۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 909852

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا گفت: در حال حاضر گذرنامه‌های زیارتی فقط برای سفر در ایام صفر و محرم اعتبار دارند.

گذرنامه‌های زیارتی تا چه مدت اعتبار دارند؟

سردار علی ذوالقدر رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا درخصوص روند افزایش اعتبار گذرنامه‌های بین‌المللی گفت: در سال گذشته در کمیسیون گذرنامه وزارت کشور به منظور تصویب مصوبه‌ای، اعضا مختلف سایر وزارتخانه‌های کشور حضور داشته و نسبت به افزایش اعتبار گذرنامه‌های بین‌المللی توافقی صورت گرفت

وی در ادامه افزود: طبق این توافق قرار است که میزان اعتبار گذرنامه‌های بین‌المللی از پنج سال به ۱۰ سال افزایش پیدا کند. همچنین مصوبه‌ای که در این نشست امضاء شد به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و چنانچه پذیرفته شود، در ماه‌های آتی می‌توانیم گذرنامه‌های بین‌المللی با اعتبار ۱۰ سال را صادر کنیم.

سردار ذوالقدر درباره گذرنامه‌های زیارتی و تفاوت آن با گذرنامه‌ بین‌المللی گفت: قرار بر این است که در ایام ماه محرم و صفر امسال، اکثر زائران با گذرنامه‌های عادی خود به کشور عراق سفر کنند اما طبق برنامه ریزی‌هایی که برای آینده داریم، افراد می‌توانند در کنار گذرنامه‌های عادی یا بین‌المللی که دارند گذرنامه زیارتی هم داشته باشند. اما در شرایط خاص این روزها به دلیل آنکه بتوانیم به موقع گذرنامه‌ها را به دست مردم برسانیم و ازدحامی شکل نگیرد، این طرح بعد از محرم و صفر اجرایی خواهد شد. 

وی در پاسخ به این پرسش که افراد تا چه مدت پس از صدور گذرنامه زیارتی می‌توانند از آن استفاده کنند گفت: در حال حاضر گذرنامه‌های زیارتی فقط برای سفر در ایام صفر و محرم اعتبار دارند. اما قصد داریم به وسیله گذرنامه‌هایی تولید کردیم در آینده به غیر از ایام محرم و صفر افراد بتوانند به کشور عراق سفرکنند که البته در این زمینه باید با عراق توافقاتی انجام شود.

همچنین با ایجاد این توافق و اخذ گذرنامه‌های زیارتی افراد در ماه‌های آینده می‌توانند به کشورهای عربستان برای حج عمره و حج تمتع و همچنین به کشور سوریه هم سفر کنند. البته همه این اقدامات مستلزم مذاکراتی که در آینده کشور ایران با مقامات این کشورها برقرار خواهد کرد. اگر این توافقات صورت گیرد مردم می‌توانند از گذرنامه زیارتی استفاده کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود داشتن گذرنامه‌ بین‌المللی نیازی به اخذ گذرنامه زیارتی برای سفر به کشورهای زیارتی هست یا خیر بیان کرد: طبق مذاکراتی که با مردم داشتیم، برخی از افراد هستند که به کشورهای مختلف دنیا سفر می‌کنند و علاوه بر آن به سفرهای زیارتی هم می‌روند. این افراد علاقه‌مند هستند که گذرنامه بین‌المللی‌شان از  گذرنامه زیارتی‌شان جدا باشد تا بتوانندسفرهایشان را به راحتی انجام دهند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا افزود: سفرهایی که در گذرنامه زیارتی افراد ثبت می‌شود در فیزیک گذرنامه بین‌المللی آنها درج نمی‌شود اما در سیستم ثبت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.