مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم حوزه ریلی را پرداخت نکرد و کمر راه آهن را خم کرد.

سازمان برنامه دولت دوازدهم ۷.۷ هزار میلیارد تومان سهم ریلی را پرداخت نکرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، میعاد صالحی امروز در نشست خبری اظهار داشت: در سال ۹۷ با نوسانات ارزی تامین و ساخت بسیاری قطعات حوزه ناوگان و زیرساخت با چالش مواجه شد بودجه راه آهن فقط ۳۰درصد رشد کرد و در سال ۹۹ با ادامه نوسانات ارزی بودجه راه آهن فقط ۲۰درصد افزایش یافت و با ناترازی منابع و مصارف در دولت قبل، ما در سال ۱۴۰۰ با انباشتی از عدم بازسازی خط، تعمیرات ناوگان و غیره مواجه شدیم.

وی گفت: بدین ترتیب آن زمان راه آهن دچار عقب ماندگی جدی شد و نقش پیشرانه در اعتلای کشور نداشت.

مدیرعامل راه آهن اضافه کرد: حمل و نقل جاده ای در همه دولت ها بیشترین یارانه سوخت را می گیرد و بیشترین اعتبارات دارد و به راه آهن بی توجهی می شود در حالی که در بخش جاده ای سالی ۱۷۰۰۰ نفر جان می بازند.

صالحی اظهار داشت: این در حالی است که در اغلب برنامه های توسعه و سیاست های کلی قانون برنامه ششم بر اولویت بخش ریلی بر انواع مدل های حمل و نقلی تاکید شده است.

در سال ۱۴۰۱ با ۴۳ درصد رشد ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر جا به جایی مسافر رکورد سال ۸۹ را شکستیم

مدیرعامل راه آهن گفت: سهم ۲۰ درصدی مسافر و ۳۰ درصدی راه آهن از حمل و نقل تاکید شده اما برای تحقق آن اعتباراتی اختصاص نمی یابد.از محل فروش نفت باید یک درصد به توسعه ریلی اختصاص می یافت که این رقم پرداخت نشده است و سازمان برنامه هر سال حذف کرده است.

وی ادامه داد: از ۹۶ تا ۱۴۰۰ عدد ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه در دولت دوازدهم به حوزه ریلی پول نداده و کمر راه آهن را خم کرد. سال ۱۴۰۰ ما ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی داشتیم و ۳۰۰۰ میلیارد تومان انباشت عدم اجرای تعهدات داشتیم.

ما دچار عقب ماندگی جدی هستیم در خطوط ریلی که بازسازی نشده است شرکت راه آهن با سیلی صورت خورد را سرخ نگه داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما تلاش کردیم گفتمان ترانزیت را پررنگ کنیم، از شمال روسیه در محور شکال-جنوب تا بندرعباس ۴۸۰۰ کیلومتر راه آهن است که استفاده نمی شد اما این کریدور را فعال کردیم تا انتقال کود پتاس از روسیه به هند با محوریت ایران جا به جا شود، این کریدور از مهر ۱۴۰۱ عملیاتی شد.

وی افزود: جهش اقتصادی هر کشور در گرو توجه به بخش حمل و نقل خصوصا مدل حمل و نقل ریلی است اما در کشور ما توجهی به این بخش نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ چین ۳۷ هزار کیلومتر خط ریلی پرسرعت احداث کرده است اما ما در برقی کردن تهران-مشهد سالها مانده ایم.

صالحی اظهار داشت: در ۴ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حوادث ریلی ما ۱۷ درصد کاهش یافته است این نتیجه اقدامات زیرساختی است.مثلا برای اولین بار در تاریخ راه آهن ما در لکوموتیو دوربین نصب کردیم.

صالحی افزود: در سال ۱۴۰۱ با ۴۳ درصد رشد ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر جا به جایی مسافر رکورد سال ۸۹ را شکستیم.امسال هدف‌گذاری کردیم بالای ۳۰ میلیون نفر مسافر جابه جا شود، در ۴ ماهه امسال با ۱۳ درصد افزایش به عدد ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جا به جایی مسافر رسیدیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۵۰۰۰ کیلومتر خط آهن داریم که ۱۲۰۰۰ کیلومتر آن خط اصلی است.

صالحی اضافه کرد: حتما به تولید داخل اعتقاد داریم و قوانین را تسهیل می کنیم.سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل، ۴۸ درصد افزایش تولید واگن باری نو داشتیم و به عدد ۱۵۹۸ دستگاه تولید واگن رسیدیم‌.

صالحی بیان کرد: زمانی که من به راه آهن آمدم ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو زیمنس وجود داشت که فقط ۸۲ دستگاه آن فعال بود.دولت قبل در این کرونا هزینه ای برای بخش مسافری ریلی نمی کرد و لکوموتیو و منابع مالی را به بخش باری می برد.

مدیرعامل راه آهن افزود: پس از کرونا با افزایش تردد قطارهای مسافری در سال ۱۴۰۱ جابه جایی بخش مسافری افزایش یافت و در شاخص حمل در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۵ درصد رشد داشتیم.

