اتحادیه اروپا برای قطع «وابستگی‌های راهبردی» به چین طی چند سال آینده تلاش می‌کند.

اروپا بدنبال قطع «وابستگی‌های استراتژیک» به چین است

به گزارش قدس آنلاین، «اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان در دیدار با رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد این اتحادیه برای قطع «وابستگی‌های استراتژیک» به چین تلاش می‌کند.

شولتز گفت که روند «تنوع‌بخشی» به شرکت‌ها و اقتصاد اروپا «چند سالی» طول خواهید کشید، اما همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو این اتحادیه با چین ادامه خواهد یافت.

به گفتته صدراعظم آلمان، همکاری با چین به‌ویژه در مورد موضوعاتی مانند «امنیت غذایی و سیاست‌های اقلیمی» باید ادامه یابد.

شولتز همچنین یادآور شد که قطع وابستگی‌های استراتژیک، «به معنی خطرزدایی است، نه جداسازی روابط.»

به تازگی کمیسیون اتحادیه اروپا از اقداماتی مانند بررسی سرمایه گذاریهای خارجی و کنترل‌های صادراتی برای عدم دسترسی کشورهایی مثل چین به فناوری‌های برتر و استفاده از آنها برای مقاصد نظامی رونمایی کرده است.

پیش از این نیز، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گزارش داده بود که اتحادیه اروپا که به دنبال جدایی اقتصادی از چین است، هنوز ابزار و راهبرد مناسبی را برای تحقق این هدف در اختیار ندارد.

به نوشته این روزنامه، در شرایطی که واشنگتن به دنبال استفاده از اختیارات فدرال خود برای جدا کردن اقتصادش از پکن است، اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا زمینه مشترکی با آمریکا در مورد چین پیدا کند. اتحادیه اروپا در تلاش است از فلسفه اقتصادی بیان شده توسط «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسون اروپا در ماه گذشته در کنفرانس «داووس» پیروی کند که اجتناب از ریسک تلاش کردن برای جدایی از اقتصاد چین را خواستار شد.

طبق گزارش فایننشال تایمز، اتحادیه اروپا ساز و کارهای جمعی خود را برای تنظیم کنترل‌های اقتصادی در اختیار دارد، اما تأثیر سیاست و وزن واشنگتن در میان کشورهای عضو ممکن است نظر جمعی کشورهای اتحادیه اروپا را کم‌نفوذ کند و به ایالات متحده اجازه دهد تا سیاست‌هایی را که مناسب می‌داند، اجرا کند.

این گزارش می‌افزاید: اتحادیه اروپا در حال حاضر آمادگی خوبی برای جدایی اقتصادی از چین ندارد، زیرا بروکسل و کشورهای عضو باید سخت تلاش کنند تا طرحی را تهیه کنند که خطرات و پیامدهای این جدایی را کاهش دهد.

گفتنی است که کشورهای اروپایی نسبت به جدایی سریع اقتصادی از پکن هشدار داده‌اند. آلمان نیز خواستار این شده که به تدریج این کار را انجام دهند زیرا جدا شدن یکباره از بازار چین منجر به از دست دادن مشاغل در بزرگترین اقتصاد اروپا می‌شود.

این تحولات در حالی است که چین به عنوان اولین شریک تجاری بیش از ۱۲۰ کشور، شناخته شده است؛ به طوری که مرکز آمریکایی «ویلسون» اعلام کرده است که چین در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری خارجی اتحادیه اروپا است.

همچنین کمتر از یک ماه پیش، «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی با عنوان «اتحادیه اروپا مواضع خود را در قبال چین در زمینه ارزش‌ها، امنیت اقتصادی و استراتژیک تغییر خواهد داد» به بررسی و چشم انداز روابط اتحادیه اروپا و چین پرادخت و نوشت: «رشد ناسیونالیسم در چین، تشدید رقابت آمریکا و چین و ظهور پکن به عنوان یک نیروی ژئوپلیتیک، دوراهی سختی را برای اتحادیه اروپا ایجاد کرده است. اتحادیه اروپا با چین به طور همزمان به عنوان یک شریک و یک رقیب ساختاری برخورد خواهد کرد. نحوه برخورد با چین یک موضوع سیاسی مهم برای اتحادیه اروپا است، موضوعی که پیچیده‌تر از برخورد با روسیه است. مطمئناً نوع روابط سیستم‌های سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا با روسیه و چین تفاوت‌های عمیقی دارند. برخلاف روسیه، چین یک بازیگر واقعی سیستماتیک است که به ۲۰ درصد اقتصاد جهان نزدیک شده و در حال رشد است، در حالی که روسیه حدود ۲ درصد را نمایندگی می‌کند و در حال کاهش است.»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.