نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: وضعیت فرهنگی و سیاسی جوانان با دوران قبل انقلاب قابل مقایسه نیست.

شرکت در انتخابات یک تکلیف سیاسی است

به گزارش قدس آنلاین ، آیت الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: از جمله مصادیق تقوای عملی در مورد ارتباط با جوانان است؛ امروز در میان خانواده‌های ما مشکل جوانان یک مشکل عمده است؛ گاهی اوقات مشکلاتی که برای جوان خانواده ایجاد می‌شود همه زندگی خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: خانواده‌ها در مقام مشکلاتی که برای جوانانشان شکل می‌گیرد جامعه را مقصر می‌دانند و آن را ناشی از وضعیت فرهنگی و اقتصادی می‌دانند. البته ما مدعی نیستیم که وضعیت اقتصادی و فرهنگی جامعه ما آرمانی است اما زندگی اجتماعی ما از نظر جوانان به مراتب بهتر از گذشته است.

وی افزود: رئیس جمهوری که دم از جوان و شادی جوان می‌زد به ایشان گفتم اینها جوانان هرزه نیستند؛ این جمعیتی که امروز در محضر رهبر معظم انقلاب هستند هم جوان هستند؛ امروز جامعه جوان ما یک جامعه مهذب است و فعالیت جهادی کشور توسط این جوانان صورت می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مسئله فناوری هسته‌ای ما را همین جوانان به 60 درصد غنی سازی رساندند. البته مشکلاتی جوانان دارند و باید ببینیم ریشه مشکلات چیست.

آیت الله علم‌الهدی عنوان کرد: تعامل با جوان باید برای حل مشکلات این جوان باشد؛ این جوان ده‌ها نیاز دارد و خانواده باید در این حوزه نیز ورود فعال داشته باشد و نباید چشممان به این باشد که دولت شغل بسازد؛ آن هم شغلی که پشت میزنشین باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب مقدس ما یک انقلاب اسلامی و دینی است خاطرنشان کرد: نظام ما برآمده و مولود از این انقلاب است و لذا در همه تکالیف و مسائل اجتماعی و سیاسی ما دین دخالت دارد و تمام حرکات و برنامه‌هایی که صورت می‌دهیم در عرصه انقلاب و سیاست نظام؛ باید مستند به دستورات دینی و اسناد مذهبی باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: نمی‌توانیم در عرصه نظام دین را به حاشیه ببریم و براساس سلیقه و پسند خود عمل کنیم؛ وظیفه ما وظیفه دینی است و در این نظام مقدس برآمده از انقلاب اسلامی افراد جامعه ما مکلف هستند که تمام فعالیت‌های اجتماعی- سیاسی خود را مبتنی بر مبانی دینی کنند.

آیت الله علم‌الهدی اظهار داشت: یکی از تکالیف بزرگ اجتماعی ما مسئله مشارکت سیاسی است که یک تکلیف است و صرفاً یک حق نیست که اگر کسی خواست استفاده کند و کسی خواست استفاده نکند؛ در اندیشه لیبرال دموکراسی مشارکت سیاسی اما حق است که هر کس خواست استفاده می‌کند اما در نگاه اسلامی، مشارکت سیاسی یک تکلیف است.

وی افزود: در مبانی شیعه نیز روایتی از پیامبر اسلام دایر بر این مسئله وجود دارد؛ مرحوم کلینی در کتاب کافی نیز به این مهم اشاره کرده؛ برخی روایات را خودش با سلسله سند نقل کرده که 100 درصد مستند است و دسته دیگری از روایات است که از کتب صحابه نقل شده و آن روایت ممکن است مستند نباشد اما روایت مذکور را خود کلینی عنوان کرده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: پیغمبر اسلام می‌فرماید کسی که به امور مسلمین اهتمام نکند؛ مسلمان نیست؛ یعنی کسی که نماز می‌خواند و روزه می‌گیرد و توسل دارد و دعا می‌کند اما کار به کار مسلمانان و سرنوشت جامعه ندارد براساس فرمایش پیامبر، مسلمان نیست و شهادتین وی باطل و همه اعمالش نیز باطل است.

آیت الله علم‌الهدی افزود: اینهایی که یک کلام بنده را می‌گیرند و در فضای مجازی شروع به استهزاء می‌کنند اگر مرد هستند دلیل بنده را بگیرند و در مقابل آن حرف بزنند؛ حرف بنده نیست؛ فرمایش رسول الله است. ایشان می‌فرمایند به فکر مسائل اجتماعی و سیاسی مسلمانان نباشید؛ مسلمان نیستید تا چه برسد به آن قلم شکسته‌ای که به مردم می‌گوید در انتخابات شرکت نکنید.

