دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با ادعای اینکه رانت واردات جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار با ارز ۴۲۰۰تومانی به افراد غیر تخصصی و خاص داده شده، گفت: احتمال سردرآوردن این محصولات از بازار سیاه وجود دارد و اشتباهات در صنعت مرغداری تکرار می شود.

جوجه  یک روزه و تخم مرغ نطفه دار، سر از بازار سیاه درآوردند

به گزارش قدس آنلاین مهدی مسعودی ظهار کرد: اخیرا مجوز واردات تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه توسط وزارت جهاد کشاورزی برای کسری تولید جوجه در کشور صادر شد اما در صدور آن ابهامات بسیاری وجود دارد و پرسش های زیادی را میان جامعه تولید کنندگان طیور ایجاد کرده است.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی باید مشخص کند این مجوز ها به چه کسانی داده شده است؛ زیرا اتحادیه های تولیدی صنعت طیور این مجوز را دریافت نکرده اند و واردات با ارز 4200 تومانی به بخشی‌هایی داده شده است که دستی بر آتش نداشته و تولیدکننده گوشت مرغ یا جوجه نیستند.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران ادامه داد: در حال حاضر نیاز ضروری به جوجه یک روزه در کشور داریم و باید مشخص شود که این تخم مرغ و یا جوجه یک روزه در چه مقطع زمانی به کشور می رسد و با چه قیمت های به فروش خواهد رسید؛ واردات به این شکل حتی می تواند منجر به ایجاد بازار سیاه شود. همچنین، باید دید تخصیص این ارز چه تأثیری بر قیمت گوشت مرغ در کشور خواهد داشت.

وی تصریح کرد: برای صدور این مجوز ها با اتحادیه ها و تعاونی های صنعت مرغداری و انجمن جوجه یک روزه مشورتی صورت نگرفته است و اساسا این مجوز در اختیار هیچ تشکل مرتبطی قرار نگرفته

مسعودی گفت: وزیر جهاد کشاورزی باید در خصوص افرادی که این مجوز دریافت کرده اند شفاف سازی کند. همچنین، میزان ارز تخصیصی، قیمت خرید جوجه و فروش آن توسط وزارت جهاد کشاورزی مشخص و اطلاع‌رسانی شود.

وی اظهار داشت: همگی شاهد اتفاقات ناگوار و تلخ تولید و توزیع گوشت مرغ در ماه‌های پایانی سال 99 بودیم. صف‌های طولانی خرید مرغ و نیز فروش گوشت مرغ با قیمت‌های دو برابر نرخ مصوب که همه و همه از بی‌تدبیری مسئولین حکایت داشت.

مسعودی اظهار داشت: در این مقطع زمانی حساس که تولید کنندگان طیور کشور مشکلات فراوانی در تولید، توزیع و قیمت مرغ دارند،  تکرار و تداوم اشتباهات در صنعت مرغداری دوباره می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به این بخش وارد کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.