سهم ناچیز ایران از کشتیرانی دریای خزر، مازندران را برآن داشت تا با ورود به صنعت کشتی سازی برای جبران این عقب ماندگی تلاش کند.

ورود مازندران به خط کشتی‌سازی/ سهم تقریبا هیچ شمال از تجارت دریایی

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که شعبه‌ای از کارخانه بزرگ کشتی سازی در مازندران وجود دارد اما غفلت از این ظرفیت و پتانسیل طی دهه‌های گذشته سبب شد تا مازندران و استان‌های حاشیه خزر برای تأمین ناوگان حمل و نقل دریایی چشمشان به کشورهای دیگر باشد.

اکنون با همت جوانان و متخصصان ایرانی، ساخت چهار فروند کشتی در کارخانه کشتی سازی مازندران در حال انجام است تا عقب ماندگی‌های دیرینه این استان در صنعت کشتی سازی جبران شود.

استان مازندران که به دلیل نداشتن کشتی‌های کانتینری و تجاری همواره دستش در دریای خزر خالی و پیش دیگر استان‌ها و کشورها دراز بود اکنون به فکر کشتی سازی افتاد تا این عقب ماندگی دیرینه را جبران کند.

علاوه کشتی‌های تجاری، مازندران سال‌های سال در پی خرید و واردات کشتی تفریحی و شناور توریستی بوده که پیگیری سالانه هنوز جواب نداده است، هرچند آمدن کروز و خرید کشتی‌های غول پیکر تفریحی طی سال‌های گذشته به استان داده شد اما تاکنون هیچ وقت سوت کروز در استان شنیده نشد و سهم مازندران، از کروز یک اتوبوس دریایی کوچک است که چند ماه قبل به آب انداخته شده است.

غفلت از تقویت ناوگان دریایی در خزر در حالی است که کارخانه بزرگ کشتی سازی ایران در مازندران وجود دارد. با همت دولت سال گذشته قرارداد ساخت کشتی‌های تجاری و تفریحی شروع شد تا با تکمیل آن مازندران از این عقب ماندگی تاریخی رهایی یابد.

ورود مازندران به خط کشتی‌سازی/سهم تقریبا هیچ شمال از تجارت دریایی

نقش آفرینی مازندران در مسیر کریدور شمال - جنوب نیازمند تقویت ناوگان کشتیرانی در حوزه خزر است تا کالاها و تولیدات استان از طریق ناوگان دریایی به بازارهای مقصد برسد.

حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران  با بیان اینکه تقویت ناوگان کشتیرانی در دریای خزر جزو برنامه‌های راهبردی در استان است، گفت: در سال گذشته با بهره‌گیری از ناوگان کشتیرانی محموله صادراتی استان به کشورهای حاشیه خزر ارسال شده بود.

وی افزود: امسال نیز با همکاری پایانه صادراتی روماک گستر و بندر امیرآباد محموله‌های صادراتی مرکبات با کشتی به کشورهای حاشیه و روسیه ارسال می‌شود.

وی با اشاره به قرارداد ساخت کشتی گفت: با تلاش‌های دولت سیزدهم کشتی سازی در مازندران وارد فاز جدید شد تا از ظرفیت‌های مغفول مانده صنعت کشتی‌سازی در استان بهره‌گیری شود.

خیریان پور گفت: این کارخانه در زمینه تعمیرات کشتی نیز فعالیت دارد و هم اکنون کشتی‌هایی از سوی کشورهای دیگر نیز برای تعمیر به کارخانه اعزام شده است.

نبود ناوگان تجاری و کشتیرانی مجهز یخچال دار و کانتینری سبب شده تا از ظرفیت بنادر مازندران برای تجارت محصولات کشاورزی و کالا چندان استفاده نشود و بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های این بنادر در طول سال خالی است.

ظرفیت ۱۰۰ هزار تنی کشتیرانی ایران در خزر

از سوی دیگر در حال حاضر ۱۴۰ فروند کشتی در دریای خزر تردد می‌کند که سهم ایران از آن ۲۶ فروند با ۱۰۰ هزار تن است واین ظرفیت در مقایسه با دریا و ناوگان جنوب ناچیز است.

این درحالی که تقویت کریدور شمال - جنوب مستلزم تقویت مسیر کشتیرانی در شمال است از این رو ساخت شناورهای دریایی برای توسعه ناوگان کشتیرانی در خزر در دستور کار قرار گرفته است.

علی تقی‌پور ریس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل دریایی از جمله نیازها برای توسعه تجارت به شمار می‌رود، گفت: در حال حاضر به دلیل مجهزنبودن این ناوگان محصولات استان از طریق مرزه‌ای زمینی به دیگر کشورها می‌رود.

وی همسایگی مازندران با کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا را فرصتی بی بدیل برای توسعه تجارت استان بیان کرد و گفت: برای حضور پررنگ در بازارهای منطقه نیازمند ناوگان ریلی و دریایی هستیم زیرا تجارت از طریق دریا ارزان‌تر و راحت‌تر است.

وجود سه بندر فعال در استان مازندران نیز توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی را برای تبادل تجارت با کشورهای حاشیه خزر الزامی می‌سازد و ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای کشتی‌سازی در استان مازندران نیاز اساسی است.

استاندار مازندران در بازدید از کارخانه کشتی سازی صدرا آن را از افتخارات بزرگ دانشمند ایران دانست و افزود: برای اولین بار ساخت چهار فروند شناور توسط سازمان کشتیرانی کشور سفارش داده شد که دو کشتی رو رو و دو کشتی ۳۵۰۰ تنی است.

سید محمود حسینی پور با عنوان اینکه این کشتی‌ها با تجهیزات داخلی در حال ساخت است، افزود: این مجموعه یکی از بزرگترین صنایع دریایی کشور محسوب می‌شود و امیدواریم این مجموعه را به عنوان تنها مجموعه صنعت دریایی کریدور شمال جنوب قرار دهیم.

ورود مازندران به خط کشتی‌سازی/سهم تقریبا هیچ شمال از تجارت دریایی

وی با بیان اینکه نیازمندی‌های دریای خزر به تولید شناور جدی است، گفت: هر چه در این مجموعه سرمایه گذاری شود به نفع ماست و طرح توسعه‌ای دنبال می‌شود و مقرر شد طرح توسعه‌ای مجموعه آماده شود.

حسینی پور افزود: مجموعه ایران صدرا علاوه بر تولید شناور، به دلیل شرایط مناسب هزینه‌ای در حال بازسازی شناورهای روسی هستند.

استاندار مازندران گفت: به شدت نیازمند شناورهای متناسب با صادرات، کانتینر و یخچال دار هستیم و با توجه به چشم انداز توسعه تجارت دریایی مازندران با کشورهای همسایه، کارخانه کشتی سازی استراتژیک است.

وی گفت: مقرر شد دبیرستانی متناسب با نیازهای مجتمع در منطقه ایجاد شود تا آموزش‌های لازم را فرا گیرند و با دو دانشگاه نوشیروانی بابل و علم و فن آوری قرار است قراردادهایی ببندیم تا رشته‌های متناسب با این کارخانه ایجاد شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.