آخرین وضعیت مرز مهران نشان می دهد موج بازگشت زوار از این مرز سرعت گرفته و اتوبوس های زیادی در پایانه برکت برای جابجایی زائران درنظر گرفته شده است.

آخرین وضعیت مرز مهران؛موج بازگشت سرعت گرفت/اتوبوس ها به خط شدند

به گزارش قدس آنلاین، حدود یک دهه است که شور بی نظیری در عالم پیچیده و هر سال عزاداری اربعین اباعبدالله الحسین (ع) مکان وصال عاشقانی می‌شود که از سراسر جهان به اشتیاق لبیک گویی به حضرت دوست گرد هم می آیند.

این روزها نقطه صفر مرزی ایران و عراق در مرز بین المللی مهران صحنه شور زائرانی است که به تمنای پیوستن به خیل زوار اربعین مسیر طولانی راه را می‌پیمایند و راهی سفر عشق می‌شوند.

شور حسینی به معنای واقعی در تمام ساعات شبانه روز در مرز بین المللی مهران به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین مسیر تردد زوار چشم نوازی می‌کند.

در حال حاضر موج بازگشت زوار اربعین حسینی از مرز مهران سرعت بیشتری گرفته است. تاکنون از اول ماه صفر تا امروز بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار از این مرز تردد کرده‌اند.

تمهیدات برای بازگشت زوار

مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری کشور در پایانه برکت در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: از طریق پایانه برکت مهران تاکنون یک هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس، ۳۷ هزار نفر از زائران را جابجا کرده‌اند.

داریوش باقر جوان در پاسخ به سوال اینکه چرا برای مسافران برخی از استان‌ها اتوبوس به اندازه کافی وجود ندارد، افزود: برخی از استان‌ها مانند استان فارس، بوشهر، هرمزگان و استان‌های جنوبی مسیر حرکت آنها برای زیارت اربعین پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه است.

وی گفت: زائران عزیز این استان‌ها اگر از آن سمت به عتبات عالیات تشرف پیدا کند و از سمت مرز مهران بخواهد برگردد، چون اینجا وسیله نیست باید دوتیکه سفر کند.

وی ادامه داد: فعلاً ناوگان حمل و نقل عمومی را برای مسافت‌های بلند در مرز مهران اختصاص می‌دهیم، برای مسافت‌هایی مانند کرمانشاه، خوزستان، اندیمشک و همدان که می‌تواند سریع برگردد از وسایل خودروی ون استفاده می‌کنیم.

تمام ظرفیت ناوگان عمومی در این بازه زمانی به کار گرفته شد

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در پخش زنده خبر با تاکید بر نرخ مصوب بلیت‌های حمل و نقل جاده‌ای، گفت: نرخ بلیت‌های اتوبوس براساس قیمت مصوب بود اما براساس تصمیم راهداری بنا براین شد تا از فردا (۱۲ شهریور) بلیت‌های اتوبوس به مقصد پایانه‌های مرزی با کاهش ۲۵ درصدی قیمت عرضه شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: البته برای بازگشت زائرین از کشور عراق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا با کاهش ناوگان حمل و نقل مواجه نشویم و تمام ظرفیت ناوگان عمومی در این بازه زمانی به کار گرفته و فراخوان سراسری به کل کشور ابلاغ کردیم تا تمام ناوگان‌ها به مرزهای عراق علی الخصوص به مرز مهران برای جا به جایی زائراین اعزام شوند.

وی افزود: تمام سعی ما در کشور این بود تا مشکلات ناوگانی را حل کنیم و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و پروژه بزرگراه ایلام - مهران را تا پیش‌از اربعین امسال به پایان رساندیم و این بزرگراه ۴ بانده موجب شد تا شاهد سوانح کمتری در تردد زائرین به مرز مهران باشیم.

بذرپاش در پایان تاکید کرد: از زوار تقاضا داریم تا کسانی که فضای خالی برای زائرین دیگر دارند آنها را نزدیک‌ترین مقصدهای در حد توان دارند حمل کنند.

بدون اغماض تشکیل پرونده می‌دهیم

معاون بازرسی ایلام  اظهار داشت: ازهمان ابتدا که شرایط مرز مهران به حالتی درآمد که زائران به منطقه مراجعه کردند، گشت‌ها و تیم‌های بازرسی استان ایلام علاوه بر اینکه در منطقه مهران مستقر شدند، در مسیرهای منتهی به شهرستان مهران نیز حضور داشتند.

مهدی کاکاخانی افزود: تا این لحظه ۱۸۳ مورد بازرسی از مراکزی که به زائران خدمات ارائه می‌دهند، انجام شده و در این راستا ۳۵ پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی معرفی و ارزش این پرونده‌ها در حدود ۱۷۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۶ گشت مشترک در مهران برگزار شده، اگر چنانچه تخلفی دیدیم بدون اغماض تشکیل پرونده می‌دهیم و در همان نقطه همکاران بازرسی در حوزه تعزیرات رسیدگی و صدور حکم می‌کنند.

وی بیان داشت: شرایط در منطقه مهران به نحوی است که بازرسین در همه جا و در هر لحظه امکان حضور آنها نیست، اما سامانه ۱۲۴ این شرایط را فراهم کرده که مردم موارد تخلف را گزارش دهند.

گره ترافیکی در محورهای استان ایلام نداریم

رئیس پلیس راه ایلام  اظهار داشت: محور مهران به ایلام که این روزها مسیر اصلی تردد زائران اربعین حسینی، سال‌های گذشته و در این ایام گره‌های ترافیکی در این مسیر وجود داشت که امسال این موضوع مرتفع شده است.

سرهنگ ابوالفضل کهزادی افزود: یکی از گره‌های ترافیکی در سال‌های گذشته در مسیر ایلام- مهران، با بهره برداری از تونل شماره دو و اختصاص آن به مسیر رفت این مشکل هم اکنون رفع شده است.

وی ادامه داد: در ورودی شهر مهران که پارکینگ‌های بزرگ اربعین قرار دارد، همواره ترافیک وجود داشت که امسال با احداث یک پل روگذر در کمربندی شهر این مشکل حل شده و در این روزها تردد به صورت روان است.

وی بیان داشت: بالغ بر ۲ میلیون تردد در محورهای استان داشتیم و به سبب زیرساخت‌هایی که در این محور انجام شده خوشبختانه شاهد گره ترافیکی در محورها نبودیم و ترافیک در تمامی روزهای منتهی به روز اربعین به صورت عادی و روان بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.