یک فعال حوزه لجستیک می گوید: ضرورت اجرای طرحی جامع برای مرز آستارا احساس می شود چرا که شهر آستارا به پایانه مرزی چسبیده و به دلیل مسائل زیست محیطی امکان گسترش پایانه وجود ندارد و به همین دلیل فرایند کنترل کامیونها سخت شده و هر از چندی شاهد تشکیل صف هستیم که این مساله مشکلات دیگر ی را رقم می زند.

ایران و آذربایجان خواهان رفع تنشهای تجاری و اقتصادی هستند

به گزارش قدس آنلاین رئیس پیشین کمیسیون حمل ‌و نقل و لجستیک اتاق ایران با اشاره به توافق ایران و آذربایجان برای افزایش تردد در مرزها، حل مشکل کامیون داران و رفع اختلاف دو کشور در خصوص بارانداز ریلی آستارا می گوید: ضرورت تدوین و اجرای طرحی جامع برای مرز آستارا احساس می شود چرا که شهر آستارا به پایانه مرزی چسبیده و به دلیل مسائل زیست محیطی امکان گسترش پایانه وجود ندارد و به همین دلیل فرایند کنترل کامیونها سخت شده و هر از چندی شاهد تشکیل صف هستیم که این مساله مشکلات دیگری را رقم می زند.

سید علی حسینی در گفتگو با خبرنگار ما و در توضیح دستاورهای اقتصادی این توافق آستارا را مرزی کلیدی و مهم به ویژه برای تجارت با روسیه توصیف و اضافه کرد: مبدا و مقصد اغلب کالاهایی که از طریق مرز آستارا صادر و یا ترانزیت می شود، کشور روسیه است و هر اقدام تسهیلگر و یا محدودیت زایی که در این مرز رخ دهد، مبادلات تجاری و اقتصادی را متاثر می سازد. به باور این فعال حوزه لجستیک پل دوم مشترک دو کشور (آستاراچای) که آماده بهره برداری شده، بخشی از بار ترافیکی را کاهش خواهد داد و شرایط را برای کامیونداران تسهیل می کند.

کامیونداران و واسطه ها، تردد را مختل می کنند  

حسینی خاطر نشان می سازد: مرز آستارا برای ایران حائر اهمیت ویژه ای است به ویژه آنکه هنوز عملیات احداث راه آهن رشت به آستارا کامل نشده و به نظر می رسد این پروژه زمان بر  است. تاکنون خط آهن به اندازه سه چهار کیلومتر وارد ایران شده و از آن به بعد حمل و نقل با مسیرهای جاده ای صورت می گیرد و عملا بیشترین فشار روی جاده ها و پایانه مرزی است. همچنین در بندر آستارای ایران به دلیل مشکلات فنی، امکان پهلوگیری کشتی ها وجود ندارد و در حال حاضر عملیات لایروبی بندر در جریان است تا کشتی ها با آبخور بالاتر در آن پهلو بگیرند که این امرز قطعا می تواند روی حوزه لجستیک، تاثیر مثبت داشته باشد.

رئیس پیشین کمیسیون حمل ‌و نقل و لجستیک اتاق ایران با اشاره محدودیت فضایی مرز آستارا به ویژه در سمت ایران ادامه می دهد: در مقاطعی به دلیل صادرات محصولات کشاورزی از ایران، مرز عملا قفل می شود و این در حالی است که بین دو مرز  و دو کشور هماهنگی لازم در ساعت کاری وجود ندارد لذا شاهد شکل گیری صف کامیونها و معطلی کامیونداران هستیم.

به گفته وی یکی دیگر از مشکلات مرز آستارا از منظر لجستیک تاثیرپذیری زیاد شرکتهای حمل و نقل از کامیونداران است. حسینی می گوید: اغلب بارهای ایران را رانندگان آذری حمل می کنند اما در عمل این رانندگان ایرانی و آذری هستند که می توانند فضا را مدیریت کنند و در این بین واسطه های حاضر در آن منطقه هم بر روال کار تاثیر منفی می گذارند. واقعیت این است که ما نگاهی جامع به بندر آستارا نداریم و به این ترتیب امکان بروز مشکلات برای دفعات بعدی هم ادامه دارد.

بدون طرح جامع، کامیونها همچنان معطل می مانند

به باور وی به بهره برداری رسیدن پل جاده ای مشترک مرزی آستارای ایران و آستارای آذربایجان می تواند بار ترافیکی را در زمان عبور و مرور کامیونها کاهش دهد. او ادامه می دهد: کنترلهایی که از سمت آذربایجان روی کامیونهای ایرانی صورت می گیرد، اتلاف قابل توجه زمان برای کامیونداران ایرانی را در پی دارد در حالی که مرز، محل عبور کالاست نه محل ایستایی آن و هر کنترل یا رصدی باید در نقطه ای دورتر از پایانه مرزی انجام شود اما متاسفانه در حال حاضر این کنترلها اینها در پایانه مرزی انجام می شود.

