سیدسلمان سیدافقهی، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در نشست خبری سیزدهمین «همایش ملی نخبگان» گفت: آمارها می‌گوید مهاجرت نسبت به قبل در حوزه‌های پزشکی و پرستاری تا دو برابر افزایش یافته است؛ اما بیشتر این مهاجرت‌ها ریشه اقتصادی دارد.

مهاجرت در حوزه‌ درمان تا دو برابر افزایش یافته است/ تب مهندسی کامپیوتر خواندن در میان نخبه‌ها

وی افزود: بحث اقتصادی یک معلول است اگر به نخبگان فرصت بروز و ظهور در جامعه بدهیم دیگر بحث اقتصاد برای او معضل آنچنانی نخواهد بود. ‌وقتی نخبه حمایت مالی نمی‌شود و زمینه بروز در جامعه ندارد فکر می‌کند چرا باید در کشور بماند؟ اگر رویکرد پیشرفت در نظر گرفته شود مسئله حل خواهد شد.

او گفت: مهاجرت مانند عارضه تب است و مانند یک عفونت موجب تب می‌شود و تا عفونت رفع نشود تب پایین نمی‌آید. استفاده از نخبگان، عفونت و عارضه را حل می‌کند و این مسئله‌ای است که نیاز  به تدبیر دارد. دولت در تلاش است و رئیس جمهور بالغ بر ۲۰ ابلاغیه برای بکارگیری نخبگان صادر کرده است.

سیدافقهی گفت: دایره اطلاعات فعلی ما می‌گوید هم اکنون ۶۳ هزار نفر نخبه در کشور داریم که این آمار فقط شامل دانشجویان می‌شود. طیفی از بین دانش آموزان که باید در طرح شهاب لحاظ می شدند و آنهایی که حالا دیگر استاد شده‌اند در این آمار لحاظ نشده است. باید طرحی ارائه کنیم که نخبگان از دوره دانش آموزی مسائل کشور را بشناسند و در انتخاب رشته به آن توجه داشته باشند.

قایم مقام بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: تبی ایجاد شده که ۹۰ درصد رتبه های زیر ۱۰ رشته ریاضی یا مدال آوران می خواهند در آینده در رشته مهندسی کامپیوتر بخوانند. درست است که هوش مصنوعی مطرح است  و نیاز کشور است اما آیا همه نخبگان ما باید به رشته کامپیوتر بروند؟ یا این فقط یک تب است که زمانی در رشته برق و... بود؟ باید آسیب شناسی شود و ببینیم چرا هدایت تحصیلی درست اتفاقا نیفتاده است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.