رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان این که متوسط بارندگی در ایران یک‌سوم میانگین جهانی است، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان، ایران بیش از سایر کشورها تحت تاثیر تبعات ناشی از تغییر اقلیم قرار گرفته است.

ایران بیش از سایر کشورها تحت تاثیر تبعات تغییر اقلیم است

 احد وظیفه با اشاره به اثرات تعییرات اقلیمی بر کشور گفت: همواره باید توجه ویژه به تغییرات اقلیمی داشته باشیم، چراکه تبعات این پدیده، تخریب محیط‌زیست و محدود شدن دسترسی به منابع آب و ... را به همراه دارد. البته این مسائل را نه برای نگران کردن مردم، بلکه باید برای جلب توجه، آگاه‌سازی، آموزش و فرهنگ‌سازی اطلاع‌رسانی کنیم.

وی افزود: اثرات و آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در بسیاری از مناطق کشور باید جدی‌تر گرفته شود. اکنون مسائل مربوط به تغییر اقلیم  یکی از اصلی‌ترین اخبار در حوزه هواشناسی در سطح جهان است و بسیاری از نشریات خارجی و داخلی روزانه اخبار زیادی را در این حوزه منتشر می‌کنند، زیرا تغییرات اقلیمی یکی از بنیادی‌ترین مسائل در حوزه‌های محیط‌زیست و هواشناسی دنیا محسوب می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان، ایران بیش از سایر کشورها تحت تاثیر تبعات ناشی از تغییر اقلیم قرار گرفته است. متوسط بارندگی در ایران یک‌سوم میانگین جهانی است و کمربند بیابانی در کشورمان رو به افزایش است؛ بنابراین در معرض تخریب شدیدتری بر اثر مخاطرات ناشی از تغییرات اقلیمی قرار گرفته‌ایم.

وی در پایان تصریح کرد: تغییر اقلیم بر مواردی نظیر وضعیت آب و امنیت غذایی و سرانه تولید غذا و توسعه بیابان و افزایش خیزش گرد و خاک در کشور تاثیر گذاشته است. همچنین دسترسی به آب در کشورمان دشوارتر شده است و بنابراین باید مقابله با اثرات ناگوار تغییر اقلیم به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.