مسئولان لبنانی تصمیم پارلمان اروپا برای تصویب قطعنامه حمایت از ابقای آوارگان سوری در لبنان را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت این کشور و مداخله در امور داخلی آن دانستند.

واکنش تند لبنانی‌ها به گام جدید اروپا برای ابقای آوارگان سوری در لبنان

به گزارش قدس آنلاین، تصمیم پارلمان اروپا برای تصویب قطعنامه حمایت از ابقای آوارگان سوری در لبنان، نارضایتی لبنانی‌ها را برانگیخته و واکنش تند آنها را به همراه داشت. طرف‌های مربوطه در لبنان این تصمیم پارلمان اروپا را به معنای نقض حاکمیت لبنان و مداخله در امور داخلی این کشور دانستند.

«عصام شرف‌الدین» وزیر امور مهاجرت و پناهندگان در دولت موقت لبنان اعلام کرد که تصمیم پارلمان اروپا برای حمایت از ابقای آوارگان سوری در لبنان با هدف فشار بر کشور ما جهت خودداری از فرستادن هیئت ارشد شورای وزیران به سوریه برای تامین سازوکار بازگشت آوارگان سوری به کشورشان است.

«جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان  نیز واکنش تندی به تصمیم مذکور پارلمان اروپا داشت و اعلام کرد،  اروپایی‌ها به چه حقی درباره ابقای آوارگان سوری در لبنان نظر می‌دهند؟ تصمیم‌گیری درباره این موضوع مربوط به لبنانی‌ها بوده و یک مسئله حاکمیتی برای کشور ماست. کشورهای اتحادیه اروپا چرا چیزی راکه خودشان نمی‌پذیرند به لبنان تحمیل می‌کنند؟ سقف مهاجرت به اروپا از ۳۰ هزار نفر فراتر نمی‌رود درحالی که لبنان میزبان ۲ میلیون آواره است. آیا اروپا جرات دارد با همین لحن با ترکیه صحبت کند؟

وی تصریح کرد، باج گیری از لبنان با توقف کمک‌ها جهت رسیدگی به بحران آوارگان سوری غیرقابل قبول است. لبنان ۴ برابر بیشتر از کمک هر یک از کشورهای کمک‌کننده به آوارگان، متضرر شده است. اروپایی‌ها از ما می‌خواهند که برای آنها گارد ساحلی باشیم و اجازه ندهیم قایق‌های حامل آوارگان به سمت اروپا حرکت کنند. اگر کشورهای اروپایی تمایل به حل بحران آوارگان دارند باید در تامین بودجه مالی جهت بازگشت آنها به کشورشان کمک کنند یا آنها را به اروپا ببرند.

«جمیل السید» نماینده پارلمان لبنان نیز اظهار داشت که طبق قراردادی که در سال ۲۰۰۳ میان دولت لبنان و کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل امضا شد، لبنان کشور پناهندگان نیست و اگر کمیساریای سازمان ملل نتواند کشور سومی برای اسکان آوارگان و پناهندگان در لبنان پیدا کند دولت حق دارد هر پناهجو یا آواره‌ای را به کشور خودش برگرداند.

«امین سلام» وزیر اقتصاد در دولت پیشبرد امور لبنان نیز در همین زمینه تاکید کرد که توافقنامه لبنان و کمیساریای عالی سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ درباره آوارگان عراقی اعمال شد اما دولت لبنان از زمان ورود آوارگان سوری تاکنون هرگز قرارداد مذکور را اجرا نکرده است.

در این میان تنها حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع با تصمیم دوستان غربی خود جهت ابقای آوارگان سوری در لبنان موافق است.

«قاسم هاشم» عضو فراکسیون توسعه و آزادی وابسته به جنبش امل نیز تصمیم پارلمان اروپا برای ابقای آوارگان سوری در لبنان را مداخله در امور حاکمیتی لبنان دانسته وتاکید کرد که این تصمیم هیچ تناسبی با اراده ملی لبنانی‌ها ندارد.

«سیمون ابی رمیا» عضو فراکسیون لبنان قوی وابسته به جریان آزاد ملی نیز اعلام کرد که تصمیم‌گیرنده اول و آخر درباره موضوع آوارگان سوری در لبنان خود لبنانی‌ها هستند و ما هرگونه اقدام برای ادغام آوارگان در جامعه لبنان را رد می‌کنیم.

هفته گذشته «تیری ماریانی» نماینده فرانسه در پارلمان اروپا اعلام کرد که پارلمان اروپا با رای اکثریت قطعنامه حمایت از ابقای پناهندگان سوری در لبنان را تصویب می‌کند و این تصمیم را از طریق یک پیام ویدئویی به لبنانی‌ها ابلاغ کرده است.

گفتنی است؛ درحالی که اواخر ۲۰۲۲ اولین مرحله طرح بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری از لبنان وارد فاز اجرایی شده و طی آن ۲ گروه از آنها در امنیت کامل و در میان استقبال مقامات سوری به کشورشان برگشتند و تحت حمایت قرار گرفتند، تحرکاتی که سازمان ملل با همکاری غرب و برخی طرف‌های داخلی لبنان انجام داده مانع از تکمیل این طرح می‌شود.

کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل و نمایندگی آن در لبنان بارها اعلام کرده که با بازگشت آوارگان سوری مخالف است. این کمیساریا و همچنین دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد بیانیه‌های هشدارآمیزی نیز با این مضمون که «سوریه برای بازگشت آوارگان، امن نیست» صادر کرده و در تلاش برای تحریک پناهجویان سوری به ماندن در لبنان هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.