رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: مأموریت‌های چهارگانه این سازمان در حوزه تدوین برنامه درسی و تعیین چارچوب محتوا بوده که از تألیف کتاب درسی بسیار مهم تر است.

ماموریت‌های مهم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

هفدهمین نشست اندیشه‌ورزی با موضوع: «کتاب درسی؛ برای زندگی یا برای تخصص» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

علی لطیفی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم گفت: سازمان از قدیمی‌ترین مجموعه‌های آموزش و پرورش است که یکی از سنگین‌ترین مأموریت‌ها را بر عهده دارد. مأموریت‌های چهارگانه این سازمان ابتدا در حوزه تدوین برنامه درسی و تعیین چارچوب محتوا بر اساس نظام آموزش و پرورش بوده که از تألیف کتاب درسی بسیار مهم‌تر است. حوزه دوم، تدوین و تولید مواد و منابع آموزشی می‌باشد که بخشی از آن شامل کتاب‌های آموزشی نظیر راهنمای معلم و بخش دیگر محتوای چند رسانه‌ای است که تنها قسمتی از آن رمزینه‌های پاسخ سریع است و امروز بیش از ۹۰۰۰ هزار محتوای چند رسانه‌ای را در برمی‌گیرد. جشنواره فیلم رشد، جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد، جشنواره کتاب رشد و جشنواره دوسالانه عکس در راستای حمایت از تأمین، تولید و در دسترس قرار دادن منابع آموزشی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به مجلات رشد افزود: تولید و انتشار بیش از سی جلد مجله رشد از دیگر اقدامات سازمان در جهت تولید منابع آموزشی است. محور سوم، فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است که زیرمجموعه سازمان قرار دارد. محور چهارم، فعالیت‌های سازمان، ساماندهی و استانداردسازی برنامه‌های مختلف سازمان است که مرجع استانداردها البته با مشارکت کارشناسی مختلف است.

لطیفی افزود: فرآیندی که در نظر گرفته شده است برای هرگونه کتاب و مواد آموزشی که وارد مدرسه می‌شود، اعتبارنامه ورود آن به مدرسه، از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اخذ می‌شود که آمار قابل توجهی از کتاب را شامل می‌شود. تولید محصولات نرم‌افزاری نیز در فرآیند اعتباربخشی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

معاون وزیر ادامه داد: نقش سازمان پژوهش به صورت ملی و به کمک همکاران، نخبگان و دغدغه‌مندان تربیت، خروجی و نتیجه‌ای است که منجر به ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور می‌شود.

حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف هم در این مراسم با بیان اینکه یکسان‌سازی استعدادها ناعادلانه‌ترین شیوه آموزشی است گفت: یکسان‌سازی استعدادها یکی از اشتباه‌ترین و ناعادلانه‌ترین شیوه‌های آموزشی است و الزام استعدادها و علایق متنوع به خواندن و آموختن مطالب یکسان، شیوه اشتباهی است که رسالت اصلاح و تغییر آن بر عهده سازمان پژوهش نهاده شده است.

هفدهمین نشست «کتاب درسی؛ برای زندگی یا برای تخصص» در حالی برگزار شد که طی سالیان اخیر توجه به مباحث تربیتی در کتب درسی بیش از گذشته مورد توجه مسئولان نظام تعلیم و تربیت قرار گرفته است و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان متولی طراحی و تألیف کتب درسی سلسله نشست‌های فوق را به منظور جمع آوری تجربیات معلمان و مدارس در اجرای سند تحول بنیادین برگزار می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.