به دلیل اقدامات انجامی دولت سیزدهم طی دو سال اخیر، مانند آیین نامه حمایت از کسب و کارهای اینترنتی و مزایای در نظر گرفته شده در آن برای سکوهای داخلی، روزانه چند ده هزار کاربر جدید به پلتفرم‌های داخلی افزوده می‌شود.

دولت سیزدهم چطور از سکوهای داخلی حمایت کرد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، ‌طی سال‌های گذشته و با روش‌های گوناگون، سکوهای داخلی و کسب و کارهای اینترنتی از سوی دولت‌ها حمایت شده‌اند که از آن جمله می‌توان به ارائه پهنای باند مناسب، کاهش تعرفه مصرف دیتا به یک سوم تعرفه اینترنت و ارائه فضای هم مکانی به صورت رایگان اشاره کرد. اما با آغاز به کار دولت سیزدهم، سکوهای داخلی بیش از پیش مورد توجه و حمایت قرار گرفتند.  

به گونه‌ای که وزیر ارتباطات در این باره گفته بود آنچه که درحال انجام است، تقویت پلتفرم‌های داخلی و حمایت از آنهاست تا کسانی که وارد این پلتفرم‌ها می‌شوند، حتی مردم ابزار کسب و کار برایشان فراهم شود؛ بنابراین در راستای حمایت از پلتفرم‌های داخلی و کسب و کارهای اینترنتی سال گذشته آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال رونمایی و در آن، بخش‌ها و حمایت‌های خوبی برای سکوهای داخلی درنظر گرفته شد.

به طور مثال در این آیین‌نامه گفته شده سکوها و پلتفرم‌های  داخلی می‌توانند از مزایای قانونی حضور در پارک های علم و فناوری برخوردار شوند؛ در واقع به منظور حمایت و برخورداری سکوها از مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شد شرایط پذیرش و استقرار دفترهای اصلی و شعب پلتفرم‌های مشمول را در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات یا شعب استانی آن فراهم کند.

از سوی دیگر دولت حمایت‌ها و مزایایی را در زمینه معافیت مالیاتی تا سقف برای کسب و کارهایی که در پلتفرم‌های داخلی فعالیت کنند درنظر گرفته است. بر این اساس، موضوع قابل توجه این است که یک امتیاز ویژه برای کسب‌وکارها و افرادی که در پلت‌فرم داخلی فعالیت می‌کنند در نظر گرفته شده و آن‌ها تا دو سال از پرداخت مالیات، معاف می‌شوند.

در همین رابطه پس از گذشت مدتی و اجرای آیین نامه توسط سکوها و کسب و کارها که به استفاده بیشتر از پلتفرم‌های داخلی منجر شد، مرکز ملی فضای مجازی هم گزارشی در این زمینه منتشر کرد که در آن اشاره شده در آن زمان بیش از یک میلیون کسب و کار خرد در ۱۰ سکوی داخلی مشغول به فعالیت هستند و ۴۱.۸ درصد از جامعه کاربران شبکه‌های اجتماعی معادل ۲۳ میلیون کاربر یکتا در پیام‌رسان‌ها و شبکه اجتماعی داخلی عضو شده و به کاربران فعال این سکوها تبدیل شده‌اند.

همچنین در ادامه اجرایی شدن مصوبات آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال، سایت و مرکز تماس مربوط به این طرح با عنوان ۱۶۴۹ به عنوان پل ارتباطی میان صاحبان سکوهای مشمول، صاحبان کسب و کارهای فعال بر بستر سکوهای مشمول و کاربران مراجعه کننده به این سکوها با دولت راه‌اندازی شد و وزیر ارتباطات به همین بهانه اعلام کرد به صاحبان کسب و کارهای فعال در فضای مجازی و کاربران آنها اطمینان خواهد داد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر دستگاه‌های دارای تکلیف در این طرح، تمام تلاش خود را در اجرای هرچه بهتر و دقیق‌تر این آیین‌نامه به کار خواهند بست.

حال با گذشت چندین ماه از رونمایی بسته ویژه حمایتی دولت از پیام‌رسان و کسب و کارهای اینترنتی طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی وزیر ارتباطات که متعلق به بهار امسال است، هر کدام از پیام‌رسان‌های داخلی تعداد قابل توجهی کاربر فعال ماهانه داشتند؛ البته تعداد کاربر فعال روزانه پیام‌رسان‌ها متفاوت است و براساس بررسی‌های انجام شده روزانه چند ده هزار کاربر جدید به این پلتفرم‌ها اضافه می‌شود.              

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.