یک روزنامه کره جنوبی به نقل از یک مقام دولت این کشور گزارش داد که کره شمالی احتمالا به دنبال به دست آوردن پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی است.

سئول: کره شمالی به دنبال پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه «دونگا ایلبو» امروز پنجشنبه گزارش داد که طبق ارزیابی اطلاعاتی مقام‌های آمریکا و کره جنوبی عملیات راکتور هسته‌ای ۵ مگاواتی در مجموعه اتمی یونگبیون کره شمالی از اواخر ماه سپتامبر تعلیق شده است.

این روزنامه کره‌ای به نقل از یک منبع آگاه دولتی نوشت: کره جنوبی و آمریکا اعتقاد دارند که این می‌تواند یک نشانه از بازفراوری برای دستیابی به پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی باشد.

بازفرآوری میله‌های سوخت مصرف‌شده که از راکتور هسته‌ای خارج می‌شوند، اقدامی است که قبل از استخراج پلوتونیوم صورت می‌گیرد. مجموعه هسته‌ای یونگبیون منبع اصلی پلوتونیوم در کره شمالی است که پیونگ یانگ احتمالا برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای از آن استفاده کرده است.

کره شمالی همچنین تاسیاست غنی سازی اورانیوم دارد که یک منبع جداگانه از موادی است که می‌تواند برای تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

دونگا ایلبو به نقل از یک مقام ارشد دولتی افزود که احتمال آزمایش هسته‌ای توسط کره شمالی رد نمی‌شود.

کره شمالی خود را یک کشور هسته‌ای می‌داند اما اینکه دارای چه تعداد تسلیحات هسته‌ای است یک راز باقی مانده است. براوردهای مستقل از پلوتونیوم کره شمالی حدود ۷۰ کیلوگرم است که می‌تواند برای ساخت ۲۰ سلاح یا بیشتر کافی باشد.

کره شمالی ۶ آزمایش هسته‌ای زیرزمینی انجام داده و از سال گذشته این نگرانی در غرب وجود دارد که این کشور ممکن است به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای توسعه کلاهک‌های هسته‌ای مینیاتوری شده آزمایش‌های دیگری انجام دهد.

پارلمان کره شمالی هفته گذشته یک اصلاح قانون اساسی در خصوص سیاست این کشور نسبت به توان هسته‌ای انجام داد. همچنین کیم جونگ اون رئیس کره شمالی دستور تولید سلاح‌های هسته‌ای برای تنوع بخشی به قابلیت‌های هسته‌ای پیونگ یانگ داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.