یک کارشناس اقتصادی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص لزوم ارائه راه حل های عینی و واقعی برای حل مشکلات اقتصادی مردم از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: برنامه ای که مبتنی بر انجام مذاکره و رفع تحریم برای حل مشکلات اقتصادی مردم باشد، توهّمی بیش نیست و مردم را با همین توهّم، ۸ سال سرکار گذاشتند و نتیجه ای حاصل نشد.

وعده اقتصادی مبتنی بر مذاکره و رفع تحریم،توهّم است/ برنامه واقعی اقتصادی یعنی ابزار و کنترل، مبتنی بر توان داخلی است

محمد امینی رعیا در گفتگو با قدس آنلاین و در پاسخ به  اینکه توقعات مردم از  کاندیداها در حوزه اقتصاد چیست و چطور می توان مردم را آن طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند، به افزایش مشارکت در انتخابات و داشتن توان حل مشکلات اقتصادی اقناع کرد، افزود: مردم توقعات واضحی از فضای آینده اقتصادی دارند. در سالهای اخیر تورم و عدم ثبات قیمتها به شدت معیشت شان را آزرده است، فضای تولید و کسب و کار و اشتغال هم نامطلوب بوده و فارغ از اینکه آمار ارئه شده درست باشد یا غلط، رکود اقتصادی بر کشور حاکم بوده است و مردم این موارد را کاملا لمس کرده اند، لذا یک برنامه واقعی باید در این فضا سیر کند و در صورت تداوم تحریم و فشار اقتصادی هم بتواند، انتظارات مردم و صاحبان کسب  وکار را برآورده سازد.

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی ادامه داد: مردم انتظار ثبات نسبی قیمت ها را دارند و  می خواهند کسب و کار و فروش تولیدات با چالش همراه نباشد. برنامه واقعی و موثر اقتصادی این است که با وجود شریط تحریم و مبتنی بر ظرفیت های فعلی اقتصادی ایران بتواند این توقعات را برآورده سازد. در یک برنامه موثر و واقعی ابزار و کنترل، دست خودمان و مبتنی بر توان داخلی است و  اگر وعده ای به مردم داده می شود به گونه ای نیست که با خلف وعده طرف خارجی و یا تغییر تصمیم آنها، قابل اجرا نباشد.

به گفته وی ارائه و اجرای چنین برنامه ای امکان پذیر است چرا که بخش قابل توجهی از تورم ناشی از وضعیت نظام بانکی و خلق پول بی ضابطه ای است که منجر به تولید نمی شود.

امینی رعیا ادامه داد: کسری بودجه، هزینه های جاری بالای دولت، کسری بودجه، عدم  استفاده از سرمایه های داخلی و عدم تامین مالی پروژه های عمرانی هم در خلق تورم نقش دارد. بخشی از جهش تورمی اقتصاد ایران هم ناشی که از نرخ ارز بوده که تحریم روی این آیتم تاثیر زیادی داشته است لذا از طریق مدیریت بازار ارز، تفکیک منابع و مصارف و پاسخ گو کردن حاکمیت می توان این تورم را کنترل کرد و هیچ یک از این برنامه ها و اقدامات به تصمیم طرف های خارجی ربط ندارد.

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: تولیدکنندکان با موانع متعددی روبرو هستند و همین قطعی چند ساعته برق در هر روز، ماهانه چند صد میلیون به تولیدکنندگان زیان وارد می کند و در مواردی تا ۳۰ درصد تولیدشان را کاهش می دهد.

وی افزود: کاندیداها باید برای بهبود شاخص ها و کاهش دوره شروع کسب و کار، الزام دستگاه های دولتی به تامین نیازهایشان از طریق تولیدات داخلی، ممانعت از واردات مشابه تولیدات داخل، تدوین برنامه منسجم برای سیاست صنعتی و تولید بلند مدت که تاکنون از آن بی بهره بوده ایم، برنامه های واقعی و عملی ارائه دهند.

امینی رعیا گفت: کشور نیاز دارد مبتنی بر یک برنامه منسجم، سیاست صنعتی و تولیدی بلند مدت داشته باشد تا در برخی حوزه ها مزیت ایجاد شود چرا که تاکنون حمایت ها پراکنده و فارغ از مزیت نسبی تولید بوده و این برنامه ها کاملا در اختیار خودمان  است و نباید آن را به رفع  تحریم و انجام مذاکره معطوف کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.