لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل همزمان با پایان یافتن محدودیت های موشکی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کرد واشنگتن به همکاری با شرکا و متحدانش علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران ادامه می دهد.

سفیر آمریکا: به همکاری با شرکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران ادامه می‌دهیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ همزمان با پایان یافتن محدودیت های موشکی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت امنیت اعلام کرد ایالات متحده متعهد به تداوم مقابله با اشاعه فناوری های مرتبط با موشک های بالستیک ایران است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود: امروز، در حالی که محدودیت‌های سازمان ملل بر فعالیت‌ها و انتقال‌های موشک‌های بالستیک ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پایان می یابد، آمریکا تعهد تزلزل ناپذیر خود را برای مقابله با طیف وسیعی از تهدیداتی که این فعالیت‌ها برای صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند، تکرار می‌کند.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: ما به استفاده از مجموعه ای جامع از ابزارهای چندجانبه و یکجانبه از جمله اختیارات تحریم، کنترل صادرات، تعامل دوجانبه و چندجانبه با شرکا، دیپلماسی و ممانعت، برای محدود کردن توسعه خطرناک و تکثیر موشک ها و فناوری های مرتبط با موشک، از جمله پهپاد از سوی ایران ادامه خواهیم داد.

سفیر آمریکا ادامه داد: امروز بیش از ۴۵ کشور ابتکار امنیتی اشاعه به آمریکا پیوستند و تعهد خود را برای مقابله با فعالیت های موشکی بی ثبات کننده ایران تایید کردند. ما در حال هماهنگی نزدیک با طیفی از متحدان و شرکا در تلاش های بیشتر ضد اشاعه هستیم. ما به همکاری با سازمان ملل و متحدان و شرکای خود برای مقابله با اقدامات بی ثبات کننده، موشک ها و پهپادها و سایر سلاح‌های خطرناک ایران ادامه خواهیم داد.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: امروز ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳)، آخرین بخش از محدودیت‌های ناعادلانه‌ای که برای سال‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در حوزه فعالیت‌های موشکی و تبادل خدمات و فناوری‌های مرتبط، از جمله توقیف اموال و محدودیت‌های مالی علیه برخی افراد و نهادهای جمهوری اسلامی ایران وضع شده بود، بدون هیچ قید و شرطی پایان یافت. طبق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، پایان این محدودیت‌ها، نیازمند تصویب قطعنامه، صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری در سطح شورای امنیت نبوده و به صورت خودکار محقق شد.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد همزمان با پایان محدودیت های موشکی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد: تمامی تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده  و اعمال شده علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال شده به بهانه برنامه هسته‌ای این کشور، بی اساس، ناعادلانه و غیرقانونی بوده اند.

 سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، درباره خاتمه برخی از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد از ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) تاکید کرد: همه محدودیت‌هایی که به ناحق بر انتقال و فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است، از جمله مسدود کردن دارایی‌ها و خدمات مالی به افراد و نهادهای موجود در لیست ۲۲۳۱، به طور خودکار خاتمه می‌یابد.

 ۴۵ کشور و رژیم اسرائیل به رهبری ایالات متحده آمریکا به رغم پایان محدودیت های موشکی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کردند: به مقابله با فعالیت های بی‌ثبات‌کننده مرتبط با موشک‌ها و پهپادهای ایران، مطابق با اختیارات ملی و بین‌المللی مرتبط، بپایبند خواهیم بود.

به گزارش ایرنا از نیویورک، در بیانیه مشترک ۴۵ کشور و رژیم اسرائیل که وزارت خارجه آمریکا آن را با عنوان «بیانیه مشترک در مورد روز انتقال قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» منتشر کرده، آمده است: گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و سیستم‌های پرتاب آنها همچنان تهدیدی جدی برای امنیت بین‌المللی است.

در این بیانیه درباره برنامه بازدارندگی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران ادعا شده است: در این شرایط، برنامه موشکی ایران همچنان یکی از بزرگترین چالش‌های در مقابل تلاش‌های بین‌المللی منع اشاعه است. امروز ایران بزرگترین ذخایر موشک های بالستیک در خاورمیانه را در اختیار دارد و برنامه های موشکی بالستیک آن همچنان تهدیدی برای کشورهای منطقه و فراتر از آن است. علاوه بر این، اقدام ایران در ارائه فناوری موشکی و پهپادی به شرکا و نیروهای وابسته خود، ثبات بین المللی را به خطر می اندازد و تنش های منطقه ای را تشدید می کند.

در این بیانیه با اذعان به پایان یافتن محدودیت های موشکی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است: محدودیت های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل برای محدود کردن برنامه موشکی بالستیک ایران، در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، به پایان می رسد.

آمریکا و متحدانش ادعا کرده اند: قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) بر این فرض استوار بود که ایران اقدامات لازم را برای بازگرداندن اعتماد به ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته ای خود انجام خواهد داد. این امر محقق نشده است. در این زمینه، ضروری است که همه کشورها به مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده مرتبط با موشک‌های بالستیک ایران از طریق همکاری‌های منع اشاعه ادامه دهند.

این بیانیه را کشورهای آمریکا، انگلیس، استرالیا، اتریش، آنتیگوا و باربودا، بحرین، بلژیک، بلیز ، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا ، ژاپن ، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مونته نگرو، مراکش، هلند، نیوزلند، نروژ، پالائو ، پاناما، لهستان، پرتغال، جمهوری کره ، رومانی، سن مارینو، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و اوکراین و نیز رژیم اسرائیل امضا کرده اند.

 وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۶ مهرماه جاری در بیانیه ای اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۱ شخص، هشت نهاد و یک کشتی مستقر در ایران، هنگ کنگ، چین و ونزوئلا به دلیل حمایت از  برنامه های موشکی و پهپادی ایران، تحریم کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، افراد تحریم شده  از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،  وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح ایران یا نیروهای زیر دست  آنها در تولید و تکثیر موشک و پهپاد حمایت کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.