۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 900428

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به انتشار فایل صوتی منتسب به رابرت مالی نماینده ویژه معزول ایالات متحده آمریکا در امور ایران و افشاگری وی در خصوص هدف واقعی آمریکا از بازگشت به برجام برای استفاده ابزاری از این توافق گفت دولت بایدن باید در این باره روشنگری کند.

کنعانی: دولت آمریکا درباره اظهارات مالی روشنگری کند/ تضییع حقوق ایران در میدان آرش را بر نمی‌تابیم

قدس آنلاین: ناصر کنعانی در واکنش به اظهارات اخیر رابرت مالی در فایل صوتی افشا شده از وی در یکی از رسانه های ایرانی که در آن تاکید می‌کند هدف دولت آمریکا از بازکشت به برجام استفاده از این توافق برای اعمال فشار بر ایران است، ضمن تاکید بر اینکه دولت بایدن باید در این خصوص روشنگری و تبیین کند، تاکید کرد: نگاه ما به آمریکا روشن است و هیچ گاه بر اساس اعتماد به آمریکا مذاکره نمی‌کنیم و برجام هم محصول اعتماد نبود.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات جاری برای بازگشت به برجام هم مبتنی بر اعتماد مردم ایران به آمریکا نیست و اساساً قرار بود برجام اجرا شود و نتیجه پایبندی آمریکا به تعهداتش مبنای یک اعتماد نسبی به دولت آمریکا باشد که آمریکا در عمل این اعتماد را ایجاد نکرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: لذا در ادامه روند دیپلماتیک برای رفع تحریم ها و بازکشت متعهدانه همه طرفها به برجام، طبیعتا جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر منافع ملی خود و مفاد مصرح برجام و نه اعتماد گفتگو می‌کند و زمانی که از التزام جدی طرف مقابل به برجام اطمینان حاصل کنیم اجرای این توافق قابل از سرگیری است.

روند سازش دست اسرائیل را در جنایت بازتر کرده

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور آ» ریکا مبنی بر تحولات جدید در عادی سازی روابط عربستاو  اسرائیل و تاثیر ان بر مناسبات منطقه ای و دوجانبه با این کشور، اظهار داشت: روشن است که تقویت و تثبیت جایگاه رژیم صهیونیستی در منطقه اولویت اول و مهم دولت‌های آمریکا بوده و هست و در چارچوب همین سیاست در سالهای اخیر آمریکا تلاش زیادی انجام داد و با وعده و وعید موفق شد در روابط این رژیم قاصب با برخی دولتهای منطقه عادی سازی سیاسی ایجاد کند، اما در عمل آنچه اتفاق افتاد بازتر شدن دست رژیم اشغالگر در استمرار جنایات خود علیه ملت فلسطین و افزایش جرم و جنایت روزمره خود بود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما در طول شش ماه نخست سال جاری به طور نمونه شاهد کشتار ۲۰۰ نفر از مردم و شهروندان فلسطینی و نیروهای مرممی مقاومت و بازداشت بیش از ۳ هزاز فلسطینی و تخریب گسترده منازل فلسطینی ها، گسترش شهرک سازی در مناطقی که حتی مبتنی بر قراردادهای سازش متعلق به فلسطینی‌ها است و اقدام مکرر آنها در هتک حرمت مسجد الاقسی ،  بوده‌ایم لذا تجارب گذشته حاکی از اینست که سازش با این رژیم هیچ کمکی به آرمان ملت فلسطین نمی‌کند و هر گامی در روند سازش باعث باز شدن دست این رژیم در افزایش جنایات آن می شود.

تضییع حقوق ایران در میدان آرش را بر نمی‌تابیم

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان درباره اعلان مقامات کویتی در باره اقدام برای بهره برداری از میدان مشترک نفتی آرش بدون توجه به اختلافات موجود در خصوص تعیین حدود این میدان، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی همواره از حل و فصل مسالمت جویانه مسایل مرزی با همسایگان حمایت می‌کند و مذاکره و تفاهم را در مرود بهره‌برداری از منابع مشترک با همسایگان ترجیح می‌دهد، گفت: در مورد میدان نفتی آرش هم همانطوذر که رسما گفتیم خواهان استفاده مشترک در بهره برداری از این میدان هستیم و آمادگی خود را برای گفتگو با طرف کویتی اعلام کردیم اما اگر احیانا تمایلی برای استفاده مشترک از این میدان نفتی وجود نداشته باشد اران حقوق و منافع خودش و بهره برداری و اکتشاف این منابع را در دستور کار دارد و تضییع حقوق ملت ایران را بر نمی‌تابد.

