشت: کشورهای عربی (اعضای گروه سازش) نگران ارتباط علنی با کابینه راست‌گرای اسرائیل هستند.

«حسن ایکرتت» یک کارشناس مراکشی روابط بین الملل در گفت‌وگو با آکسیوس درباره تعویق چندباره نشست گروه سازش، گفت: دلیل این تعویق، تحولات منطقه ای است.

نشست نخست «نقب» در ماه مارس ۲۰۲۰ در منطقه نقب واقع در جنوب فلسطین اشغالی توسط تل آویو برگزار شد و در آن وزیران خارجه رژیم اسراییل، مصر، مراکش، بحرین، امارات و آمریکا حضور به هم رساندند و توافق کردند که این نشست به طور سالانه برگزار شود.

قرار بود که دومین دور از نشست نقب طی ماه مارس برگزار شود.

بهبود روابط تهران-ریاض به مانعی جدی برای تحقق پروژه صهیونیست‌ها موسوم به «توافق آبراهام» برای سازش و عادی سازی روابط تل آویو با دولت‌های عربی تبدیل شده است.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان ۲ ماه پیش و با میانجی‌گری چین بعد از هفت سال روابط خود را از سر گرفتند و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض ۱۶ خرداد ماه فعالیت خود را با پخش سرود ملی و اهتزاز پرچم ایران به‌طور رسمی آغاز کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.