۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
کد خبر: 914322

شورای روابط خارجی آمریکا، مجله ای در حوزه بین الملل است که توسط اندیشکده معتبر آمریکایی به همین نام منتشر می‌شود.

سی اف آر: بعید است ایران و آمریکا توافق کنند

به گزارش قدس آنلاین، این نشریه ۸ سپتامبر ۲۰۲۳ با اشاره به تبادلات ایران و ایالات متحده، در مطلبی با عنوان «آیا توافق آمریکا و ایران [سند سپتامبر] می‌تواند منجر به گرم شدن مذاکرات هسته‌ای شود؟» می‌نویسد: اخبار مربوط به آزادی آتی اتباع آمریکایی از سوی ایران و رفع توقیف دارایی‌های ایران، گمانه‌زنی‌ها درباره توافق هسته‌ای جدید را برانگیخته است. اما موانع زیادی برای پیشرفت در این توافق وجود دارد. ایالات متحده و ایران، در حال مذاکره برای مبادله زندانیان هستند که به همراه آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران است و اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد ایران سرعت غنی سازی اورانیوم خود را کاهش داده است.

اما در واقع، چه خبر است؟ 

گزارش‌ها حاکی از آن است ایالات متحده و ایران، توافقی در مورد مبادله پنج شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران - که به‌تازگی به حبس خانگی منتقل شده‌اند- در قبال ۶ میلیارد دلار از سرمایه‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، منعقد کرده‌اند. گزارش‌های خبری همچنین حاکی از آن است که تعداد نامشخصی از شهروندان ایرانی زندانی در ایالات متحده ممکن است در لیست مبادلاتی باشند. در حالی که این  توافق شفاهی به طور گسترده در فضای خبری منتشر شده، اما عملیاتی نشده است. هنوز مشخص نیست موانع باقیمانده در راه توافق دو کشور چیست؟ در چند ماه گذشته، دو طرف، مذاکرات غیرمستقیم را با میانجیگری عمان بر سر تبادل زندانیان و بازنگری احتمالی در توافق هسته ای ۲۰۱۵ انجام داده‌اند. 

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. تا سال بعد، مقامات ایرانی به تعهدات خود متعهد ماندند، اما سپس به تدریج شروع به افزایش ظرفیت و تولید انرژی هسته‌ای کردند. از جمله اقدامات تحریک‌آمیز ایران غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد نزدیک به درجه تسلیحات است.

در آخرین گزارش سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص ۶۰ درصد در سه ماهه اخیر دوباره رشد کرده ، اما بسیار کندتر از سه ماهه قبل غنی‌سازی اتفاق می‌افتد.

وزیر امور خارجه ایران به‌تازگی اعلام کرده دو طرف در حال کار روی متن اصلاحات توافق اصلی ایران هستند، اما تاکنون هیچ تأییدی مبنی بر این تلاش‌ها ارائه نشده است.

سخنرانی او در سازمان ملل احتمالاً بازتابی از اظهارات قبلی او در مجامع بین‌المللی خواهد بود و مشابه سخنرانی او در مجمع عمومی سال ۲۰۲۲ که علیه تحریم‌های غرب انتقاد کرد، خواهد بود. او در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود گفت: «بعضی‌ها راه‌حل را در لبخند آمریکا و چند کشور اروپایی پیدا می کنند... اما ما منتظر این لبخندها نیستیم و معیشت عمومی را به اراده آن کشورها وابسته 
نمی کنیم». او سازش‌ناپذیر و حتی سرسخت خواهد بود. 

امروز سروصدای دیپلماتیک زیادی درباره موضوع ایران در منطقه، آمریکا و فراتر از آن وجود دارد و رئیسی و مقامات وزارت خارجه ایران  در نیویورک ارائه‌هایی خواهند داشت. البته واقعاً بعید است ایران شخصاً با طرف آمریکایی وارد مذاکره شود، اگرچه ایرانی‌ها می‌توانند با همتایان اروپایی خود گفت‌وگو کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.