۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 892090

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: یکی از اقدامات جدی انجام شده در هفته گذشته، آغاز پایش انبارها در سطح عرضه بوده که تاکنون منجر به کشف بیش از ۱,۶۰۰ میلیارد تومان کالای قاچاق شده است.

آغاز طرح پایش انبارها از هفته گذشته

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، با اشاره به گذشت ۲۰ سال از تاریخ فرمان رهبر انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این مدت، توانسته بخشی از وظایف محول شده را به سرانجام برساند.

وی یکی از نتایج قابل‌توجه عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را امکان تشخیص و تفکیک کالای قاچاق از غیر قاچاق به‌خصوص در زمینه کالاهای سلامت‌محور دانست و بیان کرد: در حال حاضر عموم مردم با نصب نرم‌افزار تیتک بر تلفن همراه خود یا از طریق سامانه مربوطه، می‌توانند کد محصولاتی که قصد خرید آن را دارند، استعلام نموده و از مواردی همچون کشور تولیدکننده، تاریخ تولید و زمان انقضای محصول مطلع شوند.

مردم می‌توانند اصالت کالاهای سلامت‌محور را تشخیص دهند

دهقانی نیا ضمن قدردانی از ۳۲ دستگاه عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: سامانه تیتک از جمله مواردی است که در حوزه زیرساخت‌های فنی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به نتیجه رسیده است؛ این سامانه در زمینه اصالت سلامت، ردیابی و رهگیری دارو و کالاهای سلامت‌محور خدمت‌رسانی می‌کند؛ یکی از خدمات برجسته تیتک این است که در حال حاضر مردم می‌توانند پیش از خرید دارو، با روشن‌کردن مکان‌نمای تلفن همراه خود، از نزدیک‌ترین داروخانه‌ای که داروی موردنیاز آن‌ها را دارد، اطلاع یابند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص روش‌های استعلام اصالت محصولات سلامت‌محور توضیح داد: خریداران می‌توانند با دو روش واردکردن کد ۱۶ رقمی درج شده بر روی کالا در سامانه تیتک یا با قرائت بارکد الصاق شده روی برچسب زردرنگ در نرم‌افزار تیتک، اطلاعات آن را با گفته‌های فروشنده مطابقت داده و پس از صحت‌سنجی، نسبت به خرید محصول اقدام کنند.

سودجویانی که لوازم‌خانگی دست‌دوم را به‌جای کالای نو می‌فروشند!

دهقانی نیا با بیان اینکه امکان استعلام اصالت کالا در حوزه‌های پرمصرف دیگر نیز فراهم شده است، گفت: در حوزه لوازم‌خانگی که بهای محصولات بسیار بالا است، مردم می‌توانند پیش از خرید کالا، با نصب نرم‌افزار کاربردی سامانه جامع تجارت، از مواردی همچون «شرکت واردکننده» اطلاع یابند. همچنین افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه irangs.ir و ثبت اطلاعات لوازم‌خانگی خریداری شده، اطلاعات مربوط به خدمات پس از فروش کالا نیز دریافت کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن اشاره به اینکه برخی عرضه‌کنندگان با ایجاد تغییراتی در ظاهر کالا مثل روکش، برچسب و غیره سعی دارند لوازم‌خانگی دست‌دوم را به‌عنوان کالای نو به فروش برسانند، بیان کرد: این تغییرات به‌گونه‌ای اعمال می‌شود که امکان تشخیص کالای نو از مستعمل با نگاه به‌ظاهر کالا وجود ندارد، ولی با استعلام کد درج شده بر روی کالا می‌توان قبل از خرید، نسبت به اصالت محصول اطمینان حاصل کرد.

بازار موبایل از انحصار قاچاقچیان خارج شد

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام اینکه ارزش کالای وارداتی تلفن همراه از سال ۱۳۹۷ تاکنون نزدیک ۱۴.۵ میلیارد دلار بوده است، تشریح کرد: قبل از اجرای طرح رجیستری، ۹۰ درصد بازار تلفن همراه به لحاظ ارزش، قاچاق بود و صرفاً ۱.۵ میلیارد از آن نصیب حاکمیت می‌شد و این موضوع مردم را به لحاظ عدم ارائه خدمات پس از فروش متضرر می‌کرد.

