رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با بیان اینکه در مجموع ۱۳ درصد از دانشجویان مهارتی در ۲ دانشگاه تحصیل می‌کنند، گفت: ایراد پذیرش در دانشگاه علمی کاربردی این است که سهم زیادی از این دانشگاه به رشته‌های علوم انسانی اختصاص داده شده است.

سهم۱۳ درصدی دانشجویان مهارتی در آموزش عالی

به گزارش قدس آنلاین علی باقر طاهری‌نیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در نشست خبری کنگره آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور به جزئیات برگزاری این کنگره اشار کرد و افزود: پیشینه این کنگره به رهنمودهای رهبری و دغدغه‌ها در آموزش مهارتی و برنامه ارائه شده وزیر علوم به مجلس هنگام کسب رای اعتماد مبنی بر توسعه آموزش مهارتی و هدفمند و مطالبه جامعه از دانشگاه‌ها برمی‌گردد در این راستا این کنگره را روز دوشنبه پنجم تیر ماه با حضور وزیر علوم، وزیر صنعت و وزیر کار، شخصیت های علمی، روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: کنگره فوق یک هم‌اندیشی گسترده با مشارکت ذی نفعان مختلف با حضور دانشگاه‌های دولتی نمایندگان بازار کار و سیاست گذاران بازار اشتغال و به طور کلی کنگره علمی، سیاسی و اجرایی است‌. مزیت دیگر این کنگره رویکرد عملیاتی و سیاست پژوهانه است.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم به تکلیف وزارت علوم در لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره کرده و گفت: این برنامه در تبصره ۲ ماده ۹۴ وزارت علوم را مکلف کرد در کنار دروس آموزشی، سهم دروس مهارتی را در آموزش عالی افزایش دهد در واقع این کنگره اقدامی پیش‌دستانه برای عملیاتی سازی مفاد لایحه برنامه هفتم توسعه است‌.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه سهم آموزش مهارتی از آموزش‌های کشور باید به ۳۰ درصد می‌رسید که در حال حاضر سهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای از آموزش‌های مهارتی کل آموزش عالی کشور ۶ درصد و سهم دانشگاه جامع علمی کاربردی ۷ درصد است، در مجموع ۱۳ درصد از دانشجویان ما در این دو دانشگاه مهارتی هستند.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای باید بیشتر روی مقطع کاردانی تمرکز کنند این در حالی است که سهم مقطع کاردانی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی زیاد نیست. 

به گفته وی، سهم دوره‌های کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی  ۵۵ و در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۷۱ درصد است.

این مقام مسؤول در پایان تاکید کرد: ایراد پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی این است که سهم زیادی به رشته‌های علوم انسانی اختصاص داده شده در صورتی که اولویت این دانشگاه ها باید علوم فنی باشد اگر چه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای سهم فنی مهندسی بیشتر است.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.