تلاش کره شمالی برای پرتاب ماهواره نظامی برای دومین بار هم ناموفق بود.

دومین تلاش کره شمالی برای پرتاب ماهواره نظامی شکست خورد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، دومین تلاش کره شمالی برای پرتاب ماهواره نظامی ناموفق بود. این پرتاب در بحبوحه تنش‌های فزاینده در شبه جزیره کره انجام شد.

رسانه‌های دولتی کره شمالی فاش کردند که تلاش دوم کره شمالی برای پرتاب یک ماهواره نظامی پس از بروز مشکل در مرحله سوم پرتاب موشک با شکست مواجه شد.

پرتاب ناموفق، که توسط ارتش کره جنوبی نیز تأیید شد، پ بامداد پنجشنبه به وقت محلی از استان پیونگ یانگ شمالی صورت گرفت.

رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد: «پروازهای مرحله اول و دوم موشک عادی بود، اما پرتاب به دلیل خطا در سیستم انفجار اضطراری در پرواز مرحله سوم شکست خورد.» این منبع رسانه‌ای افزود که اداره ملی توسعه هوافضای کره شمالی (NADA) بررسی خواهد کرد تا مشخص شود مشکل بزرگ از کجاست؟

این دومین تلاش کره شمالی برای پرتاب یک ماهواره جاسوسی نظامی در ماه‌های اخیر بود. در ماه می نیز نیز تلاش مشابهی با شکست روبرو شده بود.

آژانس هوافضای کره شمالی با قول به ادامه تلاش‌های پرتاب، تاکید کرد که در ماه اکتبر دوباره تلاش خواهد کرد.

این پرتاب اندکی پس از برگزاری نشست سه جانبه ژاپن، ایالات متحده و کره جنوبی در ایالات متحده انجام می‌شود که در آن آنها تعهد خود را به تقویت پاسخ‌های سه جانبه به تهدیدات [جمهوری دموکراتیک خلق کره] از جمله موشک‌های بالستیک تأیید کردند.

تلاش کره شمالی برای پرتاب این ماهواره نظامی همچنین در جریان رزمایش مشترک بین کره جنوبی و آمریکا به نام «عملیات سپر آزادی اولچی» صورت گرفت. گفته شده این رزمایش بزرگترین مانور دو کشور از زمان آتش بس است.

کره شمالی بارها این رزمایش‌ها را محکوم کرده و آن را تمرینی برای تهاجم علیه خود خوانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به اسپوتنیک گفت که این اقدام ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. این سخنگو گفت: «وسایل نقلیه پرتاب فضایی (SLV) دارای فناوری‌هایی هستند که مشابه و قابل تعویض با آن‌هایی هستند که در موشک‌های بالستیک از جمله موشک‌های بالستیک قاره پیما (ICBM) استفاده می‌شود. هر گونه پرتاب کره شمالی که از فناوری موشک بالستیک استفاده می‌کند، که شامل SLV های مورد استفاده برای پرتاب ماهواره به فضا می‌شود، قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند.»

ناظران نظامی اشاره کرده اند که کره شمالی احتمالاً در حال توسعه یک ماهواره شناسایی نظامی برای کمک به کاهش شکاف در جمع آوری اطلاعات بین این کشور و کره جنوبی و ایالات متحده است.

همزمان با پرتاب موشک ماهواره کره شمالی، ژاپن اعلام کرده بود که کره شمالی «موشک بالستیک» شلیک کرده است. دفتر «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن روز پنجشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: کره شمالی یک «موشک بالستیک مشکوک» پرتاب کرده است.

روز گذشته، کره شمالی با انتقاد شدید از برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در نزدیکی مرزهای این کشور هشدار داده بود که چنین اقدامات تحریک‌آمیزی از طرف سئول و واشنگتن، خطر وقوع جنگ هسته‌ای در شبه‌جزیره کره را افزایش می‌‎دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.