وی با اشاره به مذاکرات وزرای امور خارجه دو کشور در حاشیه اجلاس عدم تعهد در باکو افزود: در این گفتگو نیز این اتفاق نظر وجود داشت و طرف کویتی هم خواست که موضوع را خارج از فضای رسانه‌ای در چاچوب فنی و تخصصی پیش ببریم و طبعی است طرح این مسایل در تریبون‌ها و رسانه‌ها رافع مشکلات نیست.

مقامات افغانستان مسئولانه عمل کنند

کنعانی در پاسخ به خبرنگار دیگری که گفت چرا وزارت امور خارجه اقدام جدی و مؤثی در خصوص حق‌آبه هیرمند انجام نمی‌دهد، با نادرست خواندن این گزاره در سوال، گفت: حق‌آبه ایران را پیگیری می‌کنیم و مورد توجه و اهتمام جدی جزو اولویت‌های جدی و وزارت خارجه و نیرو است.

وی با بیان اینکه حتما در جریان دستور رئیس جمهور به وزارتخانه‌های ذیربط برای پیگیری مجدانه موضوع هستید، اضافه کرد: این مسئله جزو موضوعات جدی و مستمر مذاکراتی ما با مقامات سرپرستی موقت افغانستان است و با جدیت ادامه می‌دهیم. گفت‌وگوها انجام شده و اخیرا گفت‌وگوهای جدی و نزدیکی با مقامات سرپرستی موقت افغانستان داشتیم.  

سخنگوی وزارت تاکید کرد: انتظار داریم مقامات افغانستان در این خصوص مسؤولانه عمل کنند. همانطور که بارها گفتند به حق‌آبه ایران مبتنی بر معاهده ۱۳۵۱ اعتراف داریم و به رسمیت می‌شناسیم انتظار داریم در حوزه عملی مقامات این کشور اقدام لازم را برای دستیابی ملت ایران به حق‌آبه خود انجام دهند و این را به عنوان اقدام اعتمادساز می‌دانیم که زمینه همکاری‌های دو کشور را تسهیل کند و گسترش دهد.

مذاکرات سطح بالای اقتصادی و امنیتی هیئت سوری در تهران

این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره سفر هیأت سیاسی و اقتصادی سوریه به تهران گفت:‌بخش قابل توجهی از هدفگذاری این سفر در چارچوب انجام گفت‌وگوها به منظور تسریع و شتاب بخشیدن به روند اجرای توافقات مختلف دو کشور که در جریان سفر قبلی رئیس جمهور به دمشق بین دو کشور توافق شده بود، انجام شده است. در این چارچوب مذاکرات انجام خواهد شد.

کنعانی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به دمشق ۱۵ سند در حوزه‌های مختلف عموما حوزه‌های اقتصادی و تجاری بین مقامات دو کشور امضا شده بود. در سفر جاری هیأت عالیرتبه سوریه به تهران مذاکرات سطح عالی در خصوص تسریع و نحوه اجرای این اسناد مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کزرد، علاوه بر این در چارچوب سفر وزیر خارجه سوریه به تهران موضوعات مختلفی از جمله روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و استمرار روند مبارزه با تروریسم و موضوعات مرتبط با روند تحکیم ثبات و تکمیل روند سیاسی در سوریه پرداخته خواهد شد و روند تنش زدایی در مناسبات سوریه و ترکیه و زمینه سازی برای نشست آتی چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در چارچوب روند آستانه و مذاکرات رفع تنش و ان‌شاءالله عادی سازی روابط بین سوریه و ترکیه در مذاکرات مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کررد: تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به حاکمیت و تمامیت ارضی موضوع مهمی است. ایران در ادامه روند حمایتی خود از سوریه برای مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی این موضوع را با طرف سوری مورد گفت‌وگو قرار خواهد داد.

