وزیر اقتصاد در خصوص سه هدف مورد انتظار مولدسازی دارایی‌های دولت، گفت: شفاف سازی دارایی‌های دولت، شفاف سازی فرآیند مولدسازی و شفاف سازی مصارف سه خروجی مورد انتظار مولدسازی است.

۳ هدف دولت در مولدسازی دارایی‌ها/ خاندوزی: مولدسازی تنها به معنای فروش اموال دولت نیست

به گزارش قدس آنلاین ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در نشست رونمایی از تالار مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: اساسا در وزارت اقتصاد بخش اصلی تمرکز خود را بر روی چند پروژه تحولی ماندگار قرار دادیم، همه آنها در راستای هدف‌گذاری تحولی بود که رئیس جمهور از ما خواسته بودند. به طور مثال مسئله مجوزها، شفافیت نظام بانکی و شرکت‌ها و نقش دولت در مدیریت دارایی‌های دولت از جمله این موارد بوده است.

خاندوزی با تأکید براینکه بازدهی و بهره‌وری دارایی‌ها در مسیر تحولی است که به آن اشاره شد، تصریح کرد: به هر حال وقتی با یک میلیاردر زاغه نشین به اسم دولت مواجه هستیم که به رغم داشتن اموال متعدد در مدیریت اقتصادی بسیار کند عمل می‌کرده است، سامان دادن به دارایی‌های راکد در جهت سرمایه‌گذاری تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

وی افزود: در برخی استان‌ها برای پیش بردن پروژه‌های کوچک منتظر تخصیص بودجه می‌مانند حال آنکه دارایی‌های بسیار با ارزش بالاتر در همان استان‌ها وجود داشته است. در قلب پایتخت 22 هکتار زمین وجود دارد که در آن عصرها معتادان جمع می‌شوند و شب ها محل خوفناکی برای مردم منطقه است. این امکان را داشته‌ایم که این موارد را مولد کنیم و برای حل مشکل مسکن و موارد دیگر مورد استفاده قرار دهیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: غیر از مولدسازی دارایی‌های دولت برای پروژه‌های عمرانی از عرضه زمین‌های دولتی، مردم را محروم کردیم. دولت‌های گذشته در زمینه عرضه دارایی و مستقلات خود در بازار اقدامی نکردند، تلاش می‌کنیم در قالب مولدسازی جبران کنیم. تا کنون بیش از 1300 دارایی در نظر گرفته شده که تنها بحث فروش آنها نیست و بحث اصلی این است چگونه می‌توانیم با بهره‌وری بالا از آنها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه پیش‌برد این امر با حداکثر شفافیت ممکن است، گفت: وعده دادیم با شفافیت بی‌رحمانه مولدسازی را اجرا کنیم و علت آن این است که شفافیت پیش از واگذاری امکان فرصت برابر برای همه مردم ایران فراهم خواهد کرد. به این ترتیب بی‌اعتمادی گذشته از بین خواهد رفت. ای کاش در گذشته که بحث واگذاری اموال دولت مطرح بود، اطلاعات و صورت های مالی پیش از واگذاری منتشر می‌شد. به این ترتیب بسیاری از موارد شکل نمی‌گرفت که ما میراثدار این بی‌اعتمادی باشیم.

خاندوزی ضمن اشاره به اینکه به وسیله شفافیت با مقاومت در دستگاه‌ها و استان‌ها مبارزه خواهیم کرد، افزود: به این ترتیب با بیش ارزش گذاری دارایی‌ها مبارزه خواهیم کرد. به همین دلیل، شاهد برگزاری مزایده‌هایی بودیم که خریداری برای آنها وجود نداشت. در اولین مواجه با دارایی‌های استان ها با مواردی مواجه می‌شدیم که بعضاً در بخش‌های دورافتاده هستند. سوال این بود که آیا هیچ دارایی ارزشمندی در استان‌ها وجود ندارد؟ دارایی‌های کم ارزش اساسا از دستور کار خارج شده و تمرکز بر دارایی‌هایی است که بتواند بخشی از پروژه‌های عمرانی را با آنها به پیش برد.