به گفته این فعال حوزه لجستیک، انجام همزمان واردات، صادرات و ترانزیت در مرز آستارا مشکل زا بوده و هست چرا که علاوه بر محدویت فضا، تعداد محدود پرسنلی که از سازمانهای مختلف برای اعمال کنترلهای لازم در محل مستقر هستند، امکان پاسخگویی به موقع و چابک در پایانه مرزی نمی دهد.  حسینی خاطر نشان می سازد: اگر با توجه به محدودیت فضا در مرز آستارا، طرحی جامع نداشته باشیم هیچ تضمینی برای عدم تکرار صفهای طولانی کامیونداران وجود ندارد.

به گفته این فعال حوزه لجستیک توافق بین ایران و آذربایجان برای تسهیل تردد کامیونها می تواند روی تکمیل کریدور شمال به جنوب تاثیر مثبت داشته باشد. حسینی می گوید: از هر توافق، مذاکره و برنامه تسهیل گر جدیدی استقبال می کنیم و معتقدیم چنین اقداماتی از سمت دولتها می تواند به کاهش محدودیتهای این حوزه کمک کند و اگر این رایزنی ها به تسهیل تجارت و ترانزیت منجر شود، قابل دفاع و پشتیبانی است.

خواهان منافع حداکثری در تغییرات ژئوپولیتیکی هستیم

لازم به ذکر است در روزهای اخیر وزیر راه و شهرسازی کشورمان به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان از توافق با این کشور برای افزایش تردد در مرزها، بهره ‌برداری از پایانه مرزی جدید تا ۴ ماه آینده و افزایش ۶۰ درصدی سرمایه گذاری ایجاد بارانداز ریلی خبر داد.

به گفته مهرداد بذرپاش پس از وقفه در فعالیت های ارتباطی بین ایران و آذربایجان به دلیل اتفاق ناگوار در سفارت آذربایجان، با برگزاری نشست روسای کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و حضور هیئت بلندپایه این کشور این مشکل مرتفع شده است و برنامه های فراوانی برای تکمیل کریدور شمال-جنوب با کشور آذربایجان در پیش روست.

بر اساس اظهارات وی بارانداز ریلی توافق  دو کشور در گذشته بوده که تکمیل آن به سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارد و قرار است سرمایه گذاری به میزان ۶۰ درصد افزایش یابد و خط ریلی رشت-آستارا که عملیات اجرایی آن به زودی شروع می شود به بارانداز ریلی می رسد.

در همین حال مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ‌و نقل بین‌الملل سازمان راهداری هم اظهار داشت: با توجه به توافق و قرارداد بین دو کشور، آذربایجانی ‌ها متعهد شده ‌اند برای راه ‌اندازی باراندازی ریلی سرمایه ‌گذاری لازم را انجام دهند. این توافق برای به حدود ۸ سال قبل مربوط است و در قبال این سرمایه ‌گذاری و تجهیز بارانداز، این مجموعه به مدت ۲۵ سال در اختیار کشور آذربایجان قرار خواهد گرفت.

جواد هدایتی ادامه داد: پس از ورود آذربایجان به بحث اجرای بارانداز تغییراتی در نرخ‌ ها صورت گرفته و سرمایه‌ گذاری‌ ها بیشتر از برآوردهای اولیه برای تکمیل طرح بود. این تغییر بندهای قرارداد دو کشور را تحت تاثیر قرار داده و لازم است با بررسی مجدد توافق تکمیل ‌تری در این زمینه صورت بگیرد.

او اضافه کرد: این بارانداز با توجه به برنامه دولت برای اتصال ریلی رشت-آستارا از اهمیت بالایی برای تکمیل کریدورهای ترانزیتی و حذف حلقه‌ های مفقوده دارد. کار ساخت پل آستراچای هم تقریباً تمام شده و یکی از مسائل مهم در این خصوص چگونگی بهره ‌برداری است و تلاش می شود تا قبل از پیک صادرات ایران (آبان ‌ماه) زیرساخت پل قدیم را در دو سوی مرز تقویت کنیم. به گفته وی تا زمان بهره ‌برداری کامل از پل جدید که ساخت تاسیسات تکمیلی (پایانه مرزی) حدود ۲ سال برآورد می‌ شود،‌پل قدیم از سمت ایران توسط پیمانکار در حال تقویت است.

هدایتی از پیش‌بینی تردد حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ کامیون در مرز آستارا و بیله خبر می دهد و تاکید کرد: یکی از اولویتهای دولت سیزدهم توسعه روابط با همسایگان است و در بحث تغییرات ژئوپولیتیکی منطقه باید منافع حداکثری نصیب ایران  شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.