۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶
کد خبر: 916369

سفیر آلمان در پی اظهارات توهین‌آمیز وزیر خارجه این کشور درباره «شی جین‌پینگ»، به وزارت خارجه چین احضار شد.

احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه چین

به گزارش قدس انلاین به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای سفیر آلمان در پکن را به وزارت خارجه این کشور احضار کرد.

به گزارش این رسانه، سفیر آلمان پس از آنکه «بائربوک» وزیر خارجه این کشور رییس جمهور چین را به «دیکتاتور» بودن متهم کرد، از سوی پکن احضار شده است.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان چندی پیش با هشدار درباره پیروزی روسیه در جنگ با اوکراین و جسور شدن افرادی همچون شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، او را «دیکتاتور» خوانده بود!

بائربوک در پاسخ به پرسشی درباره نظر وی و برلین در خصوص نحوه پایان مناقشه نظامی بین مسکو و کی‌ یف مدعی شد: تنها نتیجه می‌ تواند آزادی و صلح در اوکراین باشد. چون اگر قرار به پیروزی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این جنگ باشد، آنگاه این پیروزی چه پیامی برای سایر دیکتاتورهای جهان به همراه خواهد داشت؟ دیکتاتوری مثل «شی»، رئیس جمهور چین؟ بنابراین، اوکراین باید در این جنگ پیروز شود.

وی در ادامه نیز بر تعهد آلمان به حمایت از کی‌یف «تا هر زمان که طول بکشد» تاکید کرد.

بربوک نخستین مقام ارشد سیاسی غربی نیست که آشکارا رئیس جمهور چین را «دیکتاتور» خطاب می‌کند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه ژوئن در پی انحراف و ورود یک بالون تحقیقاتی چین به حریم هوایی آمریکا، ادعای مشابهی را مطرح کرد. گرچه واشنگتن مدعی شد که این بالون جاسوسی بوده است، پکن قویا این مساله را تکذیب و تاکید کرد که این بالون تحقیقاتی به دلایل «غیرقابل کنترل جوی» از مسیر منحرف شده است.

بایدن در آن برهه مدعی شد: چنین اتفاقی برای دیکتاتورها خجالت‌آور است. وقتی نمی‌دانند که چه اتفاقی رخ داده است. آن بالون قرار نبود آنجا برود!

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.