صالحی اظهار داشت: برای ایام اربعین امسال ۶۰۰ هزار صندلی قطار در مسیرهای مختلف در نظر گرفته شده است، قیمت بلیت هم ثابت نگه داشته ایم.مثلا در  مسیر تهران-اهواز مثل گذشته قیمت بلیت زیر ۴۰۰ هزار تومان است، از خرمشهر به شلمچه به طول ۲۰ کیلومتر ریل باس در نظر گرفته تیم که ۲۴ ساعته و رایگان تا نقطه صفر مرزی شلمچه زوار را جا به جا می کند.

صالحی درباره گلایه شرکت رجا از قیمت تکلیفی بلیت قطارهای حومه ای گفت: در گذشته قرار بود شرکت راه آهن در فرایند درست خصوصی سازی قرار گیرد اما به جای خصوصی سازی، خصولتی سازی رخ داد.این موضوع قطار حومه ای هم از پیامدهای خصوصی سازی نادرست در حوزه حمل و نقل است. 

وی بیان کرد: سال های ۸۸ و ۸۹ فشار به راه آهن برای خصوصی سازی زیاد شد.۲۷ اسفند ۸۸ واگذار شد، تامین اجتماعی مدت ها می‌گفت رجا را نمی خواهد چون سودده نبود.من به وزرای قبلی و فعلی وزارت تعاون نامه زدم که اگر رجا را می خواهند باید به آن اعتبار اختصاص دهند.

مدیرعامل راه آهن اظهار داشت: در واگذاری تراورس هم ۷۰۰۰ نفر انسان به خاک سیاه نشستند.

رجا ۱۰۰۰ میلیارد تومان به راه آهن بدهکار است

وی درباره وضعیت قطارهای حومه ای گفت: ریل باس ها تولید داخل با شراکت کره است، خودکشش است و ۴ واگن دارد، ترنست هم داریم که با همکاری زیمنس آلمان ساخته شد.اینها در اختیار رجا است.اما ترنست ها با چالش مواجه است.طی تفاهم قبلی رجا در قطارهای حومه ای مسافران را در مسیر کوتاه جا به جا می کند.ما در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ عدد ۱۷۰ میلیارد تومان بابت قطارهای حومه ای به رجا دادیم.پارسال راه آهن در حوزه مسافری ۲۰۰۰ میلیارد تومان زیان دیده است و سازمان برنامه باید پرداخت کند.

صالحی گفت: رجا بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت راه آهن بدهکار است. رجا ۷ سال است پول لکوموتیو و حق دسترسی به شبکه ریلی را به راه آهن پرداخت نکرده است.

وی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه چرا بلیت قطار موجود نیست؟ گفت: افزایش قیمت بلیت قطار نسبت به سایر مدل ها اندک است، همه واگن های مسافری برون شهری واگذار شده به بخش خصوصی که قطعا با این نرخ ها زیان می بینند،باید نرخ بلیت اصلاح شود و یا سازمان برنامه رقمی اختصاص دهد. الان قیمت بلیت افزایش نیافته است و راه آهن و شرکت ها در زیان هستند وقتی که نرخ بلیت در قیاس با سایر مدل ها ارزان تر است طبیعی است انتخاب اول مردم حوزه ریلی است.الان قیمت بلیت قطار اتوبوسی ما ۲۲۰ هزار تومان است، اما قیمت اتوبوس تهران-مشهد ۴۰۰ هزار تومان است، بلیت قطار ۶ تخته ما زیر ۴۰۰ هزار تومان و ۴ تخته حدود ۴۰۰ هزار تومان است و تهران-مشهد را ۱۱ ساعته طی می کند.پس به خاطر قیمت و ایمنی تقاضای ما بالا رفته است از سوی دیگر در ۱۰ سال گذشته نوسازی ناوگان مسافری خیلی کم انجام‌شده است،دولت قبل هم اگر سرمایه گذاری کرده است به سمت توسعه قطار ۵ ستاره رفته بود در حالی که تمکن مالی مردم قطارهای عادی است.

وی افزود: برنامه داریم قطارهایی که عامه مردم بیشتر استفاده می کنند توسعه یابد. برای کمک به تولیدکنندگان ما ماده ۱۲ را امضا کردیم و به قراردادهای قبلی هم عطف به ما سبق کردیم.تلاش می کنیم ناوگان مسافری نوسازی شود و تعمیرات لازم هم انجام‌ شود.سال ها واگن های در سیر بازسازی نشده بود.

مدیرعامل راه آهن اضافه کرد: ایجاد شرکت قطارهای حومه ای بلاتکلیف است و سازمان برنامه کم کاری می کند.امیدواریم این متمم بودجه اختصاص یابد تا شرکت قطارهای حومه ای هم ساماندهی شود.

صالحی گفت: با پیگیری ها در طرح‌ خط آهن، ما ۱۱۰ درصد تخصیص بودجه و در بخش ناوگان ۲۳۰ درصد تخصیص بودجه گرفته ایم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.