اتهام زنی و اظهارنظرهای سطحی درباره مشکلات و چالش‌های کشور بدون توجه به ریشه‌های اصلی آن می‌تواند زمینه‌ساز اشتباه محاسباتی نظام تصمیم‌سازی و تصمیم گیری در کشور باشد.

شناسایی ریشه‌ای چالش‌های کشور و ضرورت پرهیز از سطحی‌نگری

به گزارش قدس آنلاین، دولت تدبیر و امید روزهای پایانی فعالیت خود را سپری می‌کند و در این میان یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی که دولت و به ویژه رییس جمهوری برای خود تعریف کرده است هشدار درباره تبعات و خطرات برخی دیدگاه‌ها و اقدامات و نیز اعلام واقعیت‌هایی در کشور است که طی سال‌های گذشته، به ویژه سه سال پس از خروج آمریکا از برجام کشور با آن روبرو بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز چهارشنبه و در جلسه هیات دولت نسبت به شعارهای بدون محتوا و فاقد پشتیبانی عملی هشدار داد. وی از واقعیت ناهماهنگی قوا سخن گفت که کار را برای دولت وی سخت و عرصه را تنگ کرده بود. در عین حال ابراز امیدواری کرد هماهنگی قوای سه گانه به عنوان یکی از نقاط قوت اداره کشور، از دشواری‌های زندگی مردم بکاهد. حجت الاسلام روحانی به بیکار شدن منتقدان همیشگی دولت تدبیر و امید و تعطیلی هجمه ها هم اشاره ای کرد. منتقدانی که نه در مقام انتقاد و انصاف بلکه متاثر از رقابت‌های سیاسی و جناحی، هیچ اقدام مثبتی از دولت را ندیدند و تنها درباره کاستی‌ها قلم زدند.

پیامدهای شعار بدون محتوا

محور سخنان روز گذشته رییس جمهوری در جلسه هیات دولت گرچه موضوع برق و قطعی‌های اخیر آن بود؛ محتوا به ریشه‌ها و علل آن اختصاص داشت. حجت الاسلام روحانی یکی از دلایل مشکلات صنعت برق را کمبود یا حتی نبود سرمایه گذاری در این حوزه اعلام کرد و گفت: «در کشور باید سرمایه گذاری صورت گیرد. مسائل مهمی مثل تولید، کشاورزی و صنعت نیاز به سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاری یکی از اصول اساسی است و بدون آن و با دست خالی نمی توان کاری انجام داد. چرا که در آن موقع می شود شعار بی محتوا. برای با محتوا شدن شعار ما نیازمندی‌هایی داریم که یکی از آنها سرمایه‌گذاری است، چرا نمی توانیم به اندازه کافی سرمایه بیاوریم و در بازار ایران مستقر کنیم.»

بحران سرمایه گذاری در صنعت برق را می توان به حوزه ها و صنایع دیگر هم تعمیم داد و این چرا را درباره آن ها هم پرسید. واقعیت آن است که دولت تدبیر و امید به ویژه در دوره دوم خود با انواع چالش ها در مسیر ایجاد و تثبیت سرمایه گذاری روبرو بوده و دستان دولت در بسیاری از برهه‌ها خالی شده است. بیشتر از سه سال است که دولت با دستان تقریبا خالی کشور را اداره کرده و این در حالی است که منتقدان جز شعارهای فاقد محتوا در عمل کاری انجام ندادند.

آن زمان که کشور و مردم در سخت ترین شرایط اقتصادی و معیشتی قرار داشتند؛ منتقدان دولت در پی طرح‌های سیاسی و انتخاباتی و بی اعتنا به لوایح معیشتی دولت ساعت ها و روزها را می گذراندند. دولت بهتر از هر کسی می داند که برای رهایی از بند شعارها و برنامه‌های فاقد محتوا به سرمایه‌هایی نیاز دارد که به بازار ایران وارد شده، مستقر شوند و دوام داشته باشند. دولت ریشه مشکل را می‌داند و شاید به همین دلیل است که رییس جمهوری درباره هدف خود از تکرار برخی واقعیات را اینگونه تصریح می‌کند: «من اینها را می گویم که مردم مطلع باشند. چون هر حادثه ای که رخ می‌دهد مرغی که در عروسی و عزا سر بریده می شود دولت است و همه می گویند دولت خوب مدیریت نکرد و کارآمدی کم بود و هیچ کسی توضیح نمی‌دهد که ریشه آن کجاست؟»

قوایی که هماهنگ می‌شوند

نیاز مشخص کشور به سرمایه گذاری چرا محقق نمی شود؟ رییس جمهوری در تبیین دلایل این عدم تحقق در جلسه هیات دولت تصریح کرد: «برخی مشکلات درباره سرمایه گذاری مربوط به داخل می‌شود و اگر همه قوا هم نظر باشند قابل حل است، ولی وقتی هم نظر نیستند باقی می ماند.»

