صاحبان کسب و کار در مشهد برای دریافت جواز کسب یا تمدید آن در بستر الکترونیک، با مشکلات زیرساختی زیادی مواجه هستند که یک سر این مشکلات به تهران و تمرکز همه موارد مرتبط با آن بازبسته است.

دردسرهای اصناف مشهد برای دریافت جواز کسب در بستر الکترونیک

به گزارش قدس خراسان، سامانه نوین اصناف novin.iranianasnaf.ir و درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار از اقدامات دولت سیزدهم در راستای شفاف سازی، کاهش بوروکراسی اداری و ساماندهی وضعیت کسب و کارها بوده است که در چند ماهه گذشته نیز اصناف مشهد برای دریافت جوازهای کسب و کار از ۲ درگاه مزبور وارد عمل می شدند.اما چالش‌ها و مشکلات سامانه نوین اصناف در زمینه اخذ کد «آیسیک» و ناهمخوانی بعضی از مشاغل با کدهای آیسیک درگاه ملی مجوزها و بعضا کدهای آیسیک متفاوت در رسته‌های شغلی با ماهیت مشابه، اصناف را با مشکلاتی مواجه کرده است، اتاق اصناف مشهد ۲۰ اشکال یا مشکل در خصوص صدور مجوزهای کسب از طریق سامانه نوین اصناف و درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار احصا و در نامه ای به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان ارسال کرده است تا چاره ای برای حل آن اندیشیده شود.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: در نیمه نخست امسال هشت هزار و ۸۰۰ درخواست دریافت جواز کسب و کار به این اتاق ارجاع شده که از این تعداد ۶ هزار و ۱۷۰ جواز کسب صادر و ثبت سامانه شده است، باقی درخواستها با مشکلاتی همراه بوده به طوری که یا مرجع صدور جواز نداشته یا آن رسته شغلی به هیچ اتحادیه ای تخصیص داده نشده و زیرگروه هیچ اتحادیه ای قرار نمی گرفته است.

هادی مخملی بیان کرد: اگر در آیین نامه ضوابط خاص اتحادیه ای، یک رسته شغلی با رسته دیگری جابه جا شده یا عنوان آن تغییر کرده باشد، امکان ثبت درخواست تمدید یا تغییر رسته برای آن پروانه کسب وجود ندارد و متقاضی باید پروانه جدید درخواست کرده و همه هزینه های صدور پروانه کسب را پرداخت کند و به دلیل ثبت اطلاعات توسط متقاضی در صورت بروز خطا یا اشتباه در ثبت اطلاعات، امکان تغییر یا ویرایش آن توسط رابط اتحادیه یا اتاق وجود ندارد، اصلاح توسط پشتیبان سامانه نیز بسیار زمان بر است و ممکن است مدتها در صف انتظار ویرایش پروانه کسب بماند.

وی گفت: در مواردی پس از گذراندن مراحل صدور پروانه کسب، گزینه پرداخت برای متقاضی فعال و مبالغ مربوطه پرداخت از حساب متقاضی کسر شده است اما همچنان هزینه پرداخت فعال بوده و اجازه صدور پروانه داده نمی شود و متقاضی باید دوباره مبالغی را پرداخت کند تا پروانه کسب صادر شود.

مخملی اظهار کرد: متقاضیانی که پروانه کسب آنان صادره شده و کد QR از سایت نوین اصناف دریافت کرده و نیاز به ثبت نام و تأیید در سامانه های بهین یاب، سوخت، شرکت برق و بانکها دارند نیز استعلام آنها انجام نشده و مرجع استعلام کننده اعلام می کند که در پروانه کسب آنان در سامانه دارای اصالت و اعتبار نیست، تعدادی از رسته های اتحادیه های صنفی زیر پوشش در کمیسیون نظارت خراسان رضوی دارای مصوبه و فعال بوده اند اما در درگاه ملی مجوزها و سامانه نوین ثبت نشده و امکان صدور پروانه کسب در این رسته ها وجود ندارد.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: در قسمت ثبت شریک و مباشر در کارتابل خود فرد یا اتحادیه امکان ثبت نام وجود ندارد و حتی بعد از ابطال مباشرت، شراکت در سایت نوین اصناف باز هم "مباشرت/شریک" ثبت شده اعلام می شود و امکان حذف وجود ندارد.

وی ادامه داد: درصورت منفی بودن پاسخ استعلام متقاضی پس از رفع مشکل، گزینه "اعتراض" وجود ندارد و باید فرد درخواست را رد تقاضا زده و مجددا ثبت نام کند و امکان انجام همزمان ثبت درخواست تغییر رسته و تغییر نشانی وجود ندارد و متقاضی باید هریک را جداگانه انجام داده و ۲ بار هزینه پرداخت کند.

مخملی اضافه کرد: تعدادی از متقاضیان پس از بارگذاری و تأیید مدارک با پیام خطای" نوع کاربری مکان الزامی است" مواجه می شوند که با وجود استعلام کدپستی و تأیید صحت آن، نشانی به طور کامل بر روی پروانه کسب درج نمی شود و استعلام توسط اداره اماکن استعلام رد می شود، از سوی دیگر هیچ گونه دسترسی ویرایش به رابطان اتاق اصناف داده نشده که این امر موجب تأخیر در پاسخگویی به متقاضیان شده است.