ای تروریستیفضا سازی اروپایی‌ها برای گروه‌های تروریستی

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان درباره افشای ارتباط میان یک گروه تروریستی که اخیرا برنامه‌ریزی آنها برای انجام یک عملیات تروریستی در روزهای اخیر توسط نیروهای اطلاعاتی کشور خنثی شد، یا کشورهای هلند و دانمارک و اینکه جمهوری اسلامی ایران قصدی برای شکایت از این کشورها ندارد؟ گفت:این موضوع نشان می‌دهد که تروریسم متاسفانه بخشی ریشه در ایجاد فضای حیاتی و تنفسی برای این جریان‌های ضد بشری در کشورهای اروپایی دارد که شعارشان مبارزه با تروریسم است و با فضای تنفسی برای آنها مدیریت و برنامه ریزی می‌کنند و اقداماتی را در کشورهای دیگر از جمله ایران انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: مسؤولیت این کشورها را در ضرورت برخورد با جریان‌های تروریستی به آنها منتقل کرده و می‌کنیم. مبارزه با تروریسم مسؤولیت بین‌المللی کشورهاست و کشورهای اروپایی که مبارزه با تروریسم را شعار خود قرار دادند و خود را پرچمدار تلقی می‌کنند مسؤولیت دارند با جدیت عمل کرده و ایجاد فضای تنفسی را به این گروه‌ها ندهند.

وی افزود:  در این ارتباط در تماس‌ها و ارتباطات بین سرویس‌های امنیتی ایران با برخی از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی وجود دارد این گونه مباحث در کانال‌های خود منتقل و اطلاع رسانی انجام می‌شود و شده است. دستگاه دیپلماسی مبتنی بر وظایف ذاتی خود موضوعاتی از این دست را با مشورت و همکاری با دستگاه‌های امنیتی و وزارت اطلاعات با طرف های ذیربط مطرح کرده و مبتنی بر ضرورت مطرح خواهد کرد.

پیامی روشن برای دولت کره

کنعانی درباره روند شکایت از کره جنوبی برای بلوکه کردن دارایی‌های کشورمان هم با اشاره به اینکه از ظرفیت های حقوقی و قضایی در کنار ادامه مذاکرات با سئول برای آزادسازی داریی‌ها و پولهای بلوکه شده استفاده خواهد شد، گفت:  این اقدام دولت ایران یک پیام روشن به طرف کره است که دولت ایران در احقاق حقوق خود و حقوق ملت ایران بسیار جدی است و اینکه ایران به اقدامات خودش در سطوح و ابعاد مختلف برای استیفای حقوق ملت ایران با جدیت ادامه می‌دهد و اجازه تضییع حقوق ملت را نخواهد داد. 

دلیل عصبانیت این دو را نفهمیدیم

این مقام وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره واکنش و اعلام نگرانی آمریکا و آرژانتین از فروش پهپادهای ایرانی به بولیوی نیز با یادآوری اینکه نوع همکاری ایران با بولیوی با توجه به درخواست این کشور برای مقابله با قاچاق مواد مخدر انجام شده، اظهار داشت:این اقدام خطری برای سایر کشورهای منطقه نداشته و ندارد. واکنش‌ها مبتنی بر واقعیت نیست، نوعی فرافکنی است و در چارچوب سیاست ایران هراسانه، چنین مواضعی اتخاذ شده است.

وی تصریح کرد: ایران در همکاری با کشورهای آمریکای لاتین، مبتنی بر منافع مشترک عمل می‌کند. نباید کشوری رنجور و عصبانی شود. دلیل عصبانیت دو کشور را متوجه نشدیم که آیا در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر مشکلی دارند یا خیر.

کنعانی در پاسخ به ایو سوال هم که آیا از ایران برای حضور در کنفرانس حل بحران اوکراین به میزبانی عربستان دعوت شده و از کشورمان کسی در این کنفرانس شرکت خواهد کرد، با بیان اینکه از ترکیب شرکت کنندگان در این نشست و اینکه تا کنون از کشوری دعوت شده یا نه خبر ندارم، گفت: ما از هر اقدام و ابتکار برای کمک به راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران اوکراین باشد، استقبال می‌کنیم و تنها راهکار را راهکار سیاسی تلقی می‌کنیم.

رصد کودتا در نیجر

وی در خصوص درباره کودتای اخیر در کشور نیجر هم تصریح کرد: ما با دقت تحولات مربوط به نیجر را دنبال می‌کنیم و خواهان آرامش و صلح و ثبات در این کشور دوست آفریقایی خود هستیم و راه‌حل مشکلات را گفت وگوی طرف‌های داخلی این کشور می‌دانیم و امیدواریم روند تحولات در این کشور به سمت آرامش، ثبات و تامین نظرات مردم این کشور پیش برود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.