وزیر مسکن و شهرسازی گفت در پنج ماه گذشته به اندازه دو سال قبل از آن تسهیلات مسکن پرداخت شده اما فاصله تا تکالیف بانکها خیلی زیاد است و عملکرد و مشارکت بانکهای خصوصی این حوزه تقریبا صفر بوده است.

مشارکت بانک‌های خصوصی در نهضت ملی مسکن صفر بوده

قدس آنلاین: مهداد بذرپاش امروز در حاشیه جلسه هیئت وزیران درباره تأثیر کاهش نرخ تولید بر ساخت مسکن و بازار آن با اشاره به دستور رئیس جمهور برای کاهش قیمت تمام شده مسکن، گفت: دولت زمین را به نرخ صفر  عرضه می‌کند در حالی که سهم زمین در قیمت تمام شده کشور حدود ۵۰ درصد و در مناطق مختلف قدری کمتر یا بیشتر است، مابقی اجزا هم مصالح و عوارض شهرداری و بیمه ها و حقوقو  دستمزها است و ما برای هد کدامشان  یک دستور کار داریم تا آنها را کاهش دهیم.

وی افزود حتی یک درصد کاهش در هر بخشاثرگذار است و ما قبلا در مورد مصالح نظرمان را گفته ایم. هرچه نرخ تامین مالی ما کمتر شود هم اتفاق خوبی است.

بذرپاش با اشاره به اینکه نرخ سود  تأمین مالی مسکن از ۲۳ به ۱۸ درصد رسیده گفت این هم از نظر ما زیاد است و باید کاهش یابد.

در پنج ماه گذشته بیشتر از ۲ سال قبل وام مسکن داده شده

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص گزارشهای متعدد نهادهای بازرس و ناظر در مورد عدم مشارکت بانکها و اجرای تعهداتشان در بخش تسهیلات مسکن، و راهکار دولت برای الزام بانکها  در این حوزه، اظهار داشت.   در همین ۵ ماه در بخش (تسهیلات) بانکی به اندازه دو سال قبل کار شده و تسهیلات پرداخت شده اما اصلا کافی نیست.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که عمده این تسهیلات توسط بانکهای دولتی و در این میان بخش اصلی توسط دو بانک مسکن و ملت پرداخت شده و دیگر بانکها عملکرد مناسبی نداشته‌اند با تأیید این موضوع، گفت: تکلیف بانکها بیش از این است و عملکرد  آنها ارضایت بخش نبود به همین دلیل هم من از رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد خواسته‌ام(در این زمینه ورود کنند) تلاشهای زیادی شده و در همین مدت هم بعد از جلسه عالی شوای رعالی مسکن چهار جلسه  برگزار ئو عملکرد بانک به بانک بررسی شد.

عملکرد بانکهای خصوصی در طرح ملی مسکن صفر بوده

بذرپاش اظهار داشت بانکهای ملی تقریبا عملکردشان در این حوزه صفر است درحالی که آنها یک وظیفه ملی هم بر عهده دارند و به ازای سپرده های  مردم که در اختیار انهاست باید برای پروژه های ملی که متعلق به مردم است مشارکت کنند.

وی تاکید کرد: اعتقاد ما اینست که هرچه بانکها در حوزه مسکن سرمایه گذاری کنند با بالارفتن عرضه تورم بخش مسن کاهش می‌یابد و به تبع آن تورم کلی کم می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی باذ اشاره به ناگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان کاهش تورم و رشد تولید، گفت: هردو اینها از مسیر مسکن می‌گذرد و بانکها به عنوان اصلی ترین تامین کننده منابع ساخت در این میان نقش مهمی دارند.

حضور شرکتهای ایرانی در پروژه های زیربنایی ارمنستان

بذر پاش همچنین به ارائه گزارش از برنامه سفرش به ارمنستان و توافقنامه های امضا شده با این کشور پرداخت و گفت: یکی از توافقاتی که با کشور ارمنستان انجام شد تعرفه ترانزیتی و عوارض جاده‌ای بود که همواره یکی از درخواست‌های بخش خصوصی و تجاری کشور کاهش تعرفه های ترانزیتی و عوارض جاده است.

وی افزود: آنها یک مقررات داخل دولتی دارند و باید مصوبه برخی مراکز را اخذ کنند، حداکثر ظرف سه چهار ماه آینده این کار را انجام خواهند داد توافق اصولی آن هم با نخست وزیر و هم با وزرای مربوطه و وزیر زیرساخت آنها انجام شد، حدودا سالانه  ۲۶- ۲۷ هزار خودرو از طرف ایران وارد خاک ارمنستان شود و به همین میزان هم خودرو از خاک ارمنستان وارد خاک ایران می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توافق دیگری که انجام شد حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه های ساخت مدرسه در ارمنستان بود، اظهار داشت: کشور ارمنستان پروژه بزرگی در حوزه ساخت مدرسه تعریف کرده و در خواست کردند شرکت‌های خوب ایرانی که در حوزه مدرسه‌سازی فعال هستند را معرفی کنیم. ساخت حدود ۴۰۰ مدرسه در دستور کار دولت ارمنستان قرار دارد.

وی ادامه داد: از وزیر آموزش و پرورش درخواست کردیم که سازمان نوسازی مدارس که ظرفیت خوب و تجربه خوبی در حوزه ساخت مدرسه دارند را برای اجرای این پروژه معرفی کند که شرکت‌هایی که طرف قرارداد با سازمان نوسازی هستند نسبت به عملیات ساخت اقدام کنند.

بذرپاش اظهار داشت: ساخت مسکن فرهنگیان با همراهی وزارت آموزش و پرورش و مسکن دانشگاهیان با همراهی وزارتخانه‌های بهداشت و علوم و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی برنامه ریزی شده است. بخشی از اراضی این پروژه‌ها را خود همین دستگاه‌ها با اولویت اعضای هیأت علمی و کارمندان آنها و نیز ساخت خوابگاه متأهلی تهیه خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.