وی دررابطه‌با روش‌های اطمینان‌یافتن مردم از اصالت تلفن همراه قبل از خرید عنوان کرد: در حال حاضر، مردم می‌توانند قبل از خرید تلفن همراه، شماره بین‌المللی گوشی یعنی کد IMEI آن را به شماره پیامکی ۷۷۷۷ ارسال کنند و سپس رقم تأییدیه متن پیامک را با فیزیک تلفن همراه تطبیق دهند. در روش دیگر افراد می‌توانند با ورود به سامانه همتا، اصالت تلفن همراه موردنظر را بسنجند و پس از آن نسبت به خرید با فاکتور اقدام کنند.

دهقانی نیا دررابطه‌با ضرر مردم از خرید تلفن همراه قاچاق گفت: درصورتی‌که شخصی بدون استعلام گرفتن اصالت کالا اقدام به خرید کند، پس از خرید تلفن همراه قاچاق، تنها کاری که می‌تواند انجام دهد این است که با مراجعه به تعزیرات و ۱۲۴ شکایت خود را بابت بهای از دست رفته‌اش ثبت کند.

تلفن همراه قاچاق تهدید جدی بر سلامت جامعه

دهقانی نیا ادامه داد: همچنین در تلفن‌های همراه قاچاق، نرخ جذب اشعه‌ای که از آنتن‌های اپراتور ساطع می‌شود و گوشی جذب می‌کند، بیشتر از ۱۴ بود درحالی‌که استاندارد آن به‌ازای وزن تلفن همراه عددی حدود ۱.۴ تا ۱.۶ است و همین مسئله به‌شدت سلامت مردم را تهدید می‌کرد، اما با اجرایی‌شدن طرح رجیستری، تلفن‌های همراه از نظر سلامتی کامل تأیید می‌شوند.

وی با اشاره به ورود تلفن همراه مسافری بیان کرد: هر شخصی در طول سال، یکبار می‌تواند تلفن همراه به‌صورت مسافری وارد کشور کند؛ البته این موضوع تنها در صورت رعایت شرایطی امکان‌پذیر است، از جمله اینکه فرد متقاضی قبل از ترک محوطه گمرکی، نوع و نشان تلفن همراه خود را اعلام و اظهار کند و پرداخت عوارض آن نیز باید مستقیم با کارت‌بانکی همان شخص انجام شود؛ همچنین فرد بایستی در فاصله زمانی ۱ ماهه نسبت به پرداخت بهای حقوق ورودی کالا اقدام کند. البته موضوع ورود تلفن همراه مسافری شامل گوشی آیفون ۱۴ که ورود آن به کشور ممنوع شده است، نمی‌شود.

اگر آیفون ۱۴ بخرید؛ ضرر می‌کنید!

وی ضمن اشاره به ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون ۱۴، گفت: این مدل گوشی به‌هیچ‌وجه نباید خریداری شود؛ زیرا ممکن است این دستگاه با آنتن‌دهی ابتدایی صرفاً به مدت ۱ ماه سرویس بگیرد؛ اما بعد از آن با شناسایی تلفن همراه، آنتن‌دهی دستگاه قطع می‌شود.

آغاز طرح پایش انبارها از هفته گذشته

دهقانی نیا با اشاره به تغییرات مدیریتی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ستاد در حوزه هدایت و راهبری مبارزه با قاچاق نقش جدی دارد و بایستی با انجام مجموعه‌ای از اقدامات توسط دستگاه‌های مختلف، مقابله با تجارت غیررسمی تشدید شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: یکی از اقدامات جدی انجام شده در هفته گذشته، آغاز پایش انبارها در سطح عرضه موسوم به طرح شهید صدرزاده بوده است؛ البته این اقدامات در گلوگاه‌های مختلف از جمله سطح عرضه، انبار و حمل ادامه‌دار خواهد بود و تاکنون ارزش کالاهای مکشوفه نزدیک به ۱,۶۴۸ میلیارد تومان بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.