پژوهشگر مطالعات فرهنگی گفت: زیارت مفهومی جهان شمول است و جنبه های مناسکی جدی دارد که در جامعه مهم است و فقط مختص مسلمانان نیست.

زیارت مفهوم جهان شمول دارد و مختص مسلمانان نیست

محمد جواد استادی در گفتگو با قدس خراسان عنوان کرد: زیارت حتی برای غیر مسلمانان امری درک شده است و پذیرای آن هستند و به دور از سیاست است و به همین  دلیل  توده ها و گروه های مختلف می توانند با آن  ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: تمام مفاهیم و منابع معرفتی در زیارت جا دارد به همین خاطر زیارت می تواند پنداره ای برای گفتمان مرکزی جامعه باشد. 

استادی خاطر نشان کرد: موقعی زیارت کارکرد دارد که شئون مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار بدهد و  بتوانیم زیارت را به زندگی مردم ببریم. اگر این اتفاق بیفتد نظام اجتماعی کارکرد پیدا می کند و بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی برطرف می شود.

وی ادامه داد: جامعه ای که دچار چندپارگی و بحران هویت بشود جامعه ای پویا نخواهد بود و زیارت از مفاهیمی است که می تواند در ارتقا هویت جامعه ما نقش جدی ایفا کند و  هویت ها احیا شود.

پژوهشگر مطالعات فرهنگی به کارکردهای مختلف زیارت  اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم محصولات فرهنگی و هنری را با مفهوم زیارت در زندگی مردم جاری کنیم به آن کارکرد داده ایم. 

وی ادامه داد: معماری درخشان ٧٠٠ و٨٠٠ساله حرم مطهر رضوی کمک می کند تعالی در زیارت اتفاق بیفتد و حس خوبی در انسان رقم بخورد.

استادی تصریح کرد: اگر بتوانیم زیارت را در پوشش، هنرهای کاربردی و حوزه هایی که مردم بیشترین تعامل را دارند وارد کنیم، مصرف فرهنگی مردم پوشش داده می شود. 

وی خاطر نشان کرد: جنبه دیگر و  مهم زیارت اقتصاد آن است. یعنی نه تنها اثر گذاری معنایی اتفاق افتاده و جامعه اصلاح فرهنگی شده بلکه اقتصاد هنر هم فعال شده و آورده های داریم که به خود جامعه بر می گردد و جامعه بارور می شود، به همین خاطر مشهد مقدس مهمترین ظرفیتی که دارد زیارت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.