۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 896124

وزیر اقتصاد تاجیکستان با تاکید بر اینکه سطح فقر در این کشور به طور قابل توجهی کاهش یافته، اعلام کرد که درآمد مردم در پنج سال گذشته افزون بر دو برابر افزایش یافته است.

درآمد تاجیکان افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، زوقی زوقی‌زاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در مجمع وزیران سازمان ملل در مورد توسعه پایدار با موضوع «فرصتی برای برگزاری اجلاس اهداف توسعه پایدار(SDGs)» تصریح کرد که که سطح فقر در تاجیکستان از ۳۱ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۲۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

وی افزود: درآمد مردم در پنج سال گذشته ۲.۱ برابر شده و متوسط ‌رشد اقتصادی سالانه ۷.۳ درصد است. دسترسی به آب آشامیدنی، آموزش، بهداشت و برق نیز در این کشور بهبود یافته است.

همچنین تاکید شد که تاجیکستان در مسائل جهانی آب و اقلیم پیشرو است.

وزیر اقتصاد تاجیکستان این دستاوردها را مرهون اجرای اصلاحات اقتصادی و اجرای برنامه های دولتی و برنامه های اقدام ضد بحران دانست.

هیئت تاجیکستان از عزم این جمهوری برای اجرای اهداف توسعه پایدار مورد تاکید کردند و از نمایندگان کشورهای عضو و سازمان های مالی بین‌المللی درخواست کردند که افزایش کمک‌های مالی و فنی را برای دستیابی به این اهداف در دستور کار ۲۰۳۰ قرار دهند.

آسیا پلاس نوشت: امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان سال گذشته در سخنرانی خود در سازمان ملل گفته بود که "نرخ فقر از ۲۷.۴ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۲۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. "

در سایر کشورهای نزدیک خارج از کشور که شرایط اجتماعی و اقتصادی مشابه تاجیکستان دارند، برعکس، سطح فقر در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

تاجیکستان دیگر فقیرترین عضو بانک توسعه اوراسیا نیست؟

آسیاپلاس نوشت: طبق داده های بانک توسعه اوراسیا، سطح فقر در ارمنستان تا ابتدای سال ۲۰۲۲ به ۲۶.۵ درصد و در قرقیزستان ۳۳.۳ درصد خواهد رسید. قبل از شروع همه گیری، این شاخص در ارمنستان ۲۳.۵ درصد و در قرقیزستان ۲۰.۱ درصد بود.

در روسیه که محل اصلی اشتغال مهاجران تاجیک است، نرخ فقر تا آغاز سال ۲۰۲۲ به ۱۱ درصد و در همسایه ازبکستان ۱۷ درصد بود.

وزارت کار و مهاجرت تاجیکستان در فوریه ۲۰۲۳ در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوشنبه اعلام کرد که متوسط ‌حقوق در این جمهوری در آغاز سال جاری ۱۷۳۰.۱۲ سامانی (۱۶۶.۶۲ دلار) ۱۳.۴ درصد یا ۲۰۴.۷ سامانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

اسیاپلاس ادامه داد برای مقایسه، در ارمنستان، متوسط ‌حقوق در ابتدای سال جاری، طبق داده‌های رسمی، بیش از ۲۳۵۰۰۰ درام(۶۰۵ دلار) و در قرقیزستان حدود ۲۷۰۰۰ سوم (۳۱۰ دلار) بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.