خاندوزی تاکید کرد: امیدوار هستیم با تلاش‌های صورت گرفته شاهد سه خروجی باشیم. مسئله اول شفاف سازی دارایی‌های دولت است. دستاورد دوم شفاف سازی خود فرآیند مولدسازی است و نکته سوم نیز شفاف سازی مصارف است. از هر استان خواسته‌ایم یک تا دو پروژه نشان‌دار خود را معرفی کنند تا مولدسازی در جهت تکمیل آنها هزینه شود. ضمن اینکه استانداران از تهاتر اموال با پیمانکاران در جهت اجرای پروژه‌ها، به عنوان یکی از روش‌هایی مولدسازی دارایی‌ها، استقبال کردند.

مصوبه مولدسازی دوساله است/ پشتیبانی قضایی و حقوقی قوه قضائیه از مولدسازی دارایی‌های دولت 

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در این نشست اظهار داشت: یک فرصت گران‌بهایی برای کشور در حوزه اقتصاد پیش آمده و آن مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه است. این مصوبه اجازه داده است تا سرمایه‌های صدها میلیاردی که متعلق به بیت‌المال است، و راکد باقی مانده بود به گردش دربیاید و به سرمایه مفیدی برای جامعه تبدیل شود. این مصوبه محدود به زمان دو ساله است.

وی افزود: از این فرصت باید نهایت استفاده را کرد. اعضا تلاش دارند تا این کار زودتر انجام شود. عمده کارهای کارشناسی و اطمینان آور باید در کمیته تخصصی انجام شود. تعداد اندکی از موارد در مدت کوتاه به مرحله عرضه رسیده است. کار کار گسترده‌ای است و نمی‌دانیم این فرصت تمدید خواهد شد یا خیر. کلیه افراد باید در شناسایی و در مولدسازی دارایی‌ها کمک کنند.

منتظری ادامه داد: مقدمات کار فراهم شده است. ما تجربه تلخی در اعمال برخی موارد اصل 44 داریم که به اعتماد جامعه لطمه وارد کرده است. خوشبختانه با کاری که امروز در حال انجام است شفاف سازی خواهد شد و دیگر امکان ایراد گرفتن وجود ندارد. با روش فعلی جلوی رانت های اطلاعاتی گرفته می‌شود و همه می‌توانند بیایند در مزایده شرکت کنند. در همینجا از همه کسانی که اهلیت دارند دعوت می‌کنیم تا بیایند و کمک کنند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه همه دست‌اندرکاران باید تلاش کنند تا اعتماد جامعه را به این برنامه جلب کنند، گفت: قطعا در این زمینه مسائل حقوقی و قضایی به وجود خواهد آمد. ما در این عرصه خود را شریک می‌دانیم و در هر جایی که گره حقوقی و قضایی به وجود بیاید در این کار ارزشمند همکاری خواهیم. امیدوار هستیم بتوانیم امسال یک گام موثری را در جهت پیشرفت کشور برداریم.

احتمال ارائه مجوز سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از منابع نفتی به صندوق توسعه ملی در ازای بدهی‌های دولت

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه در گذشته درآمدهای نفتی اجازه استفاده بهینه از دارایی‌ها را نمی‌داد، گفت: هزینه فرصت ناشی از استفاده از دارایی نامولد بسیار بالا است. در احکام بودجه از مولدسازی نام می‌بردیم اما عملی نمی‌شد. لازم بود تا هماهنگی بین ارکان نظام در این خصوص شکل بگیرد. اجماع به وجود آمده است.

وی افزود: اختیارات داده شده این فضا را به وجود آورد تا شاهد انجام این اقدامات باشیم. یکی از سر فصل‌های برنامه هفتم نیز مولدسازی است. بخش عمده منابع مولدسازی ها باید به سمت تکمیل پروژه‌های خود دستگاه‌ها سوق دهد. تاکید این خواهد بود تا در حوزه دارایی‌ها از عرضه آنها به صورت خام جلوگیری کنیم. امکان ارزش افزوده با مجوزهای ویژه وجود دارد.

در برنامه هفتم توسعه در حال پیگیری هستیم تا براساس بدهی‌های دولت امکان بهره‌برداری صندوق از منابع نفتی را فراهم کنیم که به معنای حرکت جدید در مسیر مولدسازی دارایی‌های دولت است. ذخایر قابل توجهی داریم که مشترک است و اگر فرصت را از دست بدهیم ممکن است دیگر نتوانیم بهره لازم را ببریم. همچنین در حوزه معدن نیز ظرفیت‌های زیادی وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.