شرکت کنندگان در کنفرانس انرژی آسیا در مالزی با تاکید بر رشد تقاضای سوخت‌های فسیلی در دهه‌های آتی تاکید کردند که روند انتقال به انرژی پاک نباید به زیان رشد اقتصادی منجر شود.

کنفرانس انرژی آسیا: انتقال به انرژی پاک نباید به زیان رشد اقتصادی منجر شود

به گزارش قدس آنلاین، «انور ابراهیم»، ​​نخست وزیر مالزی و مدیران حوزه انرژی‌ گفتند که هیدروکربن‌ها بخش مهمی از ترکیب انرژی آسیا خواهند بود و در عین حال مقرون به صرفه بودن و امنیت انرژی را همچنان دغدغه‌های اصلی منطقه دانستند.

ابراهیم در ابتدای کنفرانس انرژی آسیا که به میزبانی شرکت نفت دولتی پتروناس مالزی برگزار شد، گفت که دستیابی به هدف صفر خالص گازهای گلخانه‌ای نباید به ضرر رشد اقتصادی باشد یا برعکس. در عوض، آسیا باید از هر فرصتی برای گفت‌وگو و اقدام بیشتر در مورد راه‌هایی برای برنامه‌ریزی مسئولانه استفاده کند تا هر کشوری بتواند حق خود برای توسعه و اقتصاد کم کربن را محقق کند.

آسیا دربرگیرنده شماری از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای در جهان است و کشورهای آسیایی تعهدات متفاوتی برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی و تسریع انتقال انرژی دارند و در عین حال خواستار حمایت مالی کافی از کشورهای توسعه یافته تولیدکننده گاز های گلخانه ای هستند.

ابراهیم افزود که گاز طبیعی نقش مهمی در ترکیب انرژی مالزی ایفا خواهد کرد که یکی از پنج  صادرکننده برتر LNG در جهان است.

«هیثم الغیض» دبیر کل کشورهای صادرکننده نفت اوپک نیز طی نطقی در این کنفرانس تاکید کرد: این سازمان انتظار دارد تا سال ۲۰۴۵ تقاضای جهانی برای نفت به ۱۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و نفت ۲۹ درصد از منابع انرژی را با دو برابر شدن اندازه اقتصاد جهانی و ورود جمعیت جهان به ۹.۵ میلیارد نفر را تشکیل دهد. (‌نفت ۳۰.۹ درصد از انرژی جهان را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده بود.)

امین ناصر، مدیر عامل شرکت سعودی آرامکو نیز در این کنفرانس گفت که انتقال کامل انرژی در اقتصاد جهانی ۱۰۰ تریلیون دلاری تنها در یک ربع قرن یک ایده خیالی است، زیرا رشد منابع انرژی تجدیدپذیر همگام با افزایش مصرف انرژی نیست.

او گفت که هزینه انرژی هیدروژن سبز بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار در یک بشکه است در حالی که در حال حاضر یک بشکه نفت ۷۵ دلار است از همین رو نمی توان همه تخم مرغ ها را در سبد انرژی های جدید گذاشت.

وی افزود: انتظار می‌رود عوامل بنیادی بازار جهانی نفت تا پایان سال جاری با حمایت از تقاضای قوی کشورهای در حال توسعه، به‌ویژه چین و هند، قوی باقی بماند.

عرضه نفت خام از روسیه و ایران نیز باوجود تحریم های غرب ادامه داشته است و بر تأثیر کاهش تولید در عربستان سعودی و سایر کشورهای اوپک غلبه کرده است.

رئیس شرکت انرژی آرامکو عربستان سعودی از کشورهای آسیایی خواست که رویکردی را اتخاذ کنند که تأثیر آنها را در تحولات جهانی انرژی افزایش دهد.

وی تاکید کرد که این شرکت تلاش‌های خود را برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده انرژی در آسیا مضاعف خواهد کرد.

رئیس شرکت سعودی آرامکو و مدیر ارشد اجرایی آن، از دست اندرکاران امور انرژی در آسیا خواست تا اولویت‎‌ها و نیازهای خود را به شیوه‌ای موثرتر بیان کنند تا به شکل واضح تری در بحث‌های جهانی مربوط به تحولات انرژی مطرح شود.

الناصر کشورهای آسیایی را تشویق کرد تا رویکردی را اتخاذ کنند که منعکس کننده اولویت‌های آنها در این زمینه باشد وی بر اهتمام آرامکو در کمک به دستیابی به تعادل بین تقاضای رو به رشد انرژی و راه حل های پایدارتر تاکید کرد.

الناصر تصریح کرد که وقتی صحبت از انتقال انرژی به میان می‌آید، «من فکر نمی‌کنم که منافع اجتماعی و اقتصادی این منطقه حیاتی(آسیا) به اندازه کافی در جریان تحولات انرژی جهانی و همچنین در سیاست‌های فعلی منعکس شود. از همین رو تحول در حوزه انرژی در آسیا باید با  جایگاه آن و تاثیر قابل توجه اقتصادی و جهانی آن  برابری کند.

وی بر افزایش تلاش‌های آرامکو برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده انرژی در آسیا که شامل مواد شیمیایی، مواد پیشرفته، روغن‌های روان‌کننده و انرژی‌های جدید با کربن پایین‌تر با فناوری‌های پیشرفته است، تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.