در پی افزایش قیمت مرغ در کشور که به دلیل کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های گذشته صورت گرفته، گمرک جمهوری اسلامی دیروز در بخشنامه‌ای سود بازرگانی برای واردات گوشت مرغ را از ۱۱درصد به صفر درصد کاهش داد تا تشویقی برای واردات گوشت مرغ و افزایش عرضه در کشور شود.

 با حذف تعرفه گمرکی هم مرغ یک پا دارد؟

به گزارش قدس آنلاین، این بخشنامه در حالی در پی تصویب نامه هیئت وزیران مورخ ۴ مرداد و به منظور کاهش التهابات بازار اتخاذ شده که به عقیده فعالان این صنعت، صفر شدن تعرفه واردات و اقداماتی از این دست، نمی‌تواند به کاهش بحران در این بازار و صنعت منجر شود.

قیمت مرغ این روزها پرکشیدن بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند به طوری که نرخ مصوب ۵۲ هزار تومانی مرغ زنده و ۷۳ هزار تومانی مصرف‌کننده، محلی از اعراب ندارد و مردم این محصول را کیلویی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌خرند و به خانه می‌برند.

به گفته فعالان این صنعت، هزینه تولید هر کیلو مرغ زنده حداقل تا ۷۵ هزار تومان بالا رفته است و این محصول در مرغداری‌ها کیلویی حدود۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اگر گوش شنوایی بود، تعرفه صفر نمی‌شد     
در همین شرایط مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی که حدود پنج ماه پیش به دلیل بحران‌های پیش آمده در این صنعت به‌ویژه در حوزه تأمین نهاده، استعفا کرد، به قدس می‌گوید: گوش شنوایی در دولت نیست چون اگر حرف ما را می‌شنیدند به صفر کردن تعرفه واردات مرغ نیازی نبود. آنچه امروز در بازار مرغ شاهدیم ثمره اشتباه فاحش دولت در حذف بدون زیرساخت ارز ترجیحی، بی‌توجهی به نظرات تشکل‌ها و نگاه یک‌سویه به تولید است و صفر شدن تعرفه واردات اگر بحران را تشدید نکند، بی‌تردید به کاهش آن هم کمکی نمی‌کند!

حبیب اسدالله‌نژاد ادامه می‌دهد: ما موافق حذف ارز ترجیحی بودیم، اما این حذف به پیش‌بینی سناریوها و ایجاد زیرساخت‌هایی نیاز داشت که در دی‌ماه ۱۴۰۰ آن را به دولت گوشزد کردیم و به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم. حذف تدریجی ارز ترجیحی و افزایش پلکانی قیمت‌ها به طوری که مردم و تولیدکنندگان آسیب نبینند یکی از پیشنهادهای ما بود. دیگر اینکه به دولت گفتیم اگر بناست به مردم یارانه بپردازید، این یارانه در قالب کارت اعتباری تأمین لبنیات و مواد پروتئینی باشد تا بدین‌وسیله این  اقلام مهم از سبد مصرفی خانوارها حذف نشود.

به گفته این فعال حوزه تولید مرغ گوشتی، بهبود ساختار مکانیزاسیون مرغداری‌ها نیز برای کاهش هزینه‌های تولید پیشنهاد شده بود و اینکه استفاده از دان آماده باکیفیت به میزان هزارو۹۰۰ تومان در هر قطعه مرغ، هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد.

او اضافه می‌کند: هشدار داده بودیم اگر پس از حذف ارز ترجیحی از مرغدار حمایت نشود، قیمت مرغ دست‌کم ۵/۲ برابر قیمت مرغ افزایش می‌یابد که این افزایش حوزه مصرف و تولید را با چالش روبه‌رو می‌کند و با توجه به اینکه نیاز تولیدکنندگان به سرمایه در گردش هم بالا می‌رود، دولت باید به آن‌ها تسهیلات ارزان‌قیمت جبرانی بپردازد تا مزیت‌های تولید را از دست ندهیم.

