رئیس سازمان امور اراضی کشور از آمادگی این سازمان برای همکاری با رصدخانه کشاورزی ایران برای دسترسی به اطلاعات مکانی اراضی کشاورزی خبر داد.

همکاری با رصدخانه کشاورزی برای دسترسی به اطلاعات مکانی اراضی

به گزارش قدس آنلاین، کشاورزی در ایران سنتی بوده و یک سال با پیش بود محصولی رو به رو هستیم و سال بعد با کمبود همان محصول. به دلیل نداشتن نقشه راه، کشاورزان بر اساس تجربه فعالیت دارند. هنگامی که در سالی محصولی دچار کمبود می‌شود کشاورزان سال آینده با حجم بالا همان محصول را تولید کرده و در نتیجه سال بعد پیش محصول رقم می‌خورد.

خلأ مرکز داده‌ها در بخش کشاورزی سبب شده بدون برنامه کشت محصولات انجام شود. در نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی وزیر پیشین جهاد کشاورزی تاکید کرد، در آغاز دولت سیزدهم وزارت جهاد کشاورزی ۵ کار را در اولویت قرار داد؛ نخستین آن در تأمین غذای مردم است. پارامتر دوم در تأمین امنیت غذا الگوی کشت است. اما ایجاد رصدخانه و تأمین داده‌های درست از فعالیت‌های کشاورزی اولویت دیگر این وزارتخانه است. در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی نابیناست، چون آمار دقیقی از تولید محصولات و سایر فعالیت‌های کشاورزی وجود ندارد. با نبود اطلاعات درست نمی‌توان برنامه ریزی مناسب و درست داشت. در نتیجه این امر کشور هر سال با کمبود و پیش بود تولید مواجه است. در حال حاضر داده‌ها و اطلاعات در بخش کشاورزی تخمینی و برآوردی است.

گفته می‌شود در جهان پس از حوزه نظامی، امنیت غذایی در جایگاه بعدی قرار دارد بنابراین راه اندازی رصدخانه کمک زیادی به نظام بخشی به کشت می‌شود. رصدخانه آمار دقیقی از سطح زیرکشت به دست می‌دهد، مکان تولید، مالک زمین، محصولی که در زمین کشت شده و… همه مشخص خواهد بود. به گزارش سازمان امور اراضی کشور، نشست بررسی سامانه اطلاعات مکانی کشاورزی ایران (سامکا) با حضور رئیس سازمان امور اراضی کشور، مشاور وزیر و رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع، سرپرست دفتر مهندسی و حدنگاری اراضی و سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی در محل سالن جلسات سازمان برگزار شد.

رضا افلاطونی در این نشست ضمن تاکید بر اینکه سازمان امور اراضی، سازوکار مکان‌محور دارد، اظهار کرد: باید به اطلاعات مکانی اراضی کشاورزی دسترسی کامل داشته باشیم تا بتوان برنامه‌ریزی دقیقی در حوزه مدیریت زمین انجام دهیم. لازم است اطلاعات پراکنده در حوزه امور اراضی تجمیع و به اعداد دقیق اراضی دست یافته و نوع کاربری هر زمین را مشخص کنیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با اعلام آمادگی برای همکاری با رصدخانه کشاورزی ایران گفت: این همکاری کمک خواهد کرد با تبادل آمار و اطلاعات و تصاویر موجود، رصد و پایش هوشمندی برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی داشته باشیم و کوچک‌ترین تغییرات کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز را شناسایی و به موقع با آن مقابله کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.