رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت:. اگر این تسهیلات در مسیر تولید قرار گیرد موجب توسعه می‌شود اما اگر در مسیر درست قرار نگیرد موجب رکود می‌شود. همچنین تلاش می‌کنیم در سال آینده تسهیلات خرد نیاز به ضامن نداشته باشد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: ورود تسهیلات در مسیر تولید موجب توسعه می‌شود

به گزارش قدس خراسان،  حجت الاسلام نصرالله پژمانفر شامگاه ۱۹ تیرماه در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ما در مسیر تولید در مشهد مشکلی که داریم مسئله انرژی برق و دیگری موضوع گاز است.در تابستان برق مشکل صنعت و در زمستان گاز مشکلی است که باید به آن بپردزایم.
 
وی افزود: فاینانسی با چینی‌ها در خصوص تقویت ایستگاه‌های پست‌ برق داشتیم که از دولت نهم مانده بود و عملیاتی نشده بود بنابراین کمیسیون اصل ۹۰ ورود پیدا کرد و بانک مرکزی را متقاعد کردیم . قرار است که مرحله آخرپرداخت مبلغ این طرح انجام شده و بانک مرکزی آخرین اقدامتش را انجام می‌دهد که بتوانیم مشکل برق را در مشهد مقداری حل کنیم.
 
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره خط انتقال تابش گفت: در شرق و شمال شرق کشور سوخت یا به صورت ریلی یا از طریق کامیون‌ها منتقل می‌شود که در جلسه مشترکی با حضور وزیر نفت و وزیر راه موضوع خط انتقال گاز و خط انتقال سوخت مد نظر قرار گرفت. برخی اقدامات را نیز به صورت ملی پیگیری کرده‌ایم. امروز مشکلی که دامن گیر آحاد مردم است تسهیلاتی است که بانک‌ها می‌دهند. اگر این تسهیلات در مسیر تولید قرار گیرد موجب توسعه می‌شود اما اگر در مسیر درست قرار نگیرد موجب رکود می‌شود که اکنون گریبانگیر جامعه است. علی رغم تمام تلاش‌ها برای اینکه بدانیم بانک‌ها تسهیلات کلان خود را به کجا پرداخت می‌کنند مقاومت می‌شد و بانک‌ها اصرار داشتند اینا مسائل محرمانه است. در قانون بودجه ۱۴۰۱ آورده شد که بانک مرکزی و بانک‌ها موظف هستند هر سه ماه یکبار گزارش فعالیت‌های خود را به کمیسیون اصل ۹۰ بدهند. منظور از تسهیلات کلان تسهیلات بالای ۱۰۰ میلیارد تومان است. ما اراده داریم در برابر هر جریانی که در مسیر تولید مقاومت کند، ایستادگی کنیم.

پژمانفر افزود: نور افکنی در فضای تاریکخانه بانک‌ها انداختیم و متوجه شدیم بانک‌ها تسهیلات را به شرکت‌های صوری خود می‌دادند و عمده تسهیلات بانکی مربوط به خود بانک‌ها بود. بخشی در خود بانک‌ها سرمایه گذاری می‌شد و برخی در مسیر سفته بازی، خریداری زمین و دلار و....صرف می‌شد.  در سال جاری این موضوع را ادامه دادیم و در قانون اصلاح کردیم که تسهیلات بالای ۵۰ میلیارد تومان باید مبنا قرار داده شد و گزارش این تسهیلات باید ارائه شود امروز متاسفانه سرمایه و دارایی‌های مردم اگر در مسیر تولید قرار گیرد در مسیر خطر و آسیب است اما اگر این سرمایه در مسیر سفته بازی قرار گیرد کسی با آن کاری ندارد. ما تلاش داریم این فضا را بر عکس کنیم و هر سرمایه‌ای که در مسیر تولید باشد به سمت حمایت از آن بریم و برای سرمایه‌ای که در مسیر تولد نباشد، خطر ایجاد کنیم. در آینده رفتار بانک‌ها با توجه به این مراقبت در مسیر حمایت عوض خواهد شد. حتی در تسهیلات خرد هم تلاش می‌شود شرایط را عوض کنیم. بانک باید در خدمت مردم باشند. تلاش می‌کنیم در سال آینده تسهیلات خرد نیاز به ضامن نداشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.