اسدالله‌نژاد همچنین به تخصیص یارانه مستقیم به تولید مبتنی بر میزان جوجه‌ریزی و نهاده دریافتی از سامانه بازارگاه اشاره می‌کند که می‌تواند آرامش را به بازار و صنعت مرغ برگرداند.

  ثمره ۱۴ ماه کار غیرکارشناسی را درو کردیم 
او می‌گوید: سیاست‌های اشتباه حوزه دام و طیور این صنعت را کاملاً زمینگیر کرده به طوری که بسیاری از بخش‌های مولد حذف شده و بخش اعظمی از ظرفیت تولید جوجه و مرغ از دست رفته است، بنابراین حذف تعرفه واردات، واردات مرغ منجمد و جوجه و دیگر سیاست‌ها نه‌تنها علاج درد صنعت مرغداری نیست، بلکه حتی نمی‌تواند مسکنی برای کاهش درد باشد.

اسدالله‌نژاد تأکید می‌کند: اگر به دنبال عمل به منویات صریح رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل هستیم، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نه تولید آسیب ببیند و نه مردم، ازاین‌رو دولت باید به موقع وارد عمل شود و به حمایت از این دو حوزه بپردازد.  

این فعال حوزه تولید مرغ خاطرنشان می‌کند: متأسفانه تصمیمات، پشت درهای بسته و بدون عقبه کارشناسی و نظر تشکل‌ها اتخاذ شد. آنچه امروز درو می‌کنیم ثمره ۱۴ ماه کار غیرکارشناسی و بی‌توجهی به تولید است و کسانی که مسبب این اتفاق نامیمون در حوزه دام و طیور هستند باید پاسخگو باشند.
 
دلالان فعال‌اند، اما دولت قول تعدیل بازار را نمی‌دهد!
شایان ذکر است با افزایش التهابات بازار مرغ طی روزهای اخیر، هیئت وزیران به صفر رساندن سود بازرگانی واردات را به عنوان علاج این واقعه برگزید و این در حالی است که معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی هم در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، بخش زیادی از گرانی‌های این روزهای مرغ را به دلالان و واسطه‌گران نسبت می‌دهد که تاکنون با آن مقابله نشده است. به گفته حسین دماوندی‌نژاد در تأمین نهاده هم مشکلاتی وجود دارد، اما با اقدامات وزارت جهاد، قیمت مرغ در بازار روزهای آینده تعدیل می‌شود.

این مقام مسئول میزان جوجه‌ریزی ماه گذشته را ۱۲۸ میلیون قطعه با سرانه ۳۰ کیلوگرم اعلام می‌کند و می‌گوید: ۴۵روز طول می‌ کشد این تولیدات به بازار بیاید و اوضاع متعادل شود، اما  قول تعادل بازار با این تولیدات را  نمی‌دهم.

دماوندی‌نژاد همچنین ضمن تأیید بالا رفتن هزینه‌های تولید، ادامه می‌دهد: هر قیمتی مسئولان اعلام کنند ما تابعیم و از نظر تأمین مرغ مشکلی نداریم. قیمت‌های امروز بازار اصلاً قابل قبول نیست‌ و باید سیستم‌ های نظارتی و تعزیراتی با آن‌ها برخورد کنند. این قیمت‌ها مصداق گران‌فروشی و دلیل اصلی آن نفوذ دلالی و واسطه‌ گری است.

وی در واکنش به اظهارات تولیدکنندگان مبنی بر زیانبار بودن دخالت دولت در بازار می‌گوید: تا وقتی بازار در تراز عرضه و تقاضا قرار دارد کسی دخالت نمی‌کند و تنها نظارت می‌شود، اما در شرایطی مانند امروز، دولت به نفع مردم مداخله‌گر می‌ شود و ما حتماً باید ‌برای مرغ کیلویی ۱۰۰هزار تومان‌ دخالت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.