بنیاد تامسون رویترز در گزارشی از لندن به نقل از «ائتلاف بین‌المللی علیه بمب خوشه‌ای» نوشت، سلاح‌های غیرمتعارف که هم از هوا و هم از طریق تجهیزات نظامی روی زمین پرتاب می‌شوند، پس از انفجار اولیه به صدها بمب کوچک‌تر تقسیم شده و محوطه بزرگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

خوشه‌های مرگ / رفتار دوگانه آمریکا در ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین باوجود اذعان به آسیب‌های آن برای غیرنظامیان

به گزارش قدس آنلاین، این بمب‌های کوچک‌تر در برخی مواقع در سطح زمین باقی مانده و از آنجا که یافتن آن‌ها دشوار است، می‌توانند مدت‌ها پس از پایان درگیری‌ها مانند مین عمل کرده و جان غیرنظامیان را بگیرند و به دلیل ظاهر کوچک و شبیه به اسباب‌بازی آن‌ها، به‌خصوص کودکان در معرض خطر بالایی قرار می‌گیرند.  

بمب‌های خوشه‌ای بر اساس یک کنوانسیون بین‌المللی که توسط ۱۲۳ کشور تصویب شده، ممنوع است؛ اما آمریکا و اوکراین آن را امضا نکرده‌اند. به تازگی پنتاگون اعلام کرده با وجود تهدیدات انسانی بمب‌های خوشه‌ای برای شکست روسیه از آن استفاده خواهد کرد.


آمریکا: ما می‌دانیم بمب خوشه‌ای به مردم عادی لطمه می‌زند
با وجود همه هشدارهای مجامع جهانی، روز جمعه بود که جیک سالیوان اعلام کرد واشنگتن درصدد است هزاران بمب خوشه‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مشاور امنیت ملی آمریکا نوشت: البته آمریکا اقداماتی را برای رفع نگرانی متحدان ایالات متحده در ناتو، در مورد خطرات این سلاح برای غیرنظامیان، انجام خواهد داد. جیک سالیوان با اعتراف به اینکه «بمب‌های خوشه‌ای با مهمات منفجرنشده‌ای که از خود به جا می‌گذارند، به غیرنظامیان آسیب می‌زنند» افزود: ما تصمیم‌گیری را تا زمانی که می‌توانستیم به تعویق انداختیم.

هر چند او تلاش کرد با فرار به جلو، مسئولیت این کار را متوجه روس‌ها کند اما نتوانست نظر سازمان‌های بین‌المللی حافظ صلح را جلب و آن‌ها را قانع کند. وی افزود: «اما در صورتی که سربازان و تانک‌های روسیه از مواضع ارتش اوکراین عبور کنند و خاک و غیرنظامیان بیشتری را تحت تسلط خود درآورند، خطر آسیب گسترده به غیرنظامیان وجود خواهد داشت».

استفاده از بمب خوشه‌ای، نشانه استیصال دولت بایدن
«آناتولی آنتونف» سفیر روسیه در آمریکا با انتقاد تند از تصمیم بایدن، این اقدام را مداخله هرچه بیشتر واشنگتن در این جنگ دانست و گفت: استفاده از بمب‌های خوشه‌ای خطری برای بشریت است و جهان را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می‌دهد.

سفیر روسیه در آمریکا افزود: قساوت و بدخواهی که واشنگتن در تحویل تسلیحات مرگبار به کی‌یف دارد، قابل توجه است. آنتونوف در ادامه ارسال بمب‌های خوشه‌ای توسط آمریکا به اوکراین را نشانه استیصال دولت بایدن دانست. این درحالی است که اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کشورهای بسیاری هستند که در کنوانسیونی موسوم به بمب‌های خوشه‌ای عضویت دارند.

مخالفت‌ها با مهمات خوشه‌ای آمریکایی
درحالی‌که براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، بین ۵۶هزار و ۵۰۰ تا ۸۶هزار و ۵۰۰ غیرنظامی از سال۱۹۴۳ بر اثر استفاده از مهمات خوشه‌ای کشته شدند، دولت آمریکا اصرار دارد این جنگ‌افزار کشنده را علیه روسیه به کار گیرد.

سازمان عفو بین‌الملل ضمن اعلام مخالفت خود افزود: مهمات خوشه‌ای یک سلاح بی‌رویه است که خطر بزرگی برای جان غیرنظامیان حتی مدت‌ها پس از پایان درگیری ایجاد می‌کند.

 وزیر خارجه آلمان نیز گفت: برلین به عنوان یکی از کشورهای عضو کنوانسیون مهمات خوشه‌ای  با ارسال مهمات خوشه‌ای مخالف است.

 صلیب سرخ بین‌المللی هم گفته بمب‌های خوشه‌ای می‌تواند سبب ایجاد تلفات قابل‌توجهی در میان غیرنظامیان شود و این چیزی است که می‌توان از آن جلوگیری کرد. این در حالی است که گروهی از کارشناسان، استفاده از این مهمات را مصداق ارتکاب جرایم جنگی می‌دانند.

بمب‌های خوشه‌ای در کجا استفاده شده‌اند؟
بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، ایالات متحده در ابتدا بمب‌های خوشه‌ای را بخشی جدایی‌ناپذیر از زرادخانه خود در جریان تهاجم به افغانستان در سال ۲۰۰۱ در نظر گرفت.

این گروه تخمین زده ائتلاف به رهبری ایالات متحده در سه سال اول جنگ افغانستان بیش از هزارو۵۰۰ بمب خوشه‌ای در این کشور پرتاب کرده است.

اسرائیل هم نمونه دیگری است که در طول تهاجم سال ۱۹۸۲ در مناطق غیرنظامی جنوب لبنان از این بمب‌ها استفاده می‌کرد. همچنین در طول جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ اسرائیل با لبنان هم، تل‌آویو بار دیگر از این بمب‌ها استفاده کرد و دیده‌بان حقوق بشر و سازمان ملل متحد، اسرائیل را به شلیک ۴میلیون بمب خوشه‌ای به لبنان متهم کردند.

این در حالی است که بخشی از آن مهمات هنوز منفجر نشده و همچنان جان غیرنظامیان لبنانی را تهدید می‌کند. ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن هم دیگر نمونه اخیری است که استفاده از بمب خوشه‌ای در آن مشاهده شده است.

حملات عربستان و متحدان عربش به ویرانی یمن انجامیده و براساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۷، یمن دومین کشور مرگبار ازنظر بمب‌های خوشه‌ای پس از سوریه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.