در آستانه ایام شهادت امام رضا(ع) بیش از ۳هزار آهوی عروسکی توسط خواهران خدمه حرم‌ مطهر تهیه شده که در روزهای پیش ‌رو میان زائران خردسال توزیع خواهد شد.

آهوهایی برای میهمانان کوچک
نرگس‌خانم پارچه‌ها را برش می‌زند، کمی آن طرف‌تر بانویی این پارچه‌ها را طبق الگو به هم می‌دوزد.‌ پر کردن داخل آن‌ها و چشم و ابرو گذاشتن هم می‌ماند برای سایر بانوانی که کم‌کم از راه می‌رسند. این بانوان در یکی از آسایشگاه‌های خدام حرم مطهر دور هم جمع ‌آمده‌اند تا بر سر سفره‌ای نذری تهیه کنند اما نه این سفره، سفره غذاخوری است و نه نذری اینجا شله و پلو و... است. در این کنج حرم مطهر، آهوهای عروسکی برای توزیع میان زائران کوچک آقا علی بن ‌موسی ‌الرضا(ع) تهیه می‌شوند.
 

آهوهایی برای میهمانان کوچک

یک هدیه از خادمان امام رضا(ع)
روایتی وجود دارد که بیش از هزار و ۲۰۰ سال پیش، حضرت رضا(ع) ضمانت آهویی را در حضور شکارچی‌ای می‌پذیرند تا او به سوی خانواده‌اش برگردد. روایتی که تا به امروز نقل دهان‌هاست و سبب شده تا ضامن آهو، به القاب پرشمار و زیبای آن حضرت افزوده شود و این راز تولید آهوان عروسکی توسط بانوان خدمتگزار حضرت رضا(ع) در این روزهاست. عروسک‌هایی که در مناسبت‌های خاص در میان کودکان توزیع می‌شوند تا آن‌ها بیشتر با داستان ضامن آهو آشنا شوند.آهوی عروسکی، عروسکی با طول ۱۲ سانتیمتر است که با پارچه‌های کنفی تهیه می‌شود. 
سیده معصومه حسینی، مسئول امور خدمه خواهر حرم مطهر است که در این امر در کنار سایر بانوان فعالیت می‌کند. او توضیح می‌دهد: تولید آهوهای عروسکی کاری است که از سوی خدام خواهر بارگاه منور رضوی انجام می‌گیرد. همکاران من برای انجام این کار پیشقدم شده‌اند و هزینه آن هم توسط خود خواهران تأمین می‌شود و این کادویی است برای زائران خردسال که هدیه‌ای از طرف خود امام رضا(ع) است.
با حسینی در میان خواهران که مشغول سر هم کردن آهو هستند قدم می‌زنم. اینجا خانمی در دو طرف صورت آهوها مهره‌های مشکی می‌دوزد که نشان از چشمان این حیوان زیبا دارد. نفر بعدی با دو کوک روی مهره به چشم‌های آهو مژه می‌دهد. کاری که به گفته حسینی بیش از سه سال است که انجام می‌شود؛ «تهیه آهوی عروسکی، کاری است که از سه سال پیش توسط خواهران خدام کفشداری آغاز شده است. با توجه به صفت ضامن آهو که به حضرت تعلق دارد، این عروسک مفهومی انتخاب شده است تا برای کودکان جنبه یادگیری و آموزش هم داشته باشد و آن‌ها پیگیر داستان ضامن آهو شوند و با رأفت حضرت رضا(ع) بیشتر آشنا شوند». 