حجت الاسلام روحانی در سخنان روز چهارشنبه خود تنها به یکی از این موانع سرمایه گذاری در کشور اشاره کرده است که در صورت هماهنگی قوا و اعتماد به دولت می‌توانست دستکم در شرایط تحریم، باری از دوش اقتصاد ایران بردارد و آن موضوع FATF بود. لوایح دولت پس از سال‌ها همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف مانده و رییس قوه مجریه درباره تبعات این بلاتکلیفی تاکید کرده است: «بیش از ۱۹۰ کشور دنیا در چهارچوب FATF عمل می کنند و تنها ما و کره شمالی از آن بیرون هستیم. این ریسک کشور را بالا می برد و با این اتفاق چه کسی می خواهد در کشور سرمایه گذاری کند. سرمایه گذاری نهایتا یا با بانک داخلی است یا با بانک خارجی وگرنه کسی چنین پول هایی ندارد که بخواهد سرمایه گذاری کلان کند و یا بانک داخلی یا بانک خارجی یا صندوق توسعه ملی باید بیاید این کار را انجام دهد. چون کسی که می خواهد کار بزرگی کند پول داخل جیبش نیست.»

موضوع FATF و پیوستن ایران به این کنوانسیون بین المللی؛ تنها یکی از صدها چالشی است که دولت روحانی به واسطه عدم همراهی و همگامی دیگر نهادها و قوا و تصمیم گیران با آن مواجه بود. در دولت جدید اما با توجه به همگرایی سیاسی هر سه قوه به یکی از نقاط قوت آن تبدیل شود. پیش بینی تحلیل‌گران آن است که در دولت جدید، هر دو قوه قضائیه و مقننه برای بهبود شرایط کشور همکاری گسترده‌ای با قوه مجریه داشته باشند. رییس جمهوری هم در این زمینه ابراز امیدواری کرده و گفته است: «اگر دستگاه قانون‌گذار، قوه قضائیه و دولت همه با هم باشند، آن مشکلات از بین می رود. البته امیدواریم از ۱۲ مرداد به آن طرف دیگر یک هماهنگی کاملی بین سه قوه به وجود بیاید حالا در این میان بعضی‌ها از شغل شان می‌افتند و بیکار می‌شوند و انتقادهای عجیب و غریب و غیر منصفانه آنها تعطیل می شود، اما به هر حال همه از یک جناح و تفکر می شوند و یک هماهنگی به وجود می‌آید که ان شاءالله امیدواریم از این نظر وضع بهتر شود.»

بهتر شدن شرایط کشور آروزی دولت مستقر برای دولت منتخب است و رییس جمهوری از اینکه گروهی مدام، رییس جمهور و دولت آینده را مورد انتقادات عجیب و غیرمنصفانه قرار نخواهد داد؛ خوشحال است. روحانی بهتر از هر کسی می‌داند که تهدید به اعدام از سوی نماینده مجلس، توهین و افترا در آنتن زنده شبکه تلویزیونی، شایعاتی که از خانواده رییس جمهوری تا میزان دارایی‌ها و محل سکونتش گسترده است، کارناوال‌های توهین و تهدید در روز جشن ۲۲ بهمن و کارشکنی‌های مختلف در اقدامات و تصمیمات دولت تا چه میزان می‌تواند انرژی، وقت، تمرکز و حتی انگیزه دولت و رییس جمهوری را کاهش دهد. این موارد اما در دولت آینده به صفر خواهد رسید و همین موضوع می‌تواند تمرکز و انگیزه و وقت دولت را صرف بهبود شرایط کشور کند.

واقعیت تولید برق در کشور و سخنان غیردقیق

توضیح و تبیین دلایل قطعی برق در کشور همانگونه که اشاره شد بخش اصلی سخنان روز چهارشنبه رییس جمهوری بود. خشکسالی گسترده در کشور و در پی آن کاهش آب سدها، افزایش دمای هوا و گرمای بی سابقه نسبت به سال‌های گذشته از دلایل طبیعی قطعی برق بود که از سوی رییس جمهوری اعلام شد.

وی همچنین گفت: «مصرف برق ما همیشه روند صعودی ملایم داشته است. در سال ۹۷ و ۹۸، ۵۷ هزار مگاوات بوده و در ۹۹، ۵۸ هزار مگاوات بوده ولی در ۱۴۰۰ یک دفعه بالای ۶۰ هزار مگاوات شده و به ۶۵ هزار مگاوات رسیده است. از یک طرف، تولید ما به خاطر وضع نیروگاه‌های برقآبی کم شده از طرفی به خاطر رشد صنعت، گرمای شدید و تاثیر رمزارزها مصرف بالا رفته و همه اینها دست به دست هم داده‌اند و به این نقطه رسیده است.»

با این وجود اما دولت در مسیر تامین نیازهای مردم از پا ننشسته است. حجت الاسلام روحانی در این زمینه با تاکید بر اینکه دولت بیش از مردم در این زمینه رنج می‌برد؛ تصریح کرد: کسانی طوری صحبت کنند که بگویند کاری نشده و اقدامی صورت نگرفته، اینها دروغ است. ۲۰ هزار مگاوات برق در این دولت اضافه شده است. یک نفر چگونه می‌تواند ۲۰ هزار مگاوات برق را بخورد و بگوید نیست! مگر خوردنی است؟ چرا غیردقیق حرف می‌زنیم؟»

دولت کنونی از حرف و سخنان غیردقیق و فاقد محتوا آسیب دیده اما آنچه برای کشور بیش از هر موضوع دیگری حیاتی است، پایان این نوع دیدگاه و آغاز همراهی به منظور بهبود شرایط است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.