رییس اتاق اصناف مشهد اظهار کرد: با توجه به اینکه رسته های صنفی موجود در درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار براساس اتحادیه هر استان و شهرستان تفکیک نشده است، برخی از متقاضیان به دلیل ناآگاهی رسته هایی را انتخاب می کنند که برای اتحادیه شهرستان آنها تعریف نشده است.

وی افزود: این درخواستها به کارتابل اتاق اصناف شهرستان ارجاع داده می شود که مرجع صدور پروانه کسب نیست، پس از پیگیری های بی شمار به اتاق های اصناف تکلیف شده است تا این رسته های فاقد اتحادیه را بررسی کرده و اتحادیه مرتبط آن را مشخص کنند.

مخملی گفت: روند تعیین تکلیف سه هزار رسته شغلی فاقد مرجع صدور کسب و کار، زمان بر است زیرا باید ابتدا در کمیسیون فنی اتاق اصناف مطرح شده و پس از تأیید در اجلاس نمایندگان به تصویب برسد و برای تصویب نهایی به کمیسیون نظارت شهرستان ارجاع شود، از سوی دیگر عنوان رسته های مشمول استعلام مرکز بهداشت، در سامانه سامح و سامانه نوین اصناف و درگاه ملی مجوزها متفاوت است که مشکلاتی را برای متقاضیان به وجود آورده است.

مشکلات صنوف چگونه حل می شود

مشکلات مزبور از طریق نامه ای توسط اتاق اصناف مشهد به دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ارسال و در نشستی با حضور دست‌اندرکاران مختلف بررسی شده است و کارشناس اداره کل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی نیز با پذیرفتن همه مشکلات صنوف در این زمینه گفته است که در سامانه ملی صدور مجوزها، اطلاعات حقوقی افراد متقاضی مجوز کسب و کار مورد تایید قرار می‌گیرد، اما در این سامانه، محدودیت دسترسی و ویرایش برای استان‌ها وجود دارد.

وجیهه آرمانی اضافه کرد: درگاه ملی براساس مصوبات دبیرخانه هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار فعالیت می‌کند، لازم است که مشکلات درگاه ملی به اداره کل اقتصاد و دارایی استان منعکس شود تا به دبیرخانه هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار ارسال و مشکلات حل شود.

مسوول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۲ سامانه برای صدور مجوزهای کسب و کار ویژه اصناف وجود دارد، یکی سامانه داخلی اصناف با عنوان "سامانه نوین اصناف" است، سامانه دوم، درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار است که اطلاعات را دریافت کرده و به سامانه تخصصی اصناف ارجاع می دهد.

علی اکبر لبافی اظهار کرد: سامانه نوین اصناف درخواست های مربوط به صدور مجوزهای کسب و کار را با شرایط موجود تطبیق داده و آنها را تایید یا رد می کند، اشکال این ۲ سامانه آن است که درگاهش در اختیار تهران است و دستگاه های اجرایی استانی یا متولیان بخش خصوصی در مشهد هیچگونه دسترسی به سامانه های مزبور ندارند که بتوانند اطلاعات را پایش و اصلاح کنند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر کدهای آیسیک موجود در سامانه نوین اصناف یا درگاه ملی صدور مجوزها با همدیگر در تناقض است و انطباق لازم را ندارد، لذا فرآیند صدور جوازهای کسب و کار یا تمدید آنها دچار مشکل می شود.

مسوول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: اگر شرایطی فراهم شود که امکان ویرایش اطلاعات توسط دستگاه اجرایی مربوطه یا اتاق اصناف در سامانه نوین اصناف یا درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار فراهم شود، حداقل ۳۰ درصد مشکلات حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: برخی از مشاغلی که به صورت ملی در سامانه های مزبور دیده شده است باید به صورت شهرستانی و استانی هم دیده شود یا برعکس اما متاسفانه این مشاغل برای همه کشور تعریف نشده و باعث ابطال تقاضای صاحبان کسب و کار می شود.

مسوول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: چالش ها و مشکلات مربوط به سامانه نوین اصناف در خصوص گرفتن کد آیسیک و عدم همخوانی برخی از مشاغل با کدهای آیسیک درگاه ملی مجوزهای کسب و کار یا کدهای آیسیک متفاوت در مشاغل با ماهیت مشابه از سوی اتاق اصناف مشهد، گردآوری و در نشست این دبیرخانه ارایه شده است.

لبافی افزود: همچنین، مشکلات سامانه نوین اصناف به اتاق اصناف ایران منعکس و از طریق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان پیگیری خواهد شد. اتاق اصناف مشهد، مشکلات و موانع سامانه نوین اصناف و درگاه ملی را در حوزه صدور مجوز کسب و کار مورد بررسی قرار داده و به دستگاه های متولی استانی منعکس خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.