سوغاتی از مشهد تا شهرهای دور 
آهوان عروسکی با ترکیبی از پارچه‌های کنفی کرم و قهوه‌ای تهیه می‌شود. دست‌سازه‌هایی که با ظرافت و زیبایی ساخته می‌شوند تا لبخندی روی لب زائران خردسال بیاورند. آن‌ طور که سیده معصومه حسینی بیان می‌کند این عروسک‌ها بدون مرز به دست کودکان می‌رسند؛ امسال حدود ۳هزار آهوی عروسکی برای توزیع میان کودکان به موکب‌های امام رضا(ع) در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین ارسال شد. توزیع این عروسک‌ها در روزهای منتهی به اربعین میان زائران خردسال با استقبال خوبی از طرف آن‌ها روبه‌رو شد.حسینی توضیح می‌دهد: در حال حاضر و در آستانه ایام شهادت امام رضا(ع) هم بیش از ۳هزار آهوی عروسکی دیگر توسط خواهران خدمه حرم‌ مطهر تهیه شده که در روزهای پیش ‌رو میان زائران خردسال توزیع خواهد شد.آهوهای عروسکی تولیدی توسط خواهران خدام حرم مطهر فقط میان زائران توزیع نمی‌شود و بعضی اوقات کیلومترها دورتر برای شادی دل کودکان بیمار ارسال می‌شود. اتفاقی که در سال‌های اخیر و توسط خدام‌ و خیران رقم‌ خورده و پای این آهوها به بیمارستان‌های تخصصی کودکان باز شده است.

فرصت غنیمت خدمت
پارچه‌های دوخته شده با پنبه پر می‌شود تا آهوها شکل مرتب‌تری به خود بگیرند.‌ مریم سهیل، بانویی است که مشغول کار است و در روزی غیر از شیفت کاری‌اش، خودش را به حرم مطهر رسانده تا در تهیه آهوها کمک کند تا عروسک‌های بیشتری به دست زائران کوچک امام رضا(ع) برسد. او می‌گوید: این روزها می‌آید و می‌رود، باید فرصت خدمت کردن را در هر شکل و شرایطی غنیمت بشماریم و حضور بیشتری در حرم مطهر داشته باشیم‌. این کارها و خدمت در بارگاه حضرت، حاجت می‌دهد. الهه نقیب‌زاده هم این روزها در حال و هوای معنوی آسایشگاه خدام حرم مطهر، همراه دوستان خادمش است و کوک‌های عاشقی را روی پارچه‌های کنفی می‌زند تا عروسکی سر هم کند و به دست کودکی برساند. او می‌گوید: اینجا همه کنار هم و برای هم تلاش می‌کنیم.‌ خستگی و کار من و دیگری معنایی‌ ندارد. همه دست در دست هم آهوهایی را تهیه می‌کنیم و دست به دست می‌شود تا در گوشه‌ای از صحن و سرای حضرت یا نقطه‌ای دورتر دل بچه‌ای را شاد کند.

آهوها برای لبخند بچه‌ها
خادمانی که پای دوختن آهوها نشسته‌اند و کوک‌ها را می‌زنند و عروسک‌ها را بسته‌بندی می‌کنند، خاطرات پرشماری از حاجت گرفتن پای سفره‌ دوخت و دوز دارند.
همه آن‌ها به صورت گروهی از سیده الهام می‌گویند که در کمتر از یک ساعت در اینجا حاجتش را گرفته است. این بانوی مؤمن روزی به این مکان‌ پا می‌گذارد تا با دوختن آهو حاجت خود را بگیرد و راهی سفر کربلا شود. یک ساعت نشستن در اینجا برای اینکه اجر خود را بگیرد کافی است، در این میان اتفاقی بی‌سابقه می‌افتد و یک خیر اعلام می‌کند از میان خادمان در حال دوختن عروسک یک نفر را به قید قرعه راهی سفر کربلا می‌کند که نام سیده الهام درمی‌آید و او خیلی زود پاداش خدمت در حریم حضرت دوست را می‌گیرد.
در پایان حضور چند ساعته در این فضای معنوی و زیبا با چند نفر از خادمان همراه‌ می‌شویم. با کیف‌هایی که آهوهای عروسکی در آن‌ها جای دارند، وارد صحن می‌شوند، به سمت دختر ‌و پسرهای ۳ تا ۴ ساله می‌روند و این عروسک‌ها را به آن‌ها تقدیم می‌کنند. آهوها پیام‌آور شادی برای این بچه‌ها هستند.‌ لبخندها روی لب‌ها جای می‌گیرند.
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    0 0
    فوق‌العاده است