رئیس سازمان برنامه و بودجه آب پاکی را روی دست کارمندان و مزدبگیران کشور ریخت و گفت: افزایش حقوق فقط سالی یکبار است.

آب پاکی رئیس سازمان برنامه روی دستِ کارمندان/ تکلیفِ ترمیم مزد کارگران هفته آینده معلوم می‌شود؟

 رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که دولت قصد افزایش حقوق کارمندان دولت در میانه سال را ندارد؛ این در حالیست که تورم نزدیک به ۵۰ درصدی افزایش حقوق ۲۰ درصدی نیروهای شاغل و بازنشسته‌ی صندوق‌های کشوری و لشگری را خیلی زود بی‌اثر کرده است.

اخیرا داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره موضوع افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در نیمه دوم سال جاری با توجه به عدم کاهش تورم و فشارهای اقتصادی به مردم گفت: افزایش حقوق جدید در نیمه دوم سال نداریم، افزایش حقوق‌ها یک بار در سال لحاظ می‌شود، افزایش حقوق سال جاری ابتدای سال مدنظر قرار گرفت.

این در حالیست که پیشتر در مورد افزایش حقوق در نیمه‌ی دوم سال وعده‌هایی داده شده بود؛ حداقل‌بگیران صندوق لشگری می‌گویند با هشت میلیون حقوق چطور باید زندگی کنیم؛ ما به افزایش حقوق در نیمه‌ی دوم امید داشتیم....

در این شرایط، بحث دیگر، موضوع ترمیم مزد کارگران شاغل و بازنشسته است که پیرو نامه‌نگاری‌های مکرر اعضای کارگری شورایعالی کار، وزیر کار در مصاحبه‌ای تلویحاً مطرح شدن بحث در جلسه‌ی بعدی شورا را پذیرفته است.

قاعدتاً جلسه شهریور ماه شورایعالی کار باید در هفته آخر ماه (هفته‌ی آینده) برگزار شود؛ به گفته‌ی اعضای کارگری، یکی از دستورکارهای این نشست، ترمیم دستمزد و راهکارهای افزایش قدرت خرید کارگران خواهد بود.

در این میان، فارغ از اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با حقوق کارمندان، کارگران انتظار دارند با عمل به ماده ۴۱ قانون کار – که در مذاکرات مزدی ۱۴۰۲ به آن عمل نشد- دستمزدشان براساس نرخ تورم و سبد معیشت ترمیم شود.

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) با بیان اینکه چندین کارزار برای حمایت از ترمیم دستمزد به راه افتاده و در این برهه‌ی زمانی، بایستی مزد کارگران افزایش یابد؛ گفت: با حداقل دستمزد یک هفته از ماه نمی‌توان زندگی کرد؛ روز به روز همه چیز گران می‌شود اما در برابر همسان‌سازی دستمزدها با افزایش هزینه‌ها، مقاومت جدی وجود دارد؛ این مقاومت نتیجه‌ای نخواهد داشت جز تخریب هرچه بیشتر معیشت مزدبگیران.

وی با بیان اینکه در کشور همسایه‌ی ترکیه، مزد چند بار در سال براساس نرخ تورم افزایش یافت؛ اضافه کرد: بدون توجه به اظهارات جلسات مزدی یا صورتجلسه‌ی آن، وقتی تورم مهارنشده به پیش می‌تازد، بایستی مزد کارگران شاغل و بازنشسته ترمیم شود، ما در انتظار تعیین تکلیف مساله در هفته‌ی آینده هستیم.

حالا کارگران منتظرند ببینند هفته‌ی آینده چه اتفاقی می‌افتد، آیا ترمیم مزد جدی گرفته می‌شود؟

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید محمدی ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    باسلام بنده یک سوال دارم از وزیر اقتصاد اونم این هست که آیا حقوق کارگر،کارمند،بازنشستگان هرسه روی هم کفاف خرج و مخارج وهزینه های زندگی ایشون رو میده آیا ایشون دغدغه بالا رفتن اجاره خانه رو داره آیا ایشون با مشکلاتی همچون بی پولی شرمندگی جلوی خانواده مواجه شده؟ مطمعآ نه پس نمیتونه بفکر قشر کارگر و کارمندو بازنشسته ها باشه یکم فکر یکم وجدان خودش به اندازه کافی خیلی از مشکلات رو حل میکنه ولی متاسفانه اینجور اشخاص نمیتونن به فکر کارگر جماعت باشن چون نداری و بی پولیو تجربه نکردن