وزیر امور خارجه کشورمان پس از گفتگویی دو ساعته با همتای مالزیایی خود با اشاره به تکرار هتک حکرمت قرآن کریم، از طرح تحریم کالاهای سوئدی و دانمارکی در نشست اخیر سازمان همکاریهای اسلامی خبرداد و در هشداری شدید الحن به این کشورها خواست تا دیر نشدن مانع از تکرار این حوادث شوند.

تحریم کالاهای سوئدی و دانمارکی در دستور کار کشورهای اسلامی قرار می‌گیرد

قدس آنلاین: وزیر امور خارجه پس از نشست دو ساعه و رایزنی با زامبری عبدالقادر همتای مالزیایی خود از تبادل نظر با وی در خصوص تداوم هتک حرمت قران و متب اسمانی با حمایت دولت و پلیس سوئد و دانمارک خبر داد و گفت: بنام دولت ایران به دولت و پلیس سوئد و دانمارک هشدار می‌دهم که امت اسلامی تداوم هتک حرمت ره قرآن را تحمل نمی کند.

وی افزود: دانمارک و سوئد اولا باید نگران جدی رشد افراط کرایی و تروریسم و خشونت در اروپا باشند و ثانیا بدانند در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی، ایده تحریم کالاهای سوئدی و دانمارکی در جهان اسلام مطرح شد و توسط وزرای خارجه کشورهای اسلامی پیگیری می شود لذا تا دیر نشدن آنها در رفتار غلط خود تجدید نظر بکنند.

توافق مبادله زندانیان بین ایران و مالزی

حسین امیرعبداللهیان سپس با تشریح مذاکرات خود با زمابری عبدالقادر از توافق دو طرف برای تبادل زندانیان و استرداد مجرمان خبر داد و گفت:پیشنهاد کردیم در گام اول زندانیان زن در دو کشو مبادله شوند.

وزیر امور خارجه همچنین از توافق با همتای مالزیایی خود برای تشکیل مجدد جلسات کمیسیون ااقتصادی دو کشور که از سال 2017 متوقف شده بود در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مقرر شد توافق کردیم کمیته های فرعی در زمینه هایک نسولی تجاری اقتصادی ترویسیم فرهنگی و دانشگاهی به طور فعال جلات و دیدارهای منظم خود را انجام بدهند.

وی همچنین از سفر وزیر آموزش علی مالزی در شهریور ماه به ایران خبر داد و اظهار داشت: با توجه به همکاریهای خوب در حوزه تبادل استاد و  دانشجو این سفر گام مهمی در توسعه همکاریهای علمی و فنی است.

امیر عبداللهیان به اهمیت دیپلماسی سران دو کشور  هم اشاره کرد و با اشاره به دعوت نخست وزیر مالزی از آقای رئیسی برای سفر به این کشور دو دعوت متقابل ایران از رئیس دولت مالزی، گفت: در حال تنظیم زمان مناسب برای دیدار روسای دو کشور هستیم و در همین چارچوب بر آماده سازی اسناد جهت امضا در جریان دیدار روسای دو کشور اتفاق نظر داریم و در این ارتباط دو کشور فعالیت و همکاری خواهند داشت.

وی همچنین با بیان اینکه از دیگر زمینه‌های همکاری ایران و مالزی همکاری‌های علمی، دانشگاهی و فرهنگی است، تصریح کرد: در همین چارچوب صبح امروز وزیر خارجه مالزی در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع تعدادی از فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی سخنرانی کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه دو کشور توافق دارند که همکاری‌های خود در حوزه ورزشی را گسترش دهند و مسابقات رفت و برگشت دوستانه‌ای بین تیم‌های ورزشی دو کشور در حوزه‌های مختلف ورزشی انجام شود در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: همانطور که می‌دانید مالزی در حوزه بازار حلال از ظرفیت بالایی برخوردار است و ایران دارای تولیدات حلال با کیفیت بالایی است. در همین چهرچوب اتفاق نظر داریم که در این زمینه دو کشور همکاری بیشتری داشته باشند و قرار است در همین راستا سندی بین سازمان استاندارد ایران و کشور مالزی در آینده به امضا برسد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در جریان رایزنی‌های امروز در ارتباط با مسائل کنسولی نیز گفت‌وگو کردیم، گفت: در بخش کنسولی توافق کردیم که بحث استرداد مجرمین و تبادل زندانیان بین دو کشور شتاب بیشتری پیدا کند و در همین چارچوب در گام اول قرار است تبادل زندانیان زن بین ایران و مالزی در آینده نزدیک انجام شود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دیدار امروز با وزیر خارجه مالزی در ارتباط با جنگ اوکراین، تحولات در افغانستان، وضعیت سوریه و مسئله فلسطین گفت‌وگو کردیم، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که منطقه غرب آسیا صفحه جدید از روابط را در حال تجربه کردن است و رهبران منطقه به امنیت درون زا تاکید بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تنها کنشگر غاصب و تجاوزگر در منطقه غرب آسیا است، گفت: امیدواریم با بصیرت دولت‌ها و ملت‌های منطقه و حمایت جهان اسلام بتوانیم حمایت نیرومندتری از ملت فلسطین و مقاومت فلسطین به عمل آوریم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه تصریح کرد: دیدگاه‌های ایران و مالزی در بحث مبارزه با تروریسم، حمایت از آرمان فلسطین و افزایش همکاری‌ها بین کشورهای جهان اسلام مشترک است و ما در این زمینه با یکدیگر رایزنی‌های سازنده‌ای داریم.

مالزی مترصد به توسعه همکاری و تجارت با ایران است

وزیر امور خارجه مالزی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه اولین سفر من به تهران گام موثری است جهت توسعه روابط و تقویت همکاری با ایران.، تاکید کرد: این سفر  همچنین نشان دهنده تعهد دولت مالزی تحت رهبری آقای انور ابراهیم به تقویت روابط با تمامی کشورهای اسلامی از جمله ایران اسست.

زامبری عبدالقادر با اشاره به اینکه مالزی از طریق تعامل با این منطقه و به عنوان هماهنگ کننده شورای همکاری خلیج فارس و آسه‌.آن دارای پویایی زیادی در این منطقه است، افزود: در نشست با امیرعبداللهیان ما در خصوص پیشرفت و پیشبرد روابط دوجانبه و یافتن ظرفیت‌ها برای گسترش همکاری گفت‌وگو کردیم.

وی اضافه کرد: :فرصت یافتیم نظرات خود را در خصوص مسائل منطقه از جمله فلسطین، اسلام هراسی و مسائل پیش روی امت اسلام و جامعه جانی تبادل کنیم و من  منتظر میزبانی از امیرعبداللهیان در مالزی در اولین فرصت ممکن با هدف تداوم همکاری‌ها هستم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.