سه کشور ضامن روند صلح سوریه در بیانیه ای بر تلاششان برای شکست دادن «قاطعانه» داعش در سوریه تاکید کردند.

بیانیه ایران، ترکیه و روسیه درباره روند صلح سوریه

قدس آنلاین: به گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری روسی ریانووستی با استناد به بیانیه ای مشترک از جانب ترکیه، روسیه و ایران که روز پنج شنبه منتشر شده است، گزارش داد که این سه کشور ضامن روند صلح سوریه به همکاری در سوریه برای شسکت قاطعانه داعش و دیگر شبه نظامیان تلاش خواهند کرد. 

این سه کشور برای گفت و گوهای بین المللی پیرامون مناقشه سوریه در شهر نورالسلطان قزاقستان حضور یافته بودند. 

در دومین روز از شانزدهمین دور مذاکرات روند آستانه در شهر نورسلطان قزاقستان، هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه با هیات های لبنان، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، صلیب سرخ بین الملل و  عراق دیدار و گفت وگو کرد.  

در این دیدارها هیئت  جمهوری اسلامی ایران آخرین وضعیت و شرایط از جمله برگزاری انتخابات، آوارگان سوری و وضعیت پناهندگان این کشور، تحریم ها و سایر امور را مورد بحث و گفت وگو قرار داد. 
 
نشست کارگروه مبادله اسرا، مفقودین و بازداشت شدگان 

در این نشست میرمسعود حسینیان مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه به بیان دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پرداخت و با تاکید بر اصول اخلاقی - انسانی خواستار تسریع در این امور شد.

هیات های ترکیه، روسیه، سازمان ملل و صلیب سرخ نیز با ارائه آخرین گزارش عملکرد خود، در زمینه پیشرفت روند کار پیشنهاداتی مطرح کردند.  
 
در پایان گفت وگوهای دوجانبه و چندجانبه،  نشست عمومی پایانی  روند آستانه برگزار و شرکت کنندگان بیانیه نشست را مورد توافق و تایید قرار دادند. 

مشاور ارشد وزیر امور خارجه در گفت وگو با خبرگزاری های مختلف از جمله خبرگزاری تاس روسیه و خبرنگاران روسی و سوری با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز انتخابات اخیر ریاست جمهوری در سوریه بر حق حاکمیت مردم تاکید کرد و ضمن مخالفت با تحریم های آمریکا علیه مردم سوریه خواستار رفع هر چه سریعتراین تحریم ها شد. 

خاجی در نشست مطبوعاتی موضوع بازگشت آوارگان داخلی به خانه و کاشانه خود را مورد تاکید قرار داد و بر مقابله با هرگونه جریان تجزیه طلبانه و تروریستی در سوریه تاکید کرد.

انتهای پیام

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.