وزیر امور خارجه هند خواستار اصلاح ساختار سازمان ملل شده و هشدار داد که این سازمان در صورتی که اصلاح نشود «منسوخ» خواهد شد.

هند: سازمان ملل در صورت اصلاح نشدن، منسوخ خواهد شد

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، «سوبرامانیام جایشانکار»، وزیر امورخارجه هند هشدار داد، سازمان ملل در صورتی که به مقاومت کردن در برابر اصلاح ساختارش ادامه دهد، نهایتا تبدیل به سازمانی «منسوخ» خواهد شد و در نتیجه این وضعیت، دیگر کسی برای یافتن راه حل به سراغ سازمان ملل نرفته و راه‌حل‌ها را در خارج از این سازمان جستجو خواهند کرد.

به نوشته «خبرگزاری آسیا»، وزیر امور خارجه هند در سخنرانی خطاب به گروهی از دانشجویان هندی در موسسه فن آوری و علوم فضایی این کشور اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل را به مسافرانی که روی صندلی‌های یک اتوبوس نشسته‌اند و حاضر به بلند نشدن از جایشان حتی با وجود مشاهده مسافران نیازمند به صندلی آنها نیستند تشبیه کرد.

جایشانکار گفت، در سال‌های اخیر فشار بر سازمان ملل برای تغییر پیدا کردن افزایش یافته است و لازم است که این سازمان جهانی این پیام را درک کند.

وزیر خارجه هند خاطر نشان کرد: «باید فشار وجود داشته باشد. در چند سال گذشته، بخش بزرگی از جهان احساس کرده که این تغییر باید انجام شود. ۵۴ کشور در آفریقا هستند اما حتی یکی از آنها عضو  (دائم شورای امنیت) نیست. حتی یک کشور از آمریکای لاتین در آنجا کرسی ندارد. پرجمعیت ترین کشور جهان و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان در آنجا کرسی ندارد.»

این دیپلمات ارشد دولت هند هشدار داد: «تا کی شما قرار است به این وضعیت ادامه دهید؟ اگر شما دست به اصلاح نزنید چه اتفاقی می‌افتد؟ در آن صورت مردم راه‌حل‌ها را در خارج (از سازمان ملل) خواهند یافت. سازمان ملل باید این پیام را درک کند. آنها منسوخ خواهند شد و  حتی اگر که از بین نروند تبدیل به یک موجودیت نامناسب خواهند شد.»

«نارندرا مودی»، نخست وزیر هند در اختتامیه اجلاس اخیر سران گروه ۲۰ در شهر دهلی نو، پایتخت کشورش تاکید کرد، سازمان‌های جهانی باید با «واقعیت‌های حال حاضر» مطابق شوند و شورای امنیت سازمان ملل را به عنوان یکی از این سازمانها مثال زد.

نخست وزیر هند در این سخنرانی گفت: «زمانی که سازمان ملل تشکیل شد جهان در آن زمان تفاوت زیادی با وضعیت امروز داشت. در آن زمان ۵۱ عضو بنیانگذار در سازمان ملل وجود داشتند. امروز تعداد کشورهای وارد شده به سازمان ملل حدود ۲۰۰ است. به رغم این واقعیت، اما تعداد اعضای شورای امنیت سازمان ملل هنوز مثل قبل مانده است.»

نخست وزیر هند با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته جهان دستخوش تغییرات فراوان اعم از تغییرات در حمل‌ونقل، ارتباطات، سلامت،‌ آموزش و تمامی بخش‌ها شده است بیان داشت: «این واقعیت‌های جدید باید در ساختار جهانی جدید ما منعکس شوند. طبق قانون طبیعت، افراد و سازمان‌هایی که نتوانند خود را با تغییرات زمانه تطبیق دهند به طرزی اجتناب ناپذیر تناسبشان را از دست خواهند داد. ما باید با ذهنی باز به این موضوع فکر کنیم که دلیل موجودیت پیدا کردن این همه مجمع منطقه‌ای در سال‌های گذشته چه بوده است و آنها ثابت کرده‌اند که موثر هستند.»

اظهارات وزیر خارجه هند در تاکید بر ضرورت اصلاح سازمان ملل در حالی مطرح شد که اخیرا مقامات چند کشور غربی از جمله «آنالنا بائربوک»، وزیر خارجه آلمان و «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه که کشورش از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است مدعی شدند از اصلاحات اساسی در ساختار نهادهای جهانی همچون سازمان ملل و شورای امنیت، گروه ۲۰ و نهادهای مالی بین‌المللی نظیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول حمایت می‌کنند.

حمایت ادعایی این مقام‌های غربی از اصلاح نهادهای بین المللی در حالی مطرح شد که کشورهای آنها به همراه با دیگر شرکای غربی در مجامع بین‌المللی مختلف تنها در راستای پیشبرد منافع و به اصطلاح ارزشهای مدنظر غربی ها، نادیده گرفتن منافع، ارزشها و نگرانی های امنیتی مشروع کشورهای دیگری که متحد غرب نیستند و تلاش برای حفظ نظام تک قطبی بر مبنای هژمونی غربی، عمل کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.