وی تاکید کرد: پیغمبر تکلیف برای ما مشخص کرده است؛ اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند شرکت در انتخابات واجب است؛ مستند این فتوا حدیث پیامبر است که مشارکت سیاسی را تکلیف عنوان کرده‌اند. بی دین هرچه می‌خواهد بگوید؛ آدمی که مزدور آمریکا و رسانه صهیونیستی است هرچه می‌خواهد بگوید اما شما مسلمان هستید.

امام جمعه مشهدمقدس اظهار داشت: دشمنان ما نیز همین را می‌خواهند که شما برای خودتان تصمیم نگیرید و آنها برای شما تصمیم بگیرند؛ آمریکا نماینده معین کرده که با انقلابیون یمن صحبت کند و اول حرفی که گفته این است که هرچه آنها می‌گویند قبول کند. این استکبار و تحکم است؛ آنها می‌خواهند شما شرکت نکنید تا برایتان رئیس جمهور تعیین کنند.

آیت الله علم‌الهدی افزود: قول فصل را مقام معظم رهبری فرمودند و ما تابع ایشان هستیم و باید تمکین کنیم؛ شورای نگهبان یک نهاد قانونی است و برحسب شورای نگهبان قانون اساسی است و شورای نگهبان مصلحت نیست و باید از قانون اساسی دفاع کند. احراز صلاحیت به معنای تعیین صلاحیت نیست. اگر بنا شد شورای نگهبان صلاحیت کسی را احراز نکرد دلیل بر این نیست که او صالح نیست. احراز صلاحیت باید مبتنی بر یک سلسله اطلاعات رسیده از ناحیه مراجع و دستگاه‌های رسمی کشور باشد. 6 دستگاه قوه قضائیه و دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90 و وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی در این زمینه اطلاعات خود را در اختیار شورای نگهبان قرار می‌دهند.

وی بیان کرد: شورای نگهبان این وظیفه قانونی‌اش است. اگر احراز صلاحیت نکردند باید فحش به شورای نگهبان داد؟ مبنا در عدم احراز صلاحیت اطلاعاتی است که حق افشای آن نیست و فقط به خود فرد گفته می‌شود. راه قانونی این مسئله باز است و این طور نیست که آبروی مردم را در میان مردم ببرند. اگر به شورای نگهبان بگوئیم مصلحت جامعه را در نظر بگیرید مثل این است که در بازی فوتبال مربی به دروازه بان بگوید برو گل بزن! دروازه بان بخواهد گل بزند باید دروازه را رها کند. شورای نگهبان نگهبان مصلحت نیست. بنابراین ما دغدغه‌ای نداریم. اینکه بگوئیم آقایی که مدنظر ما بود احراز صلاحیت نشد رای نمی‌دهیم این درست نیست.

آیت الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: اعتراضات اخیر به شورای نگهبان یک عده اعتراضات دلسوزانه است. یک عده مردم دلسوزی دارند و گلایه کرده‌اند اما تکلیف شورای نگهبان این نیست. یک عده‌ای که اعتراض کرده‌اند اینها همدست دانسته یا نادانسته دشمن هستند و همصدای با دشمن شده‌اند زیرا سعی دشمن این است که یا جمهوریت و یا اسلامیت را از میان ببرد. در این گونه حوادث رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند جمهوریت از میان رفت!

وی بیان کرد: 42 سال است هر وقت انتخابات داشته‌ایم این حرف‌ها را صهیونیست‌ها زده‌اند و آقایی که در داخل این حرف را می‌زند همصدا و همدست با آمریکا و دشمن است. اینکه می‌گوید به‌خاطر احراز صلاحیت شورای نگهبان جمهوریت معنا ندارد صحیح نیست. مردم برای این کشور جان داده‌اند و حملات دشمن را خنثی کرده‌اند و این نظام را قبول دارند.

آیت الله علم الهدی افزود: اینکه به فردی بگویند نیا یعنی جمهوریت از دست رفت؟ این مردم، مردمی هستند که در میدان مقاومت با استکبار یک شهید دادند و همه کشور در شهادت وی جوشید. اینها مردم بودند؛ ملائک آسمان نبودند. مردم پای نظام این گونه ایستاده‌اند. مسئول دلسوز و خستگی ناپذیر و فداکاری را با مشارکت حداکثری در انتخابات انتخاب کنید.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.