معاون پژوهشی وزیر علوم از پذیرش ۵۰۰ پسادکتری در قالب امریه سربازی خبر داد.

تعداد مقالات بین‌المللی ایران در حوزه بین‌الملل کم است

پیمان صالحی؛ معاون پژوهشی وزیر علوم در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در خصوص نمایه‌سازی نشریات داخلی در پایگاه‌های بین‌المللی، اخلاق پژوهش گفت: در زمینه مجلات علمی، ۱۴۹۰ مجله در کشور داریم که بیشترین تعداد مجله در حوزه علوم انسانی با بیش از ۸۰۰ مجله است؛ اما تعداد مقالات بین‌المللی ایران در حوزه بین‌الملل کم است. یکی از اولویت‌های جدی ما افزایش رتبه کشور در زمینه مقالات علوم انسانی است. ما در راستای مرجعیت علمی، تلاش کرده‌ایم که مجلات بیشتری را نمایه بین‌المللی کنیم و در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته ایم. به طوری که از ابتدای دولت سیزدهم ۳۵ مجله وزارت علوم، نمایه بین‌المللی شده است، در حالی که در ۲۰ سال گذشته ۱۰۱ مجله، نمایه شده بودند.

او ادامه داد: نمایه شدن این تعداد مجله باعث شد که رتبه انتشارات کشور در اسکوپوس در جایگاه ۱۵ جهان حفظ شود. نمایه‌سازی یکی از اولویت‌های جدی وزارت علوم است. وزارتخانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان از مجلات حمایت کرده است؛ اما متاسفانه برخی مجلات هنوز این کمک هزینه را دریافت نکرده‌اند. امسال هم ۳۰۰ میلیون از مجلات انگلیسی و ۵۰۰ میلیون از مجلات فارسی حمایت خواهد شد.

صالحی با بیان اینکه آیین‌نامه پژوهانه یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم است، افزود: دستورالعمل اجرایی اعطای پژوهانه جامع شامل موارد مختلفی از جمله سرآمدان آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری است. راه‌اندازی سامانه پسادکتری تحقیقاتی و مجوز استفاده از امریه‌های پسادکتری صادر شده است. امسال ۵۰۰ نفر پسادکتری به عنوان امریه سربازی پذیرش خواهیم کرد.

معاون پژوهشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: اخلاق در پژوهش موضوع دیگری است که توجه به آن ضرورت دارد. کارگروه موسسه یکی از مهم‌ترین مجموعه‌هایی است که روسای دانشگاه‌ها باید آن را جدی بگیرند و با پیشگیری مانع بروز تخلفات علمی شوند. آشنایی با ابزارهای هوش مصنوعی که در زمینه توسعه مقالات علمی کاربرد دارند، ضروری است. برخی انتشارات مانند الزویر از نویسندگان مقالات می‌پرسند که آیا از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند.

صالحی تصریح کرد: تعداد سلب اعتبار مقالات علمی محققان ایرانی در سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است. دلایل مختلفی برای سلب اعتبار مقالات علمی وجود دارد. ما موظف هستیم که به استادان در مورد معیارهای سلب اعتبار مقاله توضیح دهیم.

به گفته معاون وزیر علوم بسیاری از استادان اطلاع ندارند که استفاده از عکس یک مقاله دیگر، تخلف است. حفظ رشد تولید علم در کشور از دستورات اکید رهبری است. او اضافه کرد: متاسفانه برخی دانشگاه‌ها به همه استادان، حتی کسانی که موظفی خود را ارائه نداده‌اند سالانه ارتقا